טוב אז היה חודש סוער למדי, על זה אין צורך להרחיב את הדיבור, רק לחזור על הרשימה של עדכוני ספטמבר אוקטובר (עד כה לפחות):

  • פנדה 19
  • פנדה 20
  • עדכון EMD
  • פינגויין 3
  • Page Layout 2

לשמחתי עם אף אחד מהעדכונים האלה לא היה לי שום מגע ישיר באף פרוייקט נוכחי למעט כמה אנשים שדיברו איתי לגבי סיוע בשיקום אתר פגוע כזה או אחר, ולכן מנקודת מבטי כל העדכונים האלו היו למעשה זניחים לעומת הדבר האחרון ששוחרר מבית גוגל שלדעתי היה ה"גראנד פינאלה" של סדרת 2012 – Disavow Link Tool. משעמם לא היה, וגם לא יהיה פה.



למי שעדיין לא יודע – מדובר בכלי שמקדמי האתרים חיכו לו אממ… מאז ומעולם כנראה, תמיד נשאלה השאלה "מדוע אין אפשרות לעשות מעין Nofollow על קישורים נכנסים" כדי להמנע מעונשי קישורים, אז כפי שידוע לכולנו, מעכשיו יש – ונכון שאני תמיד הייתי מקטני האמונה שחשבו שגוגל לעולם לא יוציאו את הכלי הזה ונכון שאמנם הנושא עדיין לא נבדק ברצינות ויעברו עוד כמה חודשים עד שנראה מקרי מבחן רציניים של שימוש בכלי הזה על מנת להשתקם מעונשים (אני כבר מריץ גם כאלו) אבל אין עוררין על כך שהנושא הזה הוא בהחלט צעד גדול – ובפוסט הזה ננסה לסקור את נושא כלי הקישורים והשימוש הרצוי בו – עבור מי ואיך,  ולציין לפחות מתודה בסיסית אחת לאיתור קישורים נגועים.

אך כרגיל, לפני כן קצת רקעים רלוונטיים:

With Great Power Comes Great Responsibility

ומדוע כתבתי את המשפט הזה כשאנחנו אפילו עדיין לא יודעים אם הכלי הזה עובד?
פשוט כי מתברר שהאפקט הפסיכולוגי ששחרור הכלי הזה יצר היה גדול לא פחות מהאפקט שיצרו עונשי הקישורים בעצמם, ואני מתכוון לזה שבתור מישהו שיכול לחשוב על 1001 שימושים לכלי מסוג זה, התפלאתי מאוד לראות שכמה שעות לאחר שחרור ה-Disavow Link Tool התחלק עולם הקידום לחמש אסכולות בנושא:

  • 1. אלו ששמחו וברכו על הכלי – ואני ביניהם, צעד מובן לאחר שנת עדכוני הקישורים האינטנסיבית שהייתה לנו.
  • 2. אלו שלא אמרו כלום – מכוון שמן הסתם לא היה להם מה להגיד בנושא, וזה כמובן לגיטימי.
  • 3. אלו שאמרו שלא שימושי – מכל מיני סיבות שונות ומשונות, ובהנחה שהכלי באמת עובד, אין יותר מידי מה להתייחס אליהם.
  • 4. אלו שאמרו שאסור להשתמש בכלי כי זאת דרך של גוגל לסמן אתרי ספאם בעזרת המידע שהם מקבלים מהמשתמשים וזה סוג של הלשנה – במקרה זה לא הבנתי למי לעזאזל אכפת כל עוד אפשר להשתקם בעזרתו (לכאורה) מעונשים? וטרם קיבלתי הסבר, אם למישהו יש – הוא מוזמן להסביר לי בתגובות.
  • 5. אלו שאומרים שאסור \ מאוד לא כדאי להשתמש כי זה עשוי לחסל את האתר – שוב, בהנחה שהכלי עובד, כנראה שיש בטענה זו הרבה מן האמת ובהחלט ראוי להזהר.

אך עושה רושם שטענות מספר 4 ו-5 היו הנפוצות ביותר בפורומים בחו"ל ("השחורים" ו"הלבנים") ועל כך אני תמה מאוד בהעדר מקרי מבחן רציניים ובהעדר טיעון משמעותי מדוע אכפת לנו שגוגל יעשו בכלי שימוש.  בקיצור מה שנראה הוא:
ברגע שאנשי ה-SEO הרגישו שיש להם כוח חדש וגדול ביד – לרבים מהם התחילו לרעוד כל מיני איברים שהשתיקה יפה להם מרוב פחד!

ואת זה, בתור מי שאוהב לבסס את תפיסות העבודה שלו על נסיון במקרה המועט, מקרי מבחן במקרה העדיף ועל ניסויים במקרה הטוב, אני אישית קצת מתקשה לקבל.

Devalue Me

Anyway, נחזור רגע לשאלה ישנה שתמיד היית נשאלת לגבי נושא הקישורים ועונשיהם ואני מרגיש חובה לסגור פעם אחת ולתמיד את הפינה הזאת – מדוע גוגל לא עושים פשוט Devalue לקישורים שהם לא רוצים איך שהם מגלים שהם חסרי ערך ואז אין צורך להטיל עונשים ולשחרר כלים כאלו? (שהם כהודאה בכשלון) אז למי שעדיין לא הבין העניין מאוד פשוט ויכולים להיות שני הסברים ראויים לנקודה הזאת:

א. בין זמן גילוי קישור חדש ובין זמן קביעת ערכו הסופי של הקישור לציון האתר – יכול לחלוף זמן, ובזמן זה עד רגע איפוס ערך הקישור ע"י גוגל האתר המקושר יכול להנות מציון שאינו מגיע לו ולכן – כל מה שצריך לעשות הוא לבנות אינסוף קישורים בקצב קבוע אינסופי ותמיד להנות מדירוג אינסופי – מה שכמובן לא יכול להיות מקובל על גוגל.

ב. נניח שגוגל כן יודעים לאפס מיידית ערך של קישור עם רגע גילויו והחלטה שהוא אינו ראוי לתרומה כלשהי, אז על כמה אחוזים מהקישורים המזוייפים הם מצליחים לעלות?  90%?  95%?  99%?  בואו נגזים פראית – 99.9999%? ולכן בסיטואציה זאת – כל מה שצריך בעל האתר הוא להריץ כמה שרתים עם תוכנות אוטומטיות שיבנו אינסוף קישורים מאינסוף מקורות בקצב אינסופי ופשוט לדעת – שהדרך היחידה שהוא יכול לעשות היא למעלה ולא למטה שכן מספיק שעל כל 1000 קישורים שהוא בונה – רק אחד ייחשב עם ערך נמוך מאוד איכשהו, ולו רק לזמן מה, ונניח שקצב בניית הקישורים הוא 100,000 קישורים ביום (קצב סביר מינוס עבור ספאמרים מוצלחים) – תעשו לבד את החשבון כמה קישורים בעלי ערך חיובי (אפילו זמני! תקבלו ביום).

(סיטואציה ב' מזכירה למעשה את מה שהיה עם בניית קישורי Xrumer גנריים לפני כמה שנים, מעין שגר ושכח כזה ותהנה מהתוצאות למשך כמה חודשים עד האיפוס \ עונש)

ולכן כדי למנוע את האפשרויות הנ"ל: נוצרו עונשי קישורים = אף בעל אתר רציני לא מעיז לעשות את הדברים הנ"ל שלמעלה = קיום Negative SEO = כלי להסרת קישורים = עוד בלבול בעולם הקידום  -  End Of Story, ופחות כאב ראש למאט קאטס, לעת עתה,  ובכל מקרה לא קשה להבין מדוע Devalue בלבד ללא ערך קישורים שלילי (היינו ענישה) הוא כמעט ולא מתקבל על הדעת, גם עבור מי שאינו מהנדס של גוגל.

ונחזור "לדוחה הקישורים" שלנו

ועכשיו אחרי הכל אנחנו בסך הכל עדיין רוצים לראות איך ניתן לעשות שימוש יעיל בכלי הזה (שוב, בהנחה שהוא באמת עובד כפי שמצויין) ולכן קודם כל נצטרך להגדיר שני דברים:

  1. מי צריך להשתמש בכלי הזה.
  2. איזה קישורים "דפוקים" אופייניים לכל אחד מאלו שצריכים לעשות בו שימוש.
  3. איך נעשה זאת (בסוף נביא מתודה כללית שאמורה לשרת את כל מציאות הקישורים האלה)

וזה משהו כזה:

נפגעי קידום אתרים שלילי – Negative SEO

מאפייני קישורים בולטים שנצטרך לאתר:  אנקורים מוזרים שלא ציפינו להם לדוגמא: "Porn" עבור אתר שעוסק בהובלות, קישורים מפורומים בארצות זרות ובשפות זרות, קישורים מ-IP של מדינות לא ברורות, עליות גדולות ופתאומיות בגרף הקישורים בזמן קצר ולא צפוי (כלומר לא בגלל שפרסמנו תוכן ממש טוב שעשה באז…)
הערה: סוג זה של קישורים הכי קל לאתר ולהעיף שכן זה בעצם  "כל קישור שלא אנחנו בנינו".

נפגעי פינגווין \ רשתות \ אזהרות קישורים

מאפייני קישורים בולטים שנצטרך לאתר: אתרים שקיבלו Deindex עם אנקורים זהים לאנקורים הנפגעים, שימוש מוגזם באנקורים שזהים לאנקורים המוענשים, אם יש לנו את המידע אז (לדעתי החשוב ביותר) – קישורים מאתרים שנענשו בעצמם בפינגווין, קישורים מתכנים מוספנים שקיבלו Deindex.

מי שמרגיש שהוא רוצה לעשות Reset לאתר שלו

מאפייני קישורים בולטים שנצטרך לאתר: כל הקישורים שהוא יכול למצוא שמפנים אליו (אל תצחקו זה גם ניסוי מעניין שהולך להיות, אני מתכוון לקחת אתר ולהסיר לו את כל הקישורים ואז להתחיל איתו מאפס ונראה מה יהיה)

עוד כמה דברים שלא ברור אם הסרת קישורים תסייע להם וכנראה ייבדקו בזמן הקרוב:  מקרים מסויימים של פנדה – קישורים רבים מאתרי מאמרים מוספנים וירודים, דומיינים EMD עם פרופיל קישורים עלוב.

ובאופן כללי בלי להכנס לעונש ספציפי ננסה להגדיר מעין מדד כללי של "מה הוא קישור דפוק" לפי סדר יורד (בערך):

  1. קישורים מברוקרים ממש גרועים שרובם קיבלו Deindex (אפילו אם לא כולם)
  2. תוכן שקיבל Deindex באופן כללי שידוע לנו שקודם היה מאודנקס ועם PR וכ'ו.
  3. רשתות אתרים שנעשו – בעונשים המוכרים כמו BMR ועוד כמה או כאלו ששייכות לנו ואנחנו יודעים שנענשו.
  4. כל מה שהוא AutoApprove – תגובות בבלוגים AA , אינדקסים, אתרי בוקמרק.
  5. כל מה שהושג עם אחת התוכנות האוטומטיות בצורה לא מבוקרת \ זולה.
  6. מקורות שאנחנו יודעים שחטפו עונש של פינגווין \ פנדה בעצמם.
  7. מקורות שמורכבים מתוכן מוספן באיכות ירודה.
  8. מקומות בעלי כמות של קישורים יוצאים עם אנקורים לא רלוונטיים.
  9. מקורות עם תבנית קישורים מסגירה (מכל פוסט קישור אחד מה BIO של הכותב עם אנקור,  המון פוסטים עם רק קישור אחד מגוף הבלוג), אפילא שלא נענשו.

שימו לב: גם קישורים שהם Nofollow יכולים לפגוע בנו, בניגוד להצהרות גוגל! לא מאמינים? תפגיזו אתר שלכם עם טונות של קישורי תגובות מבלוגים שהם 100% Nofollow ותראו בעצמכם, כך שלא ברור איך תרופת ה-Nofollow שגוגל מציעים כנגד קישורים קנויים ב"קווים המנחים" שלהם לבעלי אתרים אמורה לעזור…

קישורים לא קשורים

טוב אז איך מסננים את כל הקישורים הגרועים עבור אתר שיש לנו 200,000 קישורים אליו שנבנו מאז שנת 2002 ?

טוב אז כאן הגיע הזמן להגיד, זהלא קל וזה לא הולך להיות קל. ולא רק שזה לא קל, זאת גם משימה שצריך לקחת מאוד ברצינות ובכובד ראש – לפחות באותה מידת רצינות שלוקחים את משימת בניית הקישורים בעצמה, בעיקר לגבי אתרים שעדיין מקבלים טראפיק מגוגל (למרות שתמיד אפשר לעשות Undo על קישורים שהסרנו ואנחנו רוצים להחזיר, למי יש כוח לעוד צרות)

אבל מה שאנחנו כן יכולים לעשות הוא לצמצם משמעותית את רשימת הקישורים עליהם נצטרך לעבור ידנית ולסווגם לפי רמת חדש או בטיחות, ואת זה ננסה להסביר פה עכשיו.

ולכן המצרכים הם:

  1. כמה שיותר גישות לכלים לניתוח קישורים נכנסים – WMT + MajesticSEO + Opensiteexplorer  + Ahref's וכו',  למה כמה שיותר?  כי באורח פלא אין כלי שמספק את כל הקישורים, בעיקר לא גוגל בעצמם, ולכן מה שרצוי לעשות הוא לאסוף מכמה שיותר כלים את הקישורים ולאחד את כולם לרשימה אחת גדולה, תיכף נטפל בבלאגן הזה.
  2. מצרך שני הוא – ScrapeBox – האולר השוויצרי שלנו למשימות חיטוי וסינון.
  3. אקסל
  4. לא מעט זמן פנוי

ולשלבים של צמצום הנגעים הפוטנציאלים

** שימו לב שכפי שציינתי למעלה – לסוגי עונשים שונים יש מאפייני קישורים מוענשים שונים, ומכוון שאני לא הולך להכתיב פה את כל הדרכים עבור כל סוג עונש, אני רק אתן פה את המתודה הכללית לאיתור קישורים וצמצום רשימות הקישורים הענקיות – ואת ההתאמות למקרים ספציפיים כל אחד שיבצע לעצמו, זה לא כל כך מסובך.

1. בשלב הראשון מה שאנחנו רוצים לעשות הוא כמובן להוריד את כל הקישורים מכל כלי אבחון הקישורים השונים,  בד"כ בכל כלי שיש לכם מנוי בתשלום אליו יש כפתור של Download All Backlinks, וזה אמור להספיק – ולגבי WMT -  להוריד משם כמה שיותר קישורים עבור האתר בעזרת הכפתורים האלו:

הורדת קישורים WMTתתפלאו לראות שישנם קישורים שיופיעו ברשימת החדשים ולא יופיעו ברשימת הישנים ולכן זה שווה בדיקה.

2. בשלב השני – לאחד את כל הרשימות מכל הכלים – לכדי קובץ טקסט אחד גדול.

3. משלב זה מומלץ שיהיה לכם ScrapeBox שנמצא על VPS או שרת, זה יהיה פשוט הרבה יותר מהיר. בכל מקרה, לטעון את כל רשימת הקישורים מקובץ הטקסט אל ScrapeBox ולהסיר URLים כפולים:

ייבוא קישורים
מחיקת כפילויות שמן הסתם ייווצרו לנו לא מעט כאלו בשל איחוד הרשימות:

הסרת כפילויות

**שימו לב:  לא הסרנו כפילויות של דומיינים אלא כפילויות של עמודים ספציפיים – מכוון שייתכן בהחלט מצב של שני קישורים מאותו דומיין שאחד יהיה רצוי ואחד פחות, בכל מקרה אנחנו רוצים עוד לבדוק זאת, לא להשאיר כלום ליד המקרה.

4. להעביר את מה שנשאר אל ה-Link Checker על מנת לבדוק איפה באמת יש לנו קישורים ואיפה כבר נעלם, הדומיין לא קיים, Flase Positive, טעות של כלי ניתוח הקישורים וכו':

בדיקת קישורים 1

בדיקת קישורים 2

5. עכשיו מה שצריך זה להריץ את בדיקת הקישורים כדי שנדע היכן באמת קיימים לנו קישורים והיכן לא, תהיו בטוחים שזה הולך לנקות חלק לא מבוטל מרשימת הקישורים שלכם, ולאח שסיימתם, לייצא את כל הרשימה לאקסל:

בדיקת קישורים 3

* לפעמים מומלץ לשמור את כל הקישורים של Not Found ולהריץ בדיקה חוזרת – כדי לוודא שלא איבדנו כמה קישורים על הדרך – כדאי מאוד גם לסמן בדיקה של הדומיין בלבד שכן קישורים מידי פעם מופיעים עם WWW ולפעמים בלי ולפעמים עם HTTPS וכדומה, והתוכנה עלולה לפספס.

6.לעבור אל האקסל עם כל הקישורים ו:

  1. למיין את הקישורים לפי Found \ Not Found \ קודי שגיאה שונים.
  2. למחוק כל מה שהוא לא Found (כאמור אפשר להריץ עוד בדיקה על השאר בשביל להיות בטוחים)

7. לאחר שהעפנו את כל מה שלא נמצא – למיין באקסל שוב את הרשימה – הפעם לפי אנקורים ואז פשוט למחוק מהרשימה את כל השורות שמכילות אנקורים שלא נפגעו (במקרה של פינגווין לפחות – במקרה של הודעות על קישורים או עונשים רוחביים על האתר, כמובן שלא למחוק)

8. לשמור את הקישורים שנשארו לנו בקובץ טקסט נפרד ולייבא שוב ל-SB, ועכשיו לבדוק איזה קישורים מאונדקסים בגוגל ואיזה לא מאונדקסים בגוגל:

בדיקת קישורים מאונדקסים

חשוב לזכור:  את הפעולה הזאת צריך לעשות עם רשימת פרוקסים איכותית, אחרת גוגל יחסמו אתכם די מהר.

9.  לייצא שתי רשימות נפרדות של כל הקישורים שמאונדקסים בגוגל וכל הקישורים שאינם מאונדקסים בגוגל:

מאונדקס או לא

10. עכשיו – את הקישורים שלא מאונדקסים , מומלץ לבדוק שוב \ בעזרת עוד כלי \ ידנית (לפחות את מה שנראה חשוב מהם – בעזרת בדיקת PR של הדומיין או משהו כזה ב-SB) ומה שאנחנו בטוחים שלא מאונדקס, אפשר להשליך אחר כבוד לרשימת הקישורים שאנו רוצים להתעלם מהם, שכן בטוח שאין לנו בהם שום תועלת, ע"י הוספתם לקובץ טקסט בצורת אחד הפורמטים שצויינו בפוסט של גוגל:



11. לגבי שאר הקישורים, אלו שכן מאונדקסים – כאן אין מה לעשות, צריך להקדיש זמן ולעבור עליהם ידנית ולהשתדל להעיף את אלו הספאמיים מביניהם (אפשר להעזר בהגדרות שלמעלה עבור מה הוא קישור ספאמי – בעיקר עבור כאלו שמכילים אנקורים שנפגעו, אין לי בעיה לעשות Reset על מילים שלא מקבלות יותר טראפיק).

אפשר להעזר עוד ב-SB כדי לבצע עוד סינונים על הדומיינים על מנת לאתר אתרים חשודים שאולי נרצה להפטר מהם או להעביר אותם לבדיקה ידנית מעמיקה יותר, כמו:
- בדיקת טראפיק של אלקסה (אם זה אתר זנוח או פעיל)
- בדיקת קישורים יוצאים מהדומיין ואנקורים שלהם
- בדיקת PR
- בדיקת עמודים מאונדקסים
- בדיקות מדגמיות של קישורים נכנסים אל הדומיינים
- בדיקת Follow \ Nofollow

או כל דבר אחר שאתם חושבים שיעזור לכם לצמצם את רשימת האתרים שתצטרכו לבדוק ידנית, וזה כמובן גם תלוי בסוג העונש שיש עליהם (האם צריך Reconsideration או לא) בכל מקרה לא נראה שיש אפשרות להתחמק מקצת עבודה קשה בנושא הזה – ובגלל חשיבות הנושא, אני חשוב שלא אמורה להיות סיבה שלא להקדיש זמן לשיקום דומיין פגוע.

וכמובן לאחר שסיימתם ומילאתם את קובץ הטקסט שלכם עם קישורים לא רצויים – כל מה שנשאר הוא לעבור אל הכלי עצמו:

https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

לבחור את הדומיין הרצוי, להעלות את קובץ הטקסט וזהו.

כמה תמיהות לגבי כלי דחיית הקישורים

וכמו ישראלי טוב כמובן שאני חייב לסיים עם כמה טענות \ תהיות שיש לי לגבי הכלי הזה ולגבי גוגל בכלל, כל מיני נקודות שאני מקווה שנקבל עליהן תשובה בשלב כזה או אחר:

  1. האם גוגל דוחפים אותנו לרכוש כלים לבדיקת קישורים? איך אנחנו אמורים לנקות את הקישורים שלנו אם גוגל לא מדווחים לנו ב-WMT על כל הקישורים שלנו? או שאולי הם כן? האם הם מנסים להגדיל את רווחיהם של Seomoz או Majestic שכלי כזה בשבילם הוא הזדמנות שיווקית אדירה?
  2. איך תפתר בעיית הספאם? איך כלי כזה פותר בעיות של ספאם כל מה שאני צריך לעשות הוא להספים את אתריי, לחכות שיענשו ואז להסיר את הקישורים, לחכות שישתקם ולעשות זאת שוב – ייתכן שהתשובה היא עניין המידע שגוגל אוספים בעזרת הכלי על מנת לשרוף דומיינים ספאמיים – וגם העובדה שכל מהלך כזה יכול לקחת לא מעט זמן (ולכן יש לבצעו על כמה אתרים במקביל כדי שיהיה יעיל אם בכלל)
  3. האם זה בכלל עובד? עדיין לא קיים שום מקרה מבחן שיראה האם הכלי הזה בכלל מסייע באמת ליציאה מעונשים.
  4. איך נדע שקישור אכן נמחק? ייעלם מה-WMT? איזה אינדקיציה תהיה לנו שקישור הוסר בהצלחה? (הרי גוגל ציינו שהם לא מבטיחים להתחשב בהמלצה הזאת)
  5. גוגל מודים בקיומו של Negative SEO – אחרי שטענו במשך שנים שהוא לא קיים ואח"כ טענו שאולי הוא קצת קיים וכו'… כרגיל לא אמיניום במיוחד.
  6. גוגל מודים בחוסר יכולתם לעשות Devalue מיידי של קישורים – לאחר שמאט קאטס טען לפני זמן מה שהם די טובים בכך, כנראה שלא מספיק ולא מהר מספיק (עיינו בהרחבה על הנושא למעלה)

לסיכום

בסופו של יום אין לי מה לומר חוץ מזה שאני שמח שנוסף לנו עוד כלי לארסנל הכלים שלנו שכנראה יהיה חשוב מאוד בהמשך הדרך אם הוא אינו חשוב מאוד כבר עכשיו, ואני מקווה שבקרוב נוכל לראות ולהראות כמה מקרי מבחן רציניים הקשורים בו, וכמובן שנעשה בו שימוש מושכל מבלי לפגוע ומבלי להפגע. יאללה תהנו, מקרי המבחן כבר רצים…

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 7.1/10 (15 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +6 (מתוך 6 הצבעות)

Disavow Links Tool: כל מה שכדאי לדעת!, 7.1 out of 10 based on 15 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: