טוב אז גם הפעם, צריך להגיד תודה למרטין על ארגון כנס קידום האתרים שהיה בהחלט נחמד גם מבחינת התכנים וגם מבחינת הזדמנות המפגש,  וכמובן תודה (שוב) על ההזדמנות להרצות בכנס גם אם בצורה מקוצרת משהו, מקווה שהיה מעניין למי שנשאר עד השעה המאוחרת.

ועל כל מקרה אקדים תרופה למכה הפעם, והחלטתי להעלות את המצגת שלי מהכנס עם סיכום הדברים העיקריים, מהסיבה הפשוטה – שהמצגת הזאת הייתה אמורה בכלל להיות פוסט פה בבלוג… ובשל ההתראה הקצרה של הכנת חומר לכנס הפוסט עבר המרה למצב הצבירה הנוכחי שלו כקובץ PowerPoint מתומצת, אז ננסה להביא פה את עיקרי הדברים ואולי להרחיב גם קצת על הנקודות החשובות שהספקתי או שלא הספקתי לגעת בהן בכנס, כמו תמיד, אפשר ללחוץ על התמונות להגדלה אנסה לכלול פה גם את ההפניות למקורות המידע הרלוונטיים על מנת שהדברים יהיו מובנים יותר לתועלת מי שהיה וזה עניין אותו ולתועלת מי שלא היה בכלל:



1. המצגת עסקה בנושא מעניין מאוד שהולך ותופס תאוצה בעולם הקידום בשנה האחרונה וכנראה גם שנשמע ממנו עוד הרבה, ונקרא Authorship Markup ונכלל תחת המטרייה הכללית שנקראת Rich Snippets, אותן תוספות נחמדות המופיעות בתוצאות החיפוש של גוגל כמו "מוצרים" "מתכונים" "מוסיקה" "כוכבי דירוג" "Reviews" וכו'… אך כאן נתמקד רק באחד מאותם Snippetים,  מהסיבה הפשוטה – שמאחוריו עומד גם אלגוריתם נוסף שגוגל החליטו  לצ'פר אותנו בנוכחתו שאמור להשפיע בצורה לא מבוטלת על דירוג התוצאות האורגניות, אותו אלגוריתם נקרא – AuthoRank או בשמו המקורי AgentRank. המצגת מרכזת את המידע שאספתי על נושא זה ואולי כמה תובנות שנוכל להפיק ממנו לגבי ההווה והעתיד.

 

2. כאן אנו יכולים לראות דוגמא לתצוגה בתוצאות החיפוש של Rich Snippet מסוג Author – כלומר – תמונה מוקטנת של כותב הפוסט ושמו יחד עם קצת מידע על המעגלים החברתיים שלו בגוגל + המוצמדים לתוצאות החיפוש המאומתות עם תג Authorship של אותו הכותב. מעבר לפרצוף היפה של הכותב בתוצאות החיפוש ניתן למנות גם עוד כמה יתרונות ברמה הפשוטה של שימוש בתג זה כמו:

• שיוך תוכן לכותב -  לא משנה איפה פורסם התוכן, כל עוד הוא מאומת עם תגיות Authorship של הכותב.
• בעלות על תוכן ומוניטין ברשת.
• מיתוג Cross Domain – לא משנה היכן פרסמתם את התכנים, תמיד הם יופיעו כשייכים אליכם.
• אם גוגל + הוא תעודת הזהות אז Authorship הוא החתימה הדיגיטלית על התוכן המפורסם הייחודית לכל כותב, ומבחינת גוגל החתימה מהווה את הקישור בין התוכן לבין האדם שעומד מאחוריו, מה שמוסיף עוד לאמינותו.
3. אז איך עובד העניין הזה? באופן כללי זה פשוט מאוד,  על ידי חיבור חשבון הגוגל + שלי (הוצאת קישור ממנו אל הדומיינים בהם אני מפרסם את הפוסטים) ועל ידי הטמעה של קוד פשוט בפוסטים שפרסמתי, ניתן לדאוג שגוגל ידע שהתוכן שפורסם – פורסם על ידי,  לא משנה היכן פרסמתי אותו, אם זה אצלי בבלוג, בבלוגים אחרים, או ב-Ynet.
וכמובן בעזרת זה אוכל לשייך את כל מה שיוצא מתחת לידי – אלי – וגם להציג את המידע הזה יחד עם התמונה מחשבון הגוגל פלוס שלי בתוצאות החיפוש. (הדוגמאות בתמונה לקוחות מתוך תצוגת Preview של גוגל ולכן לא מופיע תיאור)
4. ישנם ארבעה סוגי Authorship על תוכן:

 rel=author – מקשר בין הפוסטים\הדפים – לפרופיל הכותב באתר: נניח מהפוסט שכתבתי אל פרופיל הכותב שלי בבלוג.

rel=me – מקשר בין פרופיל הכותב באתר לפרופיל הכותב בגוגל +  (נניח מפרופיל הכותב שלי בבלוג אל הפרופיל שלי בגוגל +)

rel=contributor-to- הקישור מפרופיל הכותב בגוגל + לדף הכותב – באיזור זה בפרופיל הגוגל פלוס יש להכיס את כל הדומיינים בהם אנחנו מפרסמים תוכן על מנת שנוכל לאמת את הבעלות שלנו על התוכן.

rel=publisher – מקשר מדף הבית של האתר לפרופיל הגוגל +, אם אני כותב התוכן היחיד באתר אז בעזרת תגית זו שאמקם בדף הבית אוכל לשייך את כל התוכן המופיע באתר תחת בעלותי.

תגית ה: rel=contributor-to תמיד צריכה להופיע בפרופיל הגוגל פלוס שלנו, בעוד שאר התגיות נתונות לשיקול, תלוי מה הסיטואציה.

כל תגיות ה-"REL" המוזכרות מופיעות בפורמט הרגיל של Rel כמו בקישור Nofollow וכדומה:

<a href="google plus profile page" rel="author">My profile</a>

5. ועכשיו לחלק היותר מעניין – מה הוא AuthoRank? פטנט של גוגל שנרשם בשנת 2007 (ניתן לעיין כאן במסמך הפטנט המקורי) שהרעיון המרכזי העומד מאחוריו הוא פשוט, ואומר כך: המוניטין שלך ככותב תוכן מאומת ישפיע בצורה ישירה על דירוג המאמרים שלך בתוצאות החיפוש – לא משנה היכן הם פורסמו, גם אם הוא פורסמו אצלך בבלוג, בפוסט אורח שרשמת עבור בלוג אחר או באתר מאמרים שם פרסמת את המאמרים שלך – כל עוד דאגת לאמת את המאמרים על שמך עם תגית Author שלך ובחיבור לפרופיל הגוגל פלוס שלך.

כלומר, ובתרגום מילולי של מילות גוגל המצוטטות מתוך הפטנט: בהנחה שלכותב תוכן מסויים ישנו ניקוד מוניטין גבוה (של AuthoRank) – מה שאומר שאותו כותב הוא יצרן של תוכן איכותי אז – - תוכן נוסף שיפורסם ויאומת על ידי אותו הכותב יזכה לקידום בתוצאות החיפוש לעומת תכנים שלא מאומתים על ידי שום כותב או תכנים המאומתים על ידי כותבים פחות "נחשבים".

אז מדוע נזכרו בזה עכשיו? הרי זה קיים מ-2007?
התשובה לכך פשוטה מאוד – עכשיו עם הנסיונות של גוגל לדחוף את גוגל פלוס לתוך חיינו בכל מחיר נוצרו התנאים הטכנולוגיים המושלמים מבחינת גוגל לשימוש באלגוריתם זה. כלומר:  תעודת זהות דיגיטלית (פרופיל גוגל פלוס) והחתימה הדיגיטלית של בעל תעודת הזהות על התוכן (Rel=Author). גוגל אף מודיעים לנו על כל בפירוש בפוסט המקורי שפורסם על הנושא ונכתב על ידי ראש צוות פרוייקט ה-Authorship שלהם – הפוסט המקורי כאן יש לשים לב להערה:

We know that great content comes from great authors, and we’re looking closely at ways this markup could help us highlight authors and rank search results.

כלומר – תדעו לכם שאנחנו הולכים להשתמש בסיגנל הזה כדי לדרג את הכותבים שיחשבו למוצלחים יותר, או לפחות לנסות לעשות זאת (גם כאן כמו בשאר הדברים בחו"ל כבר מקדימים אותנו בהרבה)

עוד משהו שיש לזכור שעולה מעיון במסמך הפטנט המקורי – שהוא שאלגוריתם זה משפיע בצורה תלוית נישה כלומר – אם אני כותב מוכר ופופולארי שנוטה לפרסם הרבה תכנים בתחום קידום האתרים נניח, אז דירוג ה-AuthoRank שלי בתחום קידום האתרים יהיה גבוה ואני אהנה מתוספת לציון הרלוונטיות של הפוסטים שאפרסם בנושא ובשל כך – לדירוגים טובים יותר. אך אם אחליט להתחיל ולכתוב פוסטים על עגבניות שדה ומכוניות פרארי – לא אהנה מתוספת ציון כלשהי לפוסטים שלי, בהמשך נראה מדוע.

6. כידוע, גוגל לא מוציאים לעולם סתם אלגוריתמים, כל אלגוריתם בא לשרת מטרה מסויימת – וכך גם במקרה זה, אלגוריתם ה-AuthoRank עונה על כמה בעיות בצורה מצויינת – קודם כל ביצירת איזון משופר בין גרף הקישורים (מפחית מערכם) – לגרף הסוציאלי (מעלה את ערכו) – לגרף הידע\נתונים טכניים יבשים (לא ממש מתערב בו).

מוטיבציה לדחוף כותבים לגוגל + :  מטרת העל של גוגל, למשוך עוד ועוד כותבים\בעלי אתרים ומשתמשים לפתוח עוד פרופילים בגוגל פלוס על מנת לסייע לגוגל לאסוף עליכם יותר מידע וכמובן בהתאמה לדרג את האתרים יותר טוב ולהציג לכם פרסומות רלוונטיות יותר עבורכם.
איזון משקל הקישורים על ידי הוספת תכונה נוספת למדידת איכות התוכן – אם עד עכשיו הכל הסתכם בנתונים הטכניים הרגילים + TrustRank לצורך העניין, נוסף עכשיו עוד פרמטר למשוואה שהוא יותר ממשפחת הסיגנלים החברתיים – שבמידה ויהיה בשימוש מספיק רחב יוכל לאזן בצורה משמעותית פרמטרים כמו קישורים.
מענה לתוכן זבל שאין לו "אבא ואמא": כלומר תוכן מוספן, רשתות בלוגים, לוויינים, אתרי מאמרים וכדומה – כפי שהם אומרים בפירוש, תוכן אשר אינו חתום על ידי Author מסויים לא יהנה מתוספות לציון הרלוונטיות שלו, ואוטמטית ידורג נמוך יותר – בעיקר בנישות בהן יש יותר כותבים מאומתים.
הפחדה של כותבים חזקים: מניסיון לניצול המוניטין שלהם עבור Link Schemes למיניהן (פוסטים ממומנים ולא קשורים בבלוגים מובילים, מכירת קישורים וכו') – משום שאת המוניטין הנרכש של AuthoRank קשה לכאורה להרוויח וקל מאוד לאבד (ע"פ הפטנט), כותבים לא ימהרו להתחיל ולמכור פוסטים מהבלוגים שלהם, גוגל אף ציינו סעיף זה במפורש בפירוט הפטנט:

A high reputational score need not give an agent the ability to manipulate web search rankings In one implementation, reputational scores are relatively difficult to increase and relatively easy to decrease, creating a disincentive for an agent to place its reputation at risk by endorsing content inappropriately. Since the signatures of reputable agents can be used to promote the ranking of signed content in web search results, agents have a powerful incentive to establish and maintain a good reputational score.

• יצירת מוטיבציה עבור כותבים להוציא תוכן איכותי מתחת לידיהם – בתחתית סולם העדיפויות של גוגל.
7. טוב לא הייתי אומר ממש שינויי גישה אלא יותר Tweekים בגישות הקיימות לכוונים הללו:

• שינוי הגישה במדידת איכות תוכן ע"י חיבור של גישת ה"מה כתוב" אל גישת ה"מי כתב"?
• שינוי הגישה במדידת איכות תוכן ע"י חיבור של גישת ה"איפה כתוב" אל גישת ה"מי כתב"?
• שינוי הגישה מ-"להלחם עם תוכן ירוד" אל גישת "לצ'פר תוכן טוב"
• גישת ה-Offline נכנסת יותר לעולם ה-Online – כותבים מסוימים סמכותיים יותר בנושאים מסוימים יותר לעומת גישת ה-אתרים מסוימים סמכותיים בנושאים מסוימים
• עבור כותבים: שינוי הגישה של בניית פרופיל קישורים של אתר אל גישת בניית פרופיל הקישורים של עצמך

8. קודם כל להבהיר ולומר – כשאני משתמש במושג PageRank אני לא מתכוון לאותה נוסחת קישורים שמעבירים LinkJuice של גוגל משנות ה-90 אלא אני מתכוון למכלול הפרמטרים הטכניים שמהווים את ציון הרלוונטיות של דף\אתר נתון  – ולא – AuthoRank לא בא להחליף את מכלול הפרמטרים האלו אלא לתת עוד שכבה בדומה ל-TrustRank בעזרתה גוגל יוכל להבין יותר טוב ובצורה אנונימית את איכות התוכן של מאמרים, בלי לדעת את השפה או לנתח את הפסקאות – אלא בשימוש של פרמטרים סוציאליים\פעילות הסטורית בעיקר השייכים לפרופיל של כותב המאמר.
אם להדגים זאת מוחשית על ניתוח פרופיל קישורים כאשר מוסיפים גם למשווה את ה-AuthoRank אז המשמעות יכולה להיות בערך כך:

PR גבוה + AuthoRank גבוה =  מצב שבטוח מצביע על תוכן מצויין שראוי לדירוג טוב!

PR נמוך + AuthoRank גבוה = ייתכן שכותב ותיק פרסם תוכן חדש?

PR גבוה + AuthoRank נמוך = מאמר שפורסם וקיבל המון קישורים לא רלוונטיים או לא טבעיים? ייתכן שאף כותב סמכותי בתחום לא קישר למאמר ששווה באמת משהו?

PR נמוך + AuthoRank נמוך =  או שאין עדיין קישורים או שיש קישורים מאיכות ירודה מאוד שלא מוסיפים שום ערך מוסף וכנראה מדובר בתוכן שלא ראוי להיות מדורג.

 

9. בעיקרון אם לסכם בקצרה את הפרמטרים שמשפיעים על דירוג ה-AuthoRank של כותב מסויים, רובם ככולם הם פרמטריים הקשורים בסיגנלים חבריים המונחים על (כפי שציינו קודם ולא במקום) הפרמטרים הטכניים הרגילים משהו כמו:

• מהירות וכמות שיתופים של תוכן חדש שפורסם על ידי אותו הכותב
• מי שתף אותו? האם על ידי משתמשים? האם על ידי כותבים אחרים בעלי דירוג AuthoRank בנישה שלו אותו הכותב?
• סמכותיות של המשתפים באותו התחום
• כמות ואיכות התגובות על התוכן
• תגובות חיוביות או שליליות?
• לחיצות +1 לייקים וכו'
• ממי התקבלו
• קישורים מכותבים סמכותיים אחרים
• כנראה גם: Google+ Activity API
• כנראה אלגוריתם דירוג תגובות שפותח במקור עבור knol.google.com – אותו שירות שכבר לא ממש פעיל היום, אך מן הסתם הפיתוחים שלו נשמרו גם עבור זה וגם עבור תגובות באתרים רגילים.

• גוגל רכשו עוד שתי חברות פיתוח בנושא של Social Analytics המתמחות בדירוג תוכן על ידי בחינה של Engagment של גולשים מן הסתם על מנת להרחיב את התמחותם בתחום של פירוש סיגנלים חברתיים ותרגומם לתוצאות חיפוש רלוונטיות יותר כדוגמת החברה הזאת
10. ישנם כמה יתרונות מיידיים ועתידיים משימוש באימות ה-Author על תכנים שלנו בעיקר בתחומים הבאים:
לכותבים
שיפור  CTR -  דבר מוכח הוא שתוצאות חיפוש המכילות מידע של Author משפרות משמעותית את ה-CTR
מוניטין  Cross Domain – לא משנה איפה פרסמתם את התוכן שלכם, המוניטין שלכם ככותבים מעולים נשמר אצליכם.
אין חשש מתוכן משוכפל שידורג גבוה יותר מהמקורי – בעיה אשר תעלם לחלוטין עם שימוש בתגי Authorship, אין שום שאלה וסיכוי לטעות בשאלה "מי כתב את התוכן?" או מי כתב   ראשון. (מעניין מה יקרה אם Author חזק אחר ישכל תוכן של Author חזק?)
מתן אמינות לתוכן של כותבים – גם נתון אשר כותבים ישתדלו לשמור עליו לאורך זמן.
מן הסתם מתישהו בהמשך יהיה אפשר לחפש לפי Author – לא רק בעתיד, פונקצית חיפוש כזאת עבדה בצורה נסתרת עד לא מזמן – ניתן היה לחפש את כל הפוסטים המאומתים של אותו הכותב על ידי טריק JS פשוט – לא, זה כבר לא עובד, תוכלו רק לראות וידאו הדגמה כאן.  החיפוש של "עוד מאותו כותב" עובד בהחלט ומופיע במספר נישות בחו"ל – לחיצה על הכפתור תעלה מייד בתוצאות החיפוש את כל הפוסטים שנכתבו על ידי אותו הכותב ואומתו על ידיו כ-Author לא משנה היכן הם פורסמו.
• דירוג התוכן שכתבנו יותר בקלות.

את היתרונות עבור גוגל ציינו בתמונה מספר 6.

11. ישנם כמובן גם כמה חסרונות בנושא זה מן הסתם יש עוד אבל זה מה שעלה לי בראש:

• חייב פרופיל בגוגל +
• קשה להרוויח קל לאבד – מניפולציה קלה או כמה פוסטים שלא שותפו, והדירוג כנראה יורד, ואיתה תוספת הציון לפוסטים שלנו, וכמובן הדירוגים.
לא נמצא בשימוש רחב – לכן כנראה המשמעות האופרטיבית נכון להיות בגוגל היא נמוכה.
בעיה לכותבים שעובדים בנישות רבות – אם אני רוצה לצבור מוניטין גם בנושא חסות וגם בנושא קידום אתרים, כנראה שאצטרך לעבוד מאוד קשה.
כותב איכותי אך חסר ידע טכני – לא ממש יהנה מזה כרגע – לא כל אחד יודע לבצע את ההטמעות על מנת לאמת את עצמו ככותב' ולכן ירדו מהפרק גם כותבים מוכשרים או אנשי Offline שהתוכן שלהם הגיע או צוטט ברשת.

עבור אנשי ה-SEO בטווח הארוך יעשה את נושא הקישורים לעוד קצת יותר כאב ראש – עוד פרמטר לדאוג ממנו, וכנראה שיהיה קשה לעקוף כותבים אשר יתמקמו טוב בנישות מכניסות.
12. טוב אז היום זה לא כל כך מסובך בעצם לכסת"ח את עצמנו בנושא זה ולדאוג שנוכל להפיק ממנו את המקסימום (בהנחה שאנחנו לא נכנסים לתחום המניפולציות – מה שסביר להניח שכן נעשה בשלב כזה או אחר):

• להשתמש בתגיות Author באתרים שלנו (או שאחרים יעשו זאת בשבילנו)
• להשתמש בתגיות Author בפוסטים אורחים שפרסמנו (או שבעל הבלוג יקח את הקרדיט)
• אפשר גם להכניס לחתימות בפורומים (סתם ככה)
• קישורים מ-Authors מאומתים אחרים בנישה שלנו תמיד יהיו רעיון טוב.
• וכמובן כל הדברים הרגילים (תוכן טוב, מתעדכן קישורים שיתופים וכו')

13. ההטמעה היא מאוד פשוטה:
א. להוסיף את הדומיין שמכיל את הפוסט שלנו לאיזור ה-Contributor בפרופיל הגוגל פלוס שלנו.
ב. להוסיף את הקישור לפרופיל הגוגל פלוס שלנו בתוספת  ?rel=author לפוסט שלנו \ לפרופיל הכותב שלנו.
14. לבדוק את תקינות ההוספה בעזרת הכלי של גוגל: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets
15. החלק החביב עלינו – מניפולציות אפשריות על אלגוריתם AuthoRank:
• תביעת Authorship על דפים שלא אנחנו כתבנו  – זה כבר נבדק ועובד בהחלט.
• יצירת כותבים רבים בבלוג אחד חזק על מנת לצבור מוניטין למספר כותבים ולמנפם לכמה בלוגים שונים.
• מכירת קישורים ממאמרי כותבים בעלי ערך (בצורה חכמה)
• גניבת חשבונות גוגל +
• יצירת "קליקות" או Link Schemes של כותבים "מוערכים בתחומם" – בדומה לשתפי"ם בין אתרים חזקים.
•יצירת חשבונות גוגל + על מנת לצבור AR בנישות קטנות ושימוש ב-Link Schemes – בדומה למכירת PR .
*  שאלה:  מה קורה כאשר מאמתים שני Authors עבור דף אחד?
16. טוב קודם כל נאמר – שהעניין הזה בהחלט אמיתי, ושיש בהחלט צוות בגוגל שעובד על הנושא הזה, כמה הוא משמעותי היום? בזמן כתיבת שורות אלו, כנראה לא יותר מידי, כמה יהיה בעתיד הנראה לעין?  כנראה הרבה יותר.  בכל אופן יחסית לכמות ההשקעה שנדרשת מאיתנו על מנת לכסות את עצמו בתחום זה – שהיא נמוכה מאוד, שווה בהחלט להקדיש מעט זמן וללמוד את הנושא, גם הייתרונות היחסיים הנוכחיים כמו שיפור ב-CTR או אמינות, מצדיקים זאת.
ובשורה התחתונה,  עדיין אל תוותרו על הקישורים, כי עם Author או בלי, הם הולכים ללוות אותנו עוד זמן לא מועט.

יש רעיונות כבר איך ניתן לנצל זאת? נשמח לשמוע תגובותיכם!

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 9.7/10 (11 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +7 (מתוך 7 הצבעות)

AuthoRank: המצגת שלי מכנס קידום אתרים 23.4.12, 9.7 out of 10 based on 11 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: