הפעם בהמשך לרכבת ההרים של השבוע האחרון – הייתי רוצה להעלות לדיון איזשהו נושא שלמיטב ידיעתי עדיין אף אחד לא העלה לדיון, לפחות לא שאני נתקלתי בו, ובעקבות העדכונים האחרונים שאנו חווים אין לי ספק שזהו אחד מאותם נושאים שחייבים לתת עליהם את הדעת בדחיפות – ויפה שעה אחת קודם. בעיקר כשמדובר בפרוייקטים חשובים בהם מרווח הטעויות שאנחנו מוכנים לספוג הוא נמוך.

מסקירה מהירה של כל הפרמטרים בהם אנחנו שולטים ביד רמה בעבודת הקידום שלנו – אותם פרמטרים שאנחנו יודעים ומסוגלים לנטר או לשנות כראות עיננו, תמיד פרמטר הקישורים נשאר כחור שחור למדי הנתון לגחמות שינויי אלגוריתם – עונשים , Deindexing , Devaluing וסתם מניפולציות, מעין "נגעת נסעת" – שמת קישור באתר הכי רלוונטי בעולם והוא חטף עונש? הוצאת את הקישור שנחשב היום הכי טוב ואחרי שנה גוגל החליטו שהוא שיא הספאם? נדפקת.

אז נכון שאפשר לומר הרבה דברים על שיטות העבודה האלו, אך המציאות היא שרוב העוסקים בתחום כולל אותי וכל השאר עושים את השגיאות האלו בזמן כזה או אחר, וזה הנושא אליו נתייחס.


הבעיה העיקרית

קודם כל ברור שכולנו נהנים לקדם אתרים, בעיקר בחודשים האחרונים – התחום הולך ונהיה מעניין יותר ויותר ואין רגע דל, קידום אתרים שלילי, עדכוני פנדה שוטפים, שינויים בדרך בה גוגל מתייחסת לקישורים, אנקורים, קישורים לא טבעיים, ועדכון הפינגווין האחרון – שעדיין לא אקדים להסיק מסקנות לגביו, שכן ראיתי ממנו גם רווחים וגם הפסדים. ובקיצור, בסביבה דינאמית שכזאת, בעלי אתרים או אנשי קידום שמחזיקים אתרים שלהם או באחריות לאתרים של לקוחות אחד הדברים המטרידים ביותר שגיליתי שחסרים לנו הוא דבר כל כך בסיסי: שליטה בקישורים הנכנסים שלנו שיצרנו בעבר.

כן אותם הקישורים שאנחנו בונים, לא אלו שבונים לנו אנשים שרוצים להפיל את האתר שלנו – בהם אין לנו כל כך שליטה, אך יש כמה רעיונות להתגוננות (שצריכים עדכון).

מה הכוונה במושג שליטה בקישורים שלנו?
הכוונה היא שמעבר לעובדה שאנו מנטרים את הקישורים שלנו, בקצב גדילתם, באיכות שלהם ובמחיקה ואינדוקס שלהם (מי שעושה זאת) – אנחנו חייבים שתהיה בידנו היכולת גם להסיר \ לחסום קישורים שבנינו כתגובה מהירה למספר בעיות שהופכות ונהיו למאוד נפוצות. מספר דוגמאות לבעיות כאלו הן:

1. ההודעות על קישורים לא טבעיים:


אפשר לראות דוגמא מעניינת לכך בדיון הזה בפורום WebmasterWorld בו גוגל שלחו למישהו שביקש Reconsideration כמה דוגמאות לקישורים שהוא יצר מזמן מפוטר של תבנית וורדפרס שהוא הפיץ – והוא כמובן שלא יכל להסיר את כל אותם אלפי קישורים שהגיעו מאנשים שהתקינו את התבנית והובילו לדף הבית של האתר שלו והוא כמובן – נדפק.

2. קישורים שקיבלנו ממקומות שפתאום חטפו Deindex או מאתרים שקיבלו עונש (ראו עניין רשתות הבלוגים האחרון – והגלים שהוא היכה)

3. הקשחת התנאים שהייתה לאחרונה על שימוש באנקור טקסטים מדוייקים.

4. עדכוני אלגוריתם כמו הפינגוין – שגילו פתאום לאנשים שגם הקישורים שהם החשיבו כלבנים ביותר, פתאום נחשבים לספאם הגרוע ביותר בעיני גוגל. (וכנראה כך גם יהיה בעתיד עם עוד סוגי קישורים, תתחילו להשקיע ב-Authors איכותיים)

ולכן התשובה לשאלה המתבקשת: "מדוע אנחנו חייבים את היכולת הזאת של הסרת הקישורים?" היא מאוד פשוטה – בלי היכולת הזאת, ברגע שחטפנו את אחד העונשים או "מכות הטבע הבלתי נמנעות" המצוינות למעלה, כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא להמתין, להגיש בקשות Reconsideration שישובו ריקם או להתחיל לשלוח מיילים לכל בעל בלוג שאין לו אבא ואמא שאי פעם מיקמנו בו קישור גרוע בתחינה שיסיר את הקישורים הסרוחים אלינו כדי שנוכל להנצל מהעונש. בקיצור בזבוז של המון ומשאבים כדי לפתור בעיה שהיינו אמורים לחשוב עליה מלכתחילה! אז הגיע הזמן להתחיל לחשוב ואל תגידו שלא ידעתם.

אוקיי, ועכשיו קוראים יקרים, הייתי מעוניין לשתף אתכם במתודה, לא תמיד פשוטה, ולא תמיד משתלמת – אך כשזה נוגע לאתרים היותר חשובים שלנו בהם אנחנו מוכנים להשקיע משאבים איכותיים – אני מאמין שכדאי לחשוב על דרכים שיתנו לנו גיבוי ומענה מסויים גם בעדכון הבא – אפילו שאנחנו "משקיעים רק בקישורים טבעיים ותוכן איכותי" ואתן דוגמא:

גם הבלוג הזה אותו אתם קוראים חטף בכמה מילים בפינגוין (חטף בדיוק מינוס 600) – ומעולם לא קידמתי אותו עם קישורים יזומים אלא רק טבעיים שהתקבלו וכתיבת תוכן. למה הוא חטף במילים האלה אתם שואלים? בגלל שלפני מספר חודשים ביצעתי ניסוי עם מספר קטן יחסית של קישורים קנויים וירודים במיוחד על 2 מילים בבלוג כדי לראות מה יקרה, והרבה קרה, וכמובן שהקישורים נשארו שם – ולכן הוא חטף רק בשתי מילים אלו (ובשאר לא, אלא רק ירידה יחסית בלונג טייל) – אמנם במקרה זה השד לא כל כך נורא, שכן לקחתי בחשבון מראש שזה יקרה וגם הייתי מוכן להסרה מהירה של הקישורים אותה כבר ביצעתי (עכשיו נראה תוך כמה זמן יפוג תוקף הפינגוין)  אך אל תגידו "לי זה לא יכול לקרות", טעויות כאלו קורות המון, והשיקום הוא מתיש אם לא חשבנו על זה מראש.


אז בקיצור, מה שאנחנו מעוניינים ליצור לנו כבעלי אתרים הוא  את היכולת להפטר במהירות הבזק – מקישורים בהם איננו מעוניינים יותר או שאנחנו מאמינים שהם אלו שגרמו לנו את הנזק, וזה כמובן כל עוד אין תג Nofollow על קישורים נכנסים, או דרך רשמית אחרת להפטר מהם.

והמתודה שלנו להיום נקראת כך: סגמנטציה של קישורים (סתם שם שעלה לי בראש בשבת בבוקר)

למתודה הזאת יש כמה דרכי פעולה כאשר מטרת העל היא:

לחלק את בניית הקישורים שלנו למקטעים, כאשר כל מקטע מייצג – אחד מהדברים הבאים:
א) או סוג קישור (מקור קישור לצורך העניין)
ב) או איכות קישור (לפי איך שאנחנו מגדירים איכות, כל אחד והגדרתו)
ג) או זמן בו הקישור נבנה.
ד) או שלושתם – למשקיענים במיוחד. (לא נרחיב בעניין)

למי שזוכר – ישנו פוסט עתיק שכתבתי על הסוואת קישורים ספאם, ומשום שהיום איננו עוסקים כלל בקישורי ספאם אלא להיפך – במתודות כיצד להשמר מצרות, ביצעתי גיור כפוי על אחת המתודות שמצויינות בפוסט ההוא (דומיין עם הפניית 301) למטרה שתסייע לנו לשמור על האתרים שלנו מקישורים שביום אחד הפכו ללא רצויים.

אז איך זה עובד? ומה צריך בשביל זה?

העקרון מאוד פשוט – כולנו יודעים שהפניית 301 היא הדרך הקלה ביותר להעביר כוח של קישורים מדומיין אחד לדומיין אחר מבלי לאבדו בדרך (מ.קאטס טען בעבר שלא כל הכוח עובר אלא רובו, אישית – טרם ראיתי אתר שירד מיקום אחד אפילו לאחר הפניית 301 נכונה), ולמי שרק היום התחיל לקדם אתרים ולא שמע על הנושא, ניתן דוגמא קצרה:

אתר א' מופיע בגוגל במקום ראשון במילה "פינגווין קלאב" לצורך העניין —–מופנה 301 לדומיין ב' שרק עכשיו נקנה—->> אתר א' נעלם מתוצאות החיפוש ובמקומו מופיע במקום ראשון אתר ב' (כמה זמן הוא יישאר שם זה כבר תלוי באתר ב')  אך בהנחה שהוא זהה לאתר א' מבחינת איכותו ורלוונטיות התוכן שלו, המיקום יישמר.

ונמשול משל קטן:

אם אתם לקוחות של חברות קידום אתרים ולא מקדמי אתרים בואו אגלה לכם סוד  וממנו תלמדו למה כדאי לבדוק בציציות החברה המקדמת שלכם. ישנן חברות קידום שכאשר נכנס אליהן לקוח לקידום, הן אינן מקדמות את הלקוח! אלא מה שהן עושות הוא לקנות דומיין חדש וזול, להפנות אותו בהפניית 301 לאתר הלקוח – ואת כל הקישורים שהחברה מביאה היא מביאה לדומיין אותו היא רכשה בעוד מי שמתקדם בתוצאות זה הלקוח שאינו חושד בכלום, שכן כוח הקישורים מועבר אוטומטית לדומיין שלו, אך כשהוא מחליט לעזוב את חברת הקידום – אותה חברה פשוט מסירה את הפניית ה-301, מה שגורם לאתר הלקוח לאבד את כל קישוריו ולצנוח לאבדון בתוצאות החיפוש, בעוד החברה נשארת עם דומיין משלה שקודם על חשבון הלקוח שלה בו היא יכולה להשתמש כרצונה – למכור לידים לאותו לקוח או סתם להפנות ללקוח אחר. מוסרי ונכון? לא נראה לי, צריך לשים לב לדברים האלו כאשר סוגרים חוזה, פבל פעם כתב פוסט מצויין בנושא של "מה קורה לקישורים בסיום העבודה" נושא סבוך עיינו שם להרחבה בשאלות הנ"ל.

בכל מקרה מהירי התפיסה שביניכם כבר הבינו בטח כיצד אנחנו הולכים למנף את הסיפור המופיע למעלה לטובתנו – ובקיצור הייתי רוצה לתת 3 דרכים (אני בטוח שתוכלו לחשוב על עוד) כיצד ניתן למנף את השימוש בדומיינים והפניות 301 כדי להגיע למצב בו אנחנו יכולים להגיע לשליטה מלאה בקישורים המופנים לאתרי הכסף שלנו על מנת שנוכל להפטר מהם במהירות ביום גזירה אפשרית.

המצרכים:

1) כמה שיותר דומיינים פנויים, לפחות 5 – 10 עבור כל אתר שחשוב לכם לעשות סגמנטציה עבורו, אין בעיה להשתמש בדומיינים INFO ושאר דברים זולים – 10 כאלו יעלו את תקציב הקידום שלכם ב-30$ בשנה בערך, סכום שאפשר לחיות איתו. רוצים להדר על אתר חשוב? קחו דומיינים COM.

2) חשבון הוסטינג פנוי – יכול להיות ההוסטינג (השיתופי!) של האתר עצמו או הוסטינג אחר, לא נורא משנה.

3) חשבון Webmaster Tools נפרד שמעביר את המיילים לחשבון שלכם (כדי שניתן יהיה לדעת אם אחד הדומיינים קיבל הודעה על עונש, אם לא רוצים אז לא חייבים תלוי כמה החושים שלכם מחודדים להבחין בעונש).

4) קוד Htaccess פשוט של הפניית 301 עבור כל הדפים בדומיין לדומיין החדש משהו כזה:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com$
[OR] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.olddomain.com$
RewriteRule (.*)$ http://www.newdomain.com/$1 [R=301,L]

קוד שיפנה את הדפים המדוייקים לדומיין החדש – גם אם נקשר לדף פנימי בדומיין הישן, הוא יופנה לדף המקביל לו בדומיין החדש. כך שלא תהיה שום בעיה לעבוד על DeepLinking גם.

עכשיו כשהכל מוכן – נראה 3 דרכים שניתן להשתמש בזה:

סגמנטציה לפי סוגי קישורים

נניח שאתם עובדים בצורה די מתודית עם הקישורים שלכם X קישורים כאלו ו-X כאלו, או שאתם הולכים לנסות "סוגים חדשים של קישורים" זה יכול להיות רעיון טוב עבורכם, לקחת כמה דומיינים (כאמור – כמה שניתן לפצל על יותר דומיינים נפרדים – ככה הסיכון פוחת והשיקום יותר קל) לקרוא להם בשמות לדוגמא:

domain-bookmarks
domain-comments
domain-exchage
domain-footer
domain-blognetworks
(השמות סתם להדגמה כמובן)

2. להפנות את כל הדומיינים האלו עם 301 מלא אל אתר הכסף שלכם – ואת הקישורים שתבנו מסוגי קישורים אלו, תבנו רק אל הדומיינים הללו – ולא אל הדומיין הראשי. קישורי החלפות רק לדומיין מסויים, קישורי סימניות לדומיין מסויים וכן האלה. אפשר גם להחזיק אחד לצורך ניסוי. כך שאם גוגל מחליט להעניש את אחד הדומיינים על "קישורים לא טבעיים" – מה שמעניש גם את אתר הכסף שלכם – ותקבלו על כך הודעה ב-WMT, כל מה שנותר לעשות הוא להסיר את ההפנייה מאתר הכסף, לחכות קצת ולהגיש בקשת Reconsiderations ושלום, הרי הקישורים לא יהיו קיימים יותר אל הדומיין הראשי, ואת הדומיין המוענש ניתן להשליך לפח, אז הפסדתם קצת קישורים וקצת כוח, אבל לפחות לא בזבזתם 4 חודשים על הגשת בקשות בעוד אתם מבלים עם עונש "-50" במילה הראשית שלכם. לא יודעים איזה דומיין מוענש? הסירו את כולם! והתחילו להחזיר לאט לאט.
את הקישורים הטובים ביותר שלכם שאתם בטוחים שלעולם לא יגרמו לעונש תוכלו להמשיך לבנות אל האתר הראשי כמובן, זה אמור להראות משהו בסגנון הזה:



סגמנטציה לפי איכות קישורים

טוב לפעמים בואו נהיה כנים אנחנו בונים קישורים שאנחנו יודעים מראש שלא ניתן יהיה לסמוך עליהם לאורך זמן, או שאולי אנו חוששים מכך – בכל מקרה הרעיון גם כאן הוא פשוט לחלק את בניית הקישורים לדומיינים מופנים אשר כל דומיין מכיל קישורים בערך מאותה איכות (דומה מאוד לסעיף הקודם אבל לא בדיוק), משהו כזה:

domain-grade-a
domain-grade-b
domain-grade-c
domain-grade-d
domain-grade-e
(השמות סתם להדגמה כמובן)

וגם במקרה הזה – כל מה שנותר הוא לחבר את הדומיינים ל WMT או שלא – להפנות לאתר, ולהתחיל לקשר אל הדומיינים הנ"ל,  חושדים שקרה משהו רע הנוגע לקישורים או שקיבלתם הודעה שלא משתמעת לשתי פנים? פשוט מאוד! נתקו את ההפניות – והורידו קבוצות קישורים על מנת לראות אם בהעדר קישורים מוסר הפילטר האלגוריתמי – או שמתקבלת בקשת ה-Reconsideration ע"י שבירת הענף הרקוב מפרופיל הקישורים שלכם.

אגב ניסוי מעניין שערכתי פעם הראה שאתר שהתמקם במקום גבוה מאוד במילה מסויימת אפילו שהסרתי ממנו כ-80% מהקישורים הוא עדיין נשאר במקומו, תמוה מאוד. השיטה הזאת צריכה להראות משהו כזה:



סגמנטציה לפי זמנים

אותו רעיון – בגדול רק שהפעם ניתן לחלק את הדומיינים המופנים לפי חודשים וכל חודש \ חודשיים \ רבעון או מה שבא לכם להוסיף דומיין חדש כך שתמיד נוכל להסיר במכה קבוצה גדולה של קישורים אך לא גדולה מספיק כדי להפיל לנו את כל האתר. אפשר שזה יהיה משהו כזה:

domain-march
domain-april
domain-may
domain-june
domain-july
(השמות סתם להדגמה כמובן)

שני חסרונות עיקריים שאני רואה בדרך הזאת היא – העלות – שאחרי 6 שנים נצטרך להחזיק מספר גדל והולך של דומיינים.
והשני הוא שהורדה של קישורים מתקופה מסויימת לא בהכרח תשבור את החלק הסרוח בפרופיל הקישורים הכללי שלכם אלא רק תקופה מסויימת.
בקיצור משהו כזה:



בקיצור אלו שלוש מתודות של אותה השיטה – בהן ניתן להגיע למצב בו אנחנו שולטים יותר טוב בקישורים שאנחנו בונים ויכולים להפטר מחלקם במהירות במקרה הצורך, ואל תגידו שלא ידענו מראש שיכול לקרות משהו כזה, גם אם לא ידעתם – היום אתם כבר יודעים שכדאי להיות גם עם האצבע על הדופק של הקישורים, ואיתם – על יכולת ההכחשה וההסרה.

כמה שאלות שבטח עולות בהקשר של המתודה הנ"ל:
האם זה לא "שחור" ויגרור עונש בעצמו?
הפניית 301 היא הנחייה מקובלת של גוגל, אין שום דבר לא לגיטימי בשליטה בקישורים של עצמך, אין פה מניפולציה על מנוע החיפוש מעבר לעובדת בניית הקישורים עצמה – שהיא המניפולציה שגוגל שונאים. לא איך זה נעשה בדיוק. ובכל מקרה נושא ההפניות נבדק לא פעם ולא פעמיים כבטוח למדי, אך כמובן – אל תקשיבו לי, ותעשו ניסוי לפני כן כי יכול להיות שאני סתם מזבל לכם בשכל. לטובת כולנו, צאו מנקודת הנחה כזאת. העיקר שלא תבואו אלי בטענות אח"כ.

2. שימוש נכון במתודה יהיה כזה: מסת הקישורים הגדולה שלכם תהיה קישורים (או שבכלל בלי קישורים אם יש לכם אתר מספיק טוב) מספיק טובים כדי שתוכלו לבנותם ישר אל האתר – ואילו את השאר שאתם יודעים שיום אחד יהיו בסכנה תבנו אל הדומיינים המפנים. המטרה היא לא ליצור עשרות הפניות 301 אל האתר שגם יראו חשודות:
ויש כבר גדולים שנענשו על זה פעם כשכל הקידום שלהם היה רכישת דומיינים שכבר יש להם קישורים והפנייתם עם 301 , לא זוכר איזו חברה זאת הייתה Siemens או HP או משהו כזה אם מישהו רוצה להזכיר לנו אז אשמח.  הרעיון שלנו הוא פשוט לתת גב לקישורים שאנחנו לא חושבים שהם "המעולים ביותר", אך בונים אותם בכל זאת כי התחרות דורשת זאת.

3. שימוש נכון אחר יהיה כזה: כל הקישורים בהם יש לכם שליטה לעתיד + הקישורים הטובים והטבעיים יופנו אל אתר הכסף – בעוד כל הקישורים היזומים בהם אין לכם שליטה עתידים יפוזרו על פני דומיינים שונים שמופנים אל אתר הכסף, בעוד השאיפה היא לשמור את מספרם של קישורים אלו – נמוך ככל האפשר.

מה ההבדל משיטת השכבות \ אתרי לוויין?
שמים וארץ. אתרי לווין ושיטות שכבות נחשבות ל-Link Schemes על ידי גוגל ומפרות את תנאי השימוש שלו (אם זה מעניין אתכם), מה שמסכן אתכם עתידית בפני עצמו (כן אני גם משתמש בזה המון – זה עובד מעולה)
במקרה של שכבות ולווינים – אתם צריכים לבנות אתרים, להפריד ולהסוות אחסונים, לקנות תוכן ולקדם את האתרים בעצמם כדי לקוות שהאתרים יעבירו לכם מספיק LinkJuice מהקישורים שבניתם אליהם – בעוד כאן אתם פשוט בונים את הקישורים ישירות אליכם.
ב – רוצים עדיין לעבוד בשכבות לוויינים? עדיין תוכלו להשתמש בשיטה זו, אין סתירה בין הדברים. רק העובדה שיש לכם חוצץ להסרה מהירה במקרה וכל אתרי הלוויין שלכם נשרפו יום אחד.

סיכום

בקיצור מבלי לתת את הדעת דווקא על המתודה הספציפית הזאת – נושא השליטה בקישורי העבר הוא בהחלט פרק חשוב שיש להוסיף לתוכנית העבודה, וזה המסר אותו רציתי להעביר. במקרה הספציפי הזה – אתם יכולים לקחת, לא לקחת, להעביר הלאה וכמובן לשכלל את השיטה בעוד 1001 דרכים שיהיו יותר מועילות מזאת – העיקר שבשורה התחתונה, בפעם הבאה שאתר שברשותכם יעוף 200 מקומות אחורה בחיפוש עקב עדכון או שתתקבל הודעה על "קישורים לא טבעיים" ניתן יהיה להסיר בקלות כמה שיותר קישורים שחשודים כבעייתיים – נראה שזה לא ילך ויהיה יותר קל ככל שהזמן עובר. והחכם עיניו בראשו כבר בחן את שיטות העבודה והאסטרטגיות שלו, הסיק מסקנות, עשה שינויים והתכונן לעתיד – אך האם זה אומר שלא לבנות לנו עוד תעודות ביטוח? ברור שלא! שהרי הלבן של היום הוא השחור משחור של המחר, ואת זה צריך לזכור.

ולסיום לשיפור המצברוח וכפי שכבר פורסם בפורומים השונים – היטלר חוטף בעדכון הפינגווין:

YouTube Preview Image


 

איזה שיטה הכי טובה לדעתכם כדי לשלוט ולהסיר במהירות את הקישורים הנכנסים שלכם?

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 9.1/10 (15 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +6 (מתוך 6 הצבעות)

סגמנטציה של קישורים, 9.1 out of 10 based on 15 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: