טוב האמת היא שרציתי שהפוסט הזה יהיה מקרה מבחן מעניין על כמה סיגנלים חברתיים לא עזרו לי או כן עזרו לי לקידום בגוגל – סוג של המקרה ההפוך מהמקרה הקודם, בביצוע על אתר חדש שכל מה שנעשה עליו זה סיגנלים חברתיים (גם אמיתיים וגם מזויפים), אבל מה שקרה בשלב מסוים הוא שהתוכנית הזאת חזרה אלי כמו בומרנג כי מה שקרה הוא שבשלב מסוים האתר של הניסוי הפך לויראלי והתחיל לקבל כמויות של קישורים טבעיים ממקורות רבים מאוד, ואיכותיים מאוד (אפילו יצא לי קישור מתגובה מעפנה בבלוג של מאט קאטס, אגב למרות שהאתר לא קשור בשום צורה לתחום הקידום) ולכן מהנקודה הזאת כבר לא היה ניתן להחליט יותר מה הדברים שמשפיעים על קידום האתר, וזאת הנקודה שהחלטתי להפסיק להתייחס לאתר הזה כמו אל מקרה מבחן ופשוט להתייחס אליו בתור אתר עם מלא טראפיק וזהו, ומכאן להמשיך ולפרסם את מה שנעשה ותשפטו בעצמכם.

בכל מקרה, איני מעיד בד"כ על הפוסטים של עצמי, אבל אני חושב שזה אחד החשובים ביותר שהיו פה אי פעם – מכוון שהמתודה שמוצגת פה שווה הרבה מאוד עבור מי שיבין אותה וידע להפעיל אותה בצורה נכונה, וכמו כן ניתן לראות פה התנהגות מעניינת מאוד מצידו של גוגל על אתר שרק הוקם לפני כמה שבועות וקיבל חשיפה גדולה מאוד ומהירה מאוד (מבחינת טראפיק וקישורים). חוץ מזה – שזה הפוסט הראשון בבלוג הזה שהמקרה המתואר בו לבן לחלוטין, על פי כל קנה מידה, גם זה של גוגל.



Social Media

ניסיתי כמה שיותר לסדר את הדברים לפי סדר העבודה אך כמובן שהדברים לא בדיוק אחד לאחד לפי סדר התרחשותם – חשוב לשים לב בעיקר לשלב התכנון ולשלב השיווק כי ההצלחה קשורה לתיאום מושלם ביניהם – כמובן שאת כל הסדר הזה אני רושם בהסתכלות של בדיעבד, ובעצם הכול נעשה בערבוביה תוך כדי ריצה.

הפעולות התכנוניות

בחירת נושא האתר \ הדומיין – האמת היא שההחלטה על הקמת האתר ובחירת הנושא שלו הייתה בגלל שילוב כלשהו של מקרה שקרה בתחום כלשהו שאני מבין בו + רצון לבצע ניסוי כלשהו, אז החלטתי לשלב את השניים לאתר אחד. וגם ידעתי מראש שיהיה לי הרבה תוכן ממקורות ראשוניים על הנושא (נגיע לזה עוד מעט) – הדומיין נבחר סתם אקראית, דומיין קום חדש רגיל ללא שום התחכמות של EMD או משהו כזה, ללא היסטוריה או קישורים קודמים.

סוג התכנים באתר – סוג התוכן באתר מתחלק מהרגע הראשון לכמה חלקים שבעצם היוו יריות לכמה כיוונים:

  1. התוכן שמיועד להביא טראפיק – תוכן בעל ערך מוסף חדשותי גדול מאוד עבור מי שמתעניין בתחום בו עוסק האתר.
  2. התוכן לגוגל – תוכן שאמור להביא טראפיק של לונג טיילים (או יותר נכון לראות אם הוא יצליח להביא טראפיק כזה סתם ככה)
  3. Engaging – אפליקציה כלשהי שמותקנת באתר בעלת פוטנציאל טראפיק אורגני גדול מאוד במידה ותעבור קידום ותמוקם גבוה בגוגל. זה להמשך, פחות רלוונטי לנו כרגע.

העובדים על האתר – אני בתור "עורך התוכן" של האתר – עובדת אמריקאית להזנת התוכן "לגוגל", שיצאה לחופשת לידה והוחלפה בינתיים ע"י הודי, שניהם מקבלים תשלום פר כל פוסט שמפורסם, ובנוסף – שני עיתונאים (לא כותבי תוכן סתם, אלא עיתונאים לפחות בעלי רקע וניסיון כזה, כדי שיוכלו לכתוב באופי הרצוי) גם אמריקאים, שכותבים פר דרישה שלי להוצאת ידיעות ומקבלים תשלום פר מאמר, היה לי חשוב מאוד שכותבי התוכן יהיו דווקא אמריקאים כדי לשמור על איכות הטקסט.

תהליך יצירת התוכן -זה השלב החשוב ביותר שבלעדיו כל השאר לא היה עובד, אז חשוב לזכור אותו להמשך ולשים לב למה שנאמר פה וגם להבין את התהליך, קודם כל מה שהיה צריך לעשות הוא הגדרת מקורות תוכן ראשוניים – שהם יצרני תוכן – כלומר לעשות רשימה של מקומות בהם נוצרות לראשונה ידיעות מעניינות בנושא בו אנחנו עוסקים. במקרה שלנו היה מדובר בכמה פורומים נישתיים מאוד שסביר להניח שלפחות 99.5% מהגולשים פה לא שמעו עליהם ולא ישמעו עליהם גם, כמה Sub Reddits שעוסקים באותו נושא, וכמה בלוגים בנושא \ שעוסקים בנושא כדרך אגב, שמהם אפשר לייצור תוכן יד שנייה – אך מעובד עם ערך מוסף כזה או אחר ברמה משתנה על ידי שכתוב עיתונאי. כלומר התהליך היה כזה בערך:

עבור התוכן שאמור להביא את הטראפיק – לפחות 3 ידיעות בעלות ערך בשבוע:

  1. יצירת רשימה של מקורות ראשוניים לתוכן – חשוב מאוד שיהיו מגוונים וכמה שיותר נישתיים ואפילו נידחים כדי שיהיו יותר קל להצליבם עם מקורות אחרים וליצור מהם ידיעות.
  2. התעדכנות שוטפת שלי בתור "עורך התוכן" באותם מקורות ואיסוף לינקים לידיעות מעניינות
  3. העברת הלינקים לכותב כדי שיצור מהם ידיעות בעלות אופי חדשותי
  4. במקביל עדכונים שאני עושה על Breaking News שונים, דברים לא מצריכים יותר מידי כתיבה או שכדאי להוציא מהר לפני כולם
  5. לפעמים הוספות של ידיעות שפורסמו במקומות אחרים עם העתקה של פסקה או שתיים + תוספת של עוד פסקה או שתיים מצידנו וקישור ברור לאתר המקור, בצורה של "כמו שדווח באתר X שם תוכלו לקרוא על כך בהרחבה…."
  6. התוכן כמובן מכיל תמונות רלוונטיות \ צילומי מסך – חלקם בלעדיים
  7. לא עובר אופטימיזציה של מילות מפתח בכלל

עבור התוכן לגוגל \ לונג טייל:

  1. יצירת רשימה של מקורות מידע ראשוניים (בעיקר של סרטוני וידאו ותמונות – שוב, מקומות בהם התוכן נוצר לראשונה, לא מקומות שמתקיימים משחזור והטבת תכנים בעיקר הרבה תוכן גולשים)
  2. כותבי התוכן מתעדכנים בהם עצמאית וצריכים לעדכן באתר לפחות 10 כאלו כל יום
  3. כותבי התוכן צריכים להעלות את התוכן שמקורו במקומות אחרים עם תוספות טקסט ייחודיות שלהם + כותרות ותיאורית מתאימים וייחודיים, רצוי מקוריים, בונוסים ניתנים להם על מקוריות ומציאות של דברים מוצלחים שמביאים טראפיק (למי שהיה ב-Visioncamp שנה שעברה בהרצאה של ההוא מבית שמש עם האתר חדשות, משם לקחתי את הרעיון הזה)

הפעולות הטכניות שנעשו על האתר

בנוסף להקמת האתר בצורה של בלוג \ אתר חדש + הכנסת כל האופציות החברתיות וכו' לאתר, יצירת עמודי פייסבוק, פרופיל טוויטר וגוגל פלוס רלוונטיים ומעוצבים בצורה בסיסית ביותר, נעשו על האתר כל מיני פעולות טכניות, שנועדו בעיקר לצרכים קוסמטיים מצד אחד – כדי שגולש שמגיע לאתר לא ירגיש שמדובר באתר נטוש או חדש, ומצד שני לבדוק האם מדדים חברתיים יבשים (בשלב זה עוד לא ידענו שיהיה טראפיק) ישנו משהו לטובה מבחינת הנראות של האתר בגוגל, והפעולות שנעשו באופן חד פעמי הן אלו:

  1. מיקום קישור אחד ויחיד באתר רלוונטי לנושא – רק כדי שיאונדקס בלי לבקש מגוגל שיאנדקס אותו.
  2. קניית לייקים לעמוד הפייסבוק שמקושר לאתר – במספר של 1200 לייקים (פייבר)
  3. קניית גוגל פלוסים לאתר כלומר +1 רגילים לעמוד הבית – 700 כאלו (פייבר)
  4. קניית Followers בגוגל פלוס – 300 (פייבר)
  5. כדי שחשבון הטוויטר שלנו לא ייראה מיותם – אז גם 600 עוקבים בטוויטר (פייבר)
  6. פתיחת פרויקט ב-Microworkers ותשלום לכל אחד שיגיב תגובה רלוונטית ויפה באתר – אז 50 כאלו על טווח של כמה ימים.
  7. קנייה של כמה עשרות גולשים ביום ממקורות ירודים לעמוד אחד מסוים באתר (לצורך בדיקה כלשהי – אותו נשמיט מהסטטיסטיקות)
  8. קנייה של טראפיק לעמוד מסוים דרך קישור של גוגל – כלומר על הלינק שהוא תוצאת החיפוש שמובילה לדף שלנו – רק כדי להראות אחת ולתמיד לכל מי שחושב שזה מעלה CTR, זה לא! גוגל מפגרים אבל לא עד כדי כך.
  9. לאחר מכן – כשהיה קצת טראפיק, הותקן ClickJacking להוסיף קצת פלוסים אמיתיים.
  10. ה-ClickJacking הוחלף מאוחר יותר לפייסבוק – והוסר אח"כ כי גרם לבעיות תצוגה במובייל, וכמו כן לא היה נצרך יותר כשהגיעה החשיפה.
  11. פעם אחת הסכמתי לעובד הפקיסטני שלי לפרסם כמה פוסטים בעמוד פייסבוק שיש לו עם עשרות אלפי חברים (אמיתיים).
  12. פעם אחת קניתי לפוסט שלי Upvotes ב-reddit, מה שגרם לו להעלם במקום להצליח (פייבר) – תיכף נדבר על הנושא הזה.

הפעולות השיווקיות שנעשו על האתר

זה בעצם החלק החשוב ביותר שקשור להצלחת הפרוייקט בתחום הזרמת הטראפיק, לאחר שבסעיף התכנון הראשוני הגדרנו את מקורות המידע הראשוניים וערכנו רשימה שלהם – עכשיו מה שהיה צריך לעשות הוא להגדיר מי הם צרכני הקצה של המידע שיש לנו ויצירת רשימה של מקומות רלוונטיים לפרסום, בהם הטראפיק שופע כדי שנוכל לחבר ביניהם – על ידי השלב המתווך שלנו של עיבוד המידע עבור צרכני הקצה (שהם העיתונאים שלנו) – ובמקרה הזה גם אני כי אני מבין ומעודכן בתחום בו עוסק האתר ידעתי לתכנן את התוכן כך שתמיד יתקבל בברכה אצל הקוראים הפוטנציאלים

כלומר זה סיכום התהליך: מקורות מידע ראשוניים שישמרו אותנו מעודכנים לפני כולם או לפחות לפני הרוב —–> יצירת תוכן בעל ערך חדשותי אמיתי מהמידע הזה על ידי כותבים שמתמחים בזה —–> הפצה ממוקדת לצרכני הקצה של המידע הזה אותם גם הגדרנו מראש (מי הם והיכן הם נמצאים).

אם להשתמש בדוגמא, אז זה היה יכול להיות כזה דבר: להתחבר למקום הראשון בו אינטל מפרסמים את המעבדים החדשים שלהם ——–> להעביר לכותב שיכתוב ידיעה בעלת אופי חדשותי על כך כמה שיותר מהר ולפרסם באתר —–> לפרסם את הלינק לכתבה בצורה אלגנטית המתאימה לאופי המקום במקום שמלא בחובבי מחשבים חדשים.

התהליך המצוין פה הוא התהליך בו עובדים כמעט כל אתרי החדשות בעולם ברוב הנושאים! ורובם עובדים בצורה אפילו יותר גרועה – כאשר המקור הראשוני שלהם הוא אתרי חדשות אחרים (שזה בד"כ תוכן לעוס ולא מקור ראשוני, אם תחפשו ידיעות שקיבלו הד גדול לפי טווח זמנים בגוגל – תבינו מהר למה הכוונה ותוכלו לראות מי המקור של אותה הידיעה)

ובקיצור לעניין קהל היעד של התוכן – מכוון שאני די מתמצא במה שהולך בתחום בו עוסק האתר, הבחירה הייתה ליצור רשימה של Sub Reddits סופר ממוקדים המתאימים לנושא שלי, מה שטוב במנטאליות של גולשי Reddit הוא שייתכן וקיימים מספר Subs בתחומים מאוד דומים (כלומר שרלוונטי לפרסם בכל אחד מהם) – אך אנשים מאוד נאמנים למקומם ובקושי מבקרים ב-Sub Reddits האחרים, כך שלמרות שהם דומים יש להם אופי שונה ונוכל להנות מטראפיק של כל אחד בלי שאף אחד יתלונן, וכמו כן המדיניות לגבי קישורים היא מאוד נוחה כל עוד מפרסמים תוכן בעל ערך אמיתי – משהו טוב יקבל Upvotes וישלח המון טראפיק, ומשהו גרוע ייקבר תוך דקות כי יקבל Downvotes, ומכוון שבתוכן איכותי ורענן מאוד עסקינן, לא היה חשש.

אז לאחר יצירת רשימת המקומות הרלוונטיות לפרסום תהליך הפצת התוכן היה כזה (פעולות שחזרו על עצמן):

  1. משלוח כתבות ממוקדות ל-Sub Reddits שבחרנו – כל פעם ל Sub אחר, לפי ה-Fine Tuning של נושא הפוסט, חלקם בכלל לא לשום מקום (חשוב לזכור שחלק מהתוכן באתר עצמו בכלל מבוסס על אותם ה-Sub reddit), כמובן שלא כל פוסט נשלח שם, אלא רק אלו שהיה נראה שיוכלו לייצר עניין ולקבל הצבעות חיוביות, וכך אכן קרה ברוב המקרים.
  2. העלאה של כל פוסט לעמוד הפייסבוק \ חשבון הטוויטר של האתר – כמובן בצורה אוטומטית.
  3. מעקב יזום בטוויטר אחרי דמויות מפתח בתחום או מקורות מידע רלוונטיים, ולעדכן את פעולה זאת מידי פעם, כדי לקבל עוקבים נוספים.
  4. העלאה של התמונות לפינטרסט – לא כולן אלא באופן אקראי מידי פעם.

התוצאות מבחינת החשיפה החברתית \ Engagement ותנועת הפניות:

מה שקרה הוא שתוך כמה ימים מזמן עלייתו לאוויר האתר הגיע לרמה של מאות ואף אלפי כניסות ממדיה חברתית, ומשלב זה כבר נוספו לו באופן טבעי גם עוקבים בפייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס. ניתן לראות שינויים בתנועה בצורה האופייניים לשינויי תנועה ממדיה חברתית הקשורים לפופולאריות הפוסטים שפורסמו:

 

נתונים

וזה בחלוקה לימים (היום החזק האחרון זה יום כתיבת הפוסט, תיכף נגיע גם לזה):

 

trafficהתוצאות מבחינת קידום בגוגל וטראפיק אורגני החץ מסמל את זמן הקמת האתר בערך – כפי שניתן לראות הטראפיק מגוגל יחסית מאוד נמוך מהטראפיק הכללי החברתי – רוב הטראפיק האורגני בהסתכלות עדכנית להיות – דווקא היה מקביל בצורה ישירה לאותם האייטמים שקיבלו את מירב הטראפיק החברתי (גם בהסתכלות כוללת של כל תקופת המדידה הזאת וגם מבחינת עמודי הנחיתה) – התנועה באופן כללי הייתה מורכבת מהרבה לונגטיילים כלליים באתר – כלומר נראה שהדברים שהשפיעו על צמיחת התנועה האורגנית זה הצמיחה בכמות התוכן וגם כמות תשומת הלב שהתוכן הזה קיבל:

Seo Traffic

אפשר לראות חשיפה צולעת למדי עד הזמן עד רגע מסויים בו הקפיצה הייתה עצומה - לצערי הנתונים הם נכון ללפני כמה ימים מכוון שה WMT עדיין לא עודכן

אפשר לראות חשיפה צולעת למדי עד הזמן עד רגע מסויים בו הקפיצה הייתה עצומה – לצערי הנתונים הם נכון ללפני כמה ימים מכוון שה WMT עדיין לא עודכן


למרות שהצמיחה בתנועה של גוגל נראית "איטית לכאורה" יחסית לתנועה מהמדיה החברתית, צריך לזכור שהמיקומים בגוגל יישארו פחות או יותר קבועים – ולכן גם הטראפיק ממנו ימשיך להגיע גם אם וכאשר הבאזז והתנועה החברתית תפסק גם אם אחליט להפסיק ולפרסם תוכן חדש.

זוכרים את הסרטון של מאט מלפני איזה שבוע על אתרים עם הרבה תוכן? המקרה הזה די מוכיח שהוא דבר אמת (הרבה תוכן = הרבה מילות מפתח = אולי קישורים טבעיים = טראפיק מגוגל)

מה ששבר את הניסוי שלי בתור ניסוי לבדיקת המדדים החברתיים והשפעתם על הקידום האורגני זה שני דברים:

- העובדה שהיה לפחות פוסט אחד שהפך לויראלי מאוד
- העובדה שהתקבלו במהלך 21 ימי ההרצה של האתר עד היום מספר רב של קישורים טבעיים בנוסף לפעילות החברתית, מה שמעפיל בטוח על המדדים החברתיים.

סה"כ פעילות ה-OffPage הטבעית שהתקבלה ב-21 הימים היא:

  • כמה אלפי לייקים לכתבות שונות
  • קישור מתוך כתבה ב-Forbes.com (כן, אמיתי, כותב התוכן קיבל קוצר נשימה כשהוא ראה את זה)
  • כמה עשרות אזכורים בטוויטרים שונים כולל בכמה טוויטרים רשמיים של ארגון Anonymous (ההאקרים)
  • קישור מתגובות ב GIZMODO.CO.UK
  • קישורים טבעיים שני בלוגים גדולים בספרד ופולין
  • כמה שיתופי קישורים בבלוגים ב-Tumblr
  • אינספור שיתופים ב-Reddit במקומות שונים עם מאות של Upvotes
  • שיתופים רבים בפייסבוק שהביאו טראפיק גדול מאוד
  • לינקים מ-5 – 6 פורומים גדולים בעולם
  • מספר שיתופים ב-Linkedin
  • לינקים מתגובות של אתר חדשות איטלקי כלשהו
  • אזכורים ב-Stumbleupon
  • קישור מתוך כתבה ב-Heavy.com
  • עוד כמה מקורות תנועה שנראים כמו מדיה חברתית ואין לי מושג מה הם.
  • כמה קישורים מאתרי Onion
  • ועוד כמה אזכורים מבלוגים שלא אכניס פה כדי לא להסגיר את זהות האתר בהקשר האישי שלי

tl;dr – האמת היא שהנטייה הטבעית שלי הייתה לצאת פה פופוליסט ולהגיד שגוגל אפס, ושכשנותנים לו את מה שהוא לא רוצה, הוא בולע את זה בלי מלח, כשנותנים לו את מה שהוא רוצה הוא מבין את זה אחרי שנה וחצי – אבל המציאות מראה שזה לא יהיה הדבר הנכון להגיד בהכרח, ושלמרות שלא ניתן לבודד את המדדים – עדיין נראה שהצמיחה בכל המישורים דווקא השפיעה בצורה חיובית גם על גוגל, ובצורה משמעותית -

ניתן להשליך פה את האשמה על הקישורים הטבעיים – אבל בגלל המהירות שבה הדברים קרו, עדיין יהיה קשר להציג זאת בתור המדד העיקרי ונהיה חייבים להסיק שגם לכמות ואיכות הטראפיק (החברתי והלא חברתי) הייתה השפעה מכריעה על ההתקדמות עד כה.

לכן מסקנה ברורה אין לי פה, ובכל מקרה, אם אתם רוצים להקים אתר חדשות מצליח, אז זאת המתודה בגדול שכל אתרי "החדשות" עובדים איתה.

מונטיזציה שאלתם? האמת שהפעם, עדיין לא טיפלתי בזה, ברגע שהמכונה תעבוד חלק ועם מינימום התערבות נדרשת מצידי, זה יטופל.

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 9.9/10 (16 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +9 (מתוך 9 הצבעות)

קידום אתר חדשות נישה מ-0 לעשרות אלפי גולשים תוך 21 יום, 9.9 out of 10 based on 16 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: