לאחרונה אחד הדברים שאני שומע עליהם יותר ויותר היא העובדה שעוד ועוד אתרים בישראל במספר הולך וגדל של נישות נופלים קורבן למתקפות ספאם – כלומר נופלים קרבן למתחרים שהחליטו לשבור את חוקי המשחק הלא כתובים (ולא קיימים) של קידום האתרים ומנסים להפיל את האתרים שלהם על ידי הפגזתם בכמויות של קישורי ספאם מהאיכות הירודה ביותר במטרה לגרום לאתרים להענש ולעוף לארגז חול על ידי יצירה של "מאזן קישורים בעל תרומה שלילית" לאתר. התופעה הנ"ל מוכרת מאוד למי שיצא לו להתמודד עד היום בכל מיני נישות בחו"ל בעיקר בתחומים של זיופי מותגים או תכנים של צפייה ישירה והורדות למיניהן.

תחילת התפתחותו של התחום נעוצה כנראה בתקופה בה פורסמו כמה טענות מאת בעלי אתרים אשר הופיעו במיקומים גבוהים בדף הראשון במילה "קידום אתרים" על כך שהם איבדו את מקומם בעקבות מתקפות של קישורי ספא בשילוב עם המודעות הגוברת לשימוש בכלי קישורים אוטומטיים אשר מגיעים לעיתים לידיים חסרות אחריות במקרה הטוב או זדוניות במקרה הגרוע, דבר שגם כך היה קורה במוקדם או במאוחר בישראל, כל זה – ובתוספת התחרות הגוברת והולכת עם שחקנים חדשים הנוספים לכל הנישות בישראל.



מכוון שלאחרונה כבר יצא לי כמה פעמים להשאל על ידי אנשים שונים ובעלי אתרים מותקפים מה הם יכולים לעשות בנדון כדי להגן על האתרים שלהם או לפחות להחזיר את המצב לקדמותו לאחר מתקפות כאלו ואחרות הייתי רוצה לנסות ולהציג סקירה של הנושא בצורה מקיפה פחות או יותר – ובהמשך פשוט להפנות אליה את כל מי שיש לו שאלות בנושא ובתקווה שגם יהיו פה תגובות שיוכלו לתרום עוד ידע למי שמחפש אותו.

קודם כל נתחיל עם מספר כללי אצבע בנושא שחייבים להבין כשניגשים אל הנושא ואח"כ נציג כמה שיטות התמודדות אפשריות:

1) אין מה לעשות נגד הפגזות ספאם על האתר שלנו – כן, התחלנו עם השורה התחתונה ואני יודע שזה מעצבן. אבל כל עוד אין לנו אפשרות לבצע Nofollow על קישורים נכנסים לאתר שלנו, אין שום אפשרות לחסום את מי שרוצה ליצור עוד אלפי קישורים אל האתר שלנו ובכך להפר את מאזן הקישורים החיובי של האתר שלנו ואת ה-Link Velocity שלנו לרעתנו.

2) גוגל לא שם עלינו ועל האתרים שלנו – ואתם יודעים מה? הם גם לא חייבים לנו כלום והם צודקים. תמיד שואלים את השאלות המתממות: "אבל גוגל יותר מתוחכמים מזה לא?"  או השאלה החביבה עלי "איך יכול להיות שגוגל מסכימים שזה יקרה הרי אני יכול להפיל ככה את כל המתחרים שלי?" אז כן. לאף אחד בגוגל לא ממש אכפת מכם ומכך שהאתר שלכם היה האתר הכי טוב בנישה שלו ב-10 שנים האחרונות ולכן ישב במקום ראשון, ולא ממש משנה שהשקעתם בקישורים הנכנסים הכי איכותיים שלכם והתוכן הכי מקצועי ושההמרות שלכם עומדות על 100%. הכל מסתכם פה במספרים – כלומר, אם מאזן הקישורים החיובי שלכם מופר עם כמות גדולה מאוד של קישורים "נמוכי איכות" ובעלי תבנית בעייתית אשר האלגוריתם של גוגל יודע לזהות בקלות כקישורי ספאם, האתר שלכם כנראה יחטוף בשלב זה או אחר – כמובן ורק במידה שכמות הקישורים המאונדקסים תהיה מספיק גדולה כדי להאפיל על כמותם ואיכותם של הקישורים הטובים שלכם (כמו באחד המקרים שהיו לנו פה של חברת בניית אתרים עם מליוני קישורים איכותיים שנפלה כתוצאה ממתקפת ספאם כזאת רק לאחר יותר משנה מזמן המתקפה הראשונית!).

3) האינטרס של גוגל הוא להציג את התוצאה אשר הוא תופס כרלוונטית ביותר והנקייה ביותר – כלומר אם יש דגל אדום מעל האתר שלכם אז אין בעיה לשלוח אותו אל תהום הנשייה ולהציג במקום הראשון את האתר הבא אחריו בתוצאות כאתר הרלוונטי ביותר.

4) אין לכם סיכוי לתפוס את מי שעשה את זה – למקרה שחשבתם אחרת. גם אם הוא היה ממש דביל והשאיר הרבה עקבות כולל כתובת המייל שלו (כל אחד יכול להשאיר כתובת של מישהו אחר…) התגובה הרווחת ביותר בין אלו שהותקפו היא "אני אתפוס מי שעשה את זה ואעמיד אותו לדין", אז זהו שלא. כאן צריך להבין שספאמרים בדרך כלל עושים שימוש בשרתים שהושכרו לתקופות קצרות בכל מיני מקומות בעולם שלא בדיוק כפופים לאמנות של מנהל תקין ודיווחים. או במילים אחרות מה שנקרא שרתי Bulletproof ובשפת העם – "הספם כפי יכולתך, אנחנו לא נתלונן כל עוד אתה משלם" ובלי קשר – ברור שרוב המספימים משתמשים בשרתי פרוקסי או VPNים להסוואת זהות השרתים שלהם ומחליפים אותם תדיר (עד כל כמה שניות אפילו). וזה עוד לפני שציינו את האפשרות המצויה שרוב האנשים שמספימים אתרים של אחרים לא בדיוק עושים זאת בעצמם אלא באמצעות ספאמרים להשכרה דרך אתרי הפרילאנסרים או דרך פייבר – מה שאומר שבהשקעה גדולה מאוד של 25$ ניתן לרכוש מאות אלפי קישורי ספאם שייכוונו אל כל אתר שתרצו, ואת מי תתבעו? את הבנגלדשי שעשה אותם? לא נראה לי – רק עיינו בהצעות לדוגמא פה. ואל תגידו לי אחר כך שקיבלתם מזה רעיונות.

ספאם רצחני

ספאם רצחני


ודבר שני הוא, גם אם תפסתם את האחראי לקישור הספאם, לכו תוכיחו את נסיון הנזק בבית משפט – כשהוא בכלל יטען שהוא ניסה לקדם אתכם. לכן אם שואלים אותי לפחות, הייתי מנסה להשקיע את המאמצים יותר בשיקום מאשר במלחמת תחנות רוח, למרות שזה מפתה לתפוס את אותו אחד שלמען ייראו וייראו ועוד בכלל מי אמר שבבית משפט אפשר לטעון שקישורי ספאם זה נגד החוק?! אשמח לשמוע דעה של מישהו שהתייעץ עם עורך דין בנושא.

5) לא תמיד הפגזת ספאם תזיק לאתר שלכם – טוב, רוב האנשים מתעוררים אל הנושא הזה לאחר שהנזק כבר נעשה, אבל לכל השאר אשר נמצאים במקומות טובים במילים תחרותיות מומלץ לדעתי כמה דברים:
א) שכדאי לנטר מידי פעם את הקישורים הנכנסים לאתרים שלכם כדי לראות קפיצות חריגות בכמויות של הקישורים הנכנסים אליכם. עירנות יכול למנוע אסון – והדבר הזה הוא כמו מחלה, גילוי מוקדם יכול להציל חיים (של האתר לפחות). בחלק הבא של הפוסט נדבר על מה ניתן לעשות במקרה וראינו קפיצות גדולות במספר הקישורים.

ב) לשים לב אם כמות הקישורים אכן גדולה – יכול להיות שאתר שלכם הופגז בספאם אך אם יש לכם 2000000 קישורים נכנסים ונוספו לכם עוד 10K קישור ספאם, אין יותר מידי מקום לחשש במקרה זה. או אם יש לכם מספר קישורים קטן יותר אך איכותי במיוחד, לא סביר שייגרם לאתר שלכם נזק משמעותי (ראו את האתר של Askpavel שגם עבר את אותה מתקפת הספאם כמו שכניו לדף הראשון במילה קידום אתרים, ולא נפגע בעוד כל השאר עפו)

ג) לשים לב ל-Stick Rate – כלומר כמה מקישורי הספאם נשארו מאונדקסים בגוגל לאחר כמה שבועות, רוב קישורי הספאם בעבודה שאינה איכותית לא מתאנדקסים וגם אם כן, לא נשארים מאונדקסים בגוגל לאורך זמן רב, לכן מומלץ למצוא תבניתיות בקישורים (כלומר איזה Footprint שבעזרתו ניתן לעלות על קישורי קישורי הספאם שלכם) ולהריץ חיפוש בגוגל על מנת לראות כמה מהם אונדקסו וכמה נשארו מאונדקסים, ככל שהעבודה זולה יותר ואחוז ה Stick Rate של קישורי הספאם נמוך יותר, כך הסיכויים להפגע הם נמוכים יותר,  לעומת זאת – עבודה איכותית עם קישורי ספאם "ממוקדים" יכולים להזיק אפילו בכמות של כמה עשרות – וזה בכפוף כמובן למאזן הקישורים הנוכחי של האתר המוספם ושל הביטוי אשר מעוניינים להזיק לו.
נניח מצב בו יש לכם 2M קישורים נכנסים ומתוכם 1M על אנקור X ועוד 10K על אנקור Y ושאר הקישורים על אנקורים שונים – כמובן שיהיה קל הרבה יותר להזיק לאנקור Y מאשר לאנקור X שכן הוא מגובה בכמות גדולה יותר של קישורים (ומן הסתם גם באיכות גדולה יותר של קישורים בהנחה שעבודתכם הייתה לבנבנה כראוי).
נשמע מאוד מייאש לא? האמת כן, אבל בואו ננסה לראות מה כן אפשר לעשות כדי להקל על המצב העגום:

1) להבין את המספרים – נזק של קישורים זאת לא גזרה משמיים וצריך להבין שבד"כ לא יהיה מדובר על עבודת ספאם ממש ממש מקצועית – שכן עבודה מקצועית תגרום לכם להתקדם משמעותית לפני שתגרום לכם ליפול. ולכן צריך לקחת בחשבון שערכו של קישור טוב אחד שלכם הוא כמו כמה מאות או כמה אלפי קישורי ספאם שמופנים אליכם. ולעבוד עם ההנחה הזאת: כלומר – הפגיזו אתכם עם קישורי ספאם וגיליתם לפני הנפילה הגדולה? לא לבזבז זמן! לצאת למסע רכישה של הקישורים הטובים ביותר אותם תוכלו להשיג בהחלפות או בתשלום – בצעו החלפות קישורים מה-Money Site שלכם עם האתרים המובילים, הציעו תשלום לאתרים הממוקמים ראשונים או מתתח לראשונים (בהנחה שאתם הראשונים…) כדי לקבל מהם קישור חד כווני, פוסטים בבלוגים הנחשבים בתשלום כמובן, רכישה של קישורים איכותיים ויקרים מחו"ל, הכל הולך כדי לחזק את מערך האמון באתר שלכם, ובכל מקרה הכי חשוב לא להפסיק לבנות קישורים – זאת תמיד הפעולה המזיקה ביותר.

2) שיטת הסרט הנע – בארץ ב"ה עדיין לא הגענו לכך (כנראה) מכוון שמדובר בתופעות נקודתיות (שילכו ויתרחבו ככל שהתחרות נהיית קשה יותר) אך בחו"ל ישנה שיטה ידועה של קידום מספר רב של דומיינים על אותן המילים מתוך ידיעה שלאחר מספר חודשים הדומיינים הקודמים נשרפים עקב מתקפות ספאם עצמיות או של מתחרים, כמובן ששיטה זו אינה ריאלית ממש עבור Money Sites רציניים אך תמיד אפשר לחשוב על דברים בכוון של יצירת מספר נכסים על מנת שלא לשים את כל הביצים בסל אחד – וזה גם בלי קשר למתקפות ספאם אלא שיטה שחשוב ליישם גם ככל שזה לקריזות שינוי האלגוריתם הרגילות של גוגל.

3) בקשת Reconsideration – על זה בדיוק אמרו חז"ל: השלך על גוגל את יהבך והוא יכלכלך (כן בטח). נפגעתם? חושבים שאתם הולכים להפגע? נסו את מזלכם בהגשת בקשת Reconsideration אם לא תרוויחו כלום אז בטח לא תפסידו, אם כי לא הייתי סומך על עזרתו של גוגל להצלה, כי כאמור, לא ממש מעניין אותו מי עשה את קישורי הספאם וגם לא ניתן להוכיח שהמטרה הייתה באמת הספמה ולא נסיון קידום כושל.

4) בקשות להסרת קישורים – ישנם שינסו את השיטה של לפנות לאתרים בהם ממוקמים קישורי הספאם ולבקש מהם להסיר את הקישורים, ניתן בהחלט לעשות זאת וכמובן שעדיף להתמקד באתרים שבהם הקישורים כבר אונדקסו בגוגל (אותם איתרתם כבר על ידי Footprint שמצאתם עבור הקישורים שלכם, לא נכנס לזה, מי שזה רלוונטי עבורו כבר יבין את הרעיון) רק שתי מגרעות לשיטה הזאת:

א) קשה מאוד להסיר קישורים ממאות ואף אלפי דומיינים שונים – כלומר מה לעשות? לעבור ולפנות ידנית אל כל אחד מהם או להעסיק בנאדם ייעודי למטרה זו?

ב) הנזק של הסרת כמות גדולה של קישורים במכה יכול להיות גדול יותר מאשר הנזק של המצאות הקישורים בעצמם! שכן הפלת קישורים עם אתרי ספאם זה סימן שאלה – אבל הפלת אתרים עם הפגזתם בקישורים ולאחר מכן הסרתם, זאת עובדה מוגמרת שנוסתה גם על אתרים מאוד חזקים (לא, אין לי פה קישור לניסוי אלא מהיכרות).

5) הפיכת קישורי הספאם ל-Layer2 – לאלו מביניכם שלמדו אומנות לחימה השיטה הזאת תהיה מוכרת – לקחת את המומנטום של היריב ולנצל אותו לטובתכם, גיליתם שהספימו אתכם? צרו רשימה של כל קישורי הספאם המקשרים אל האתר שלכם והתחילו להספים את הרשימה הזאת בעזרת קניות של בלאסטים של קישורים מכל מיני סוגים עם מילות המפתח הרלוונטיות שלכם, ככה לפחות במקרה הגרוע:
תהפכו את קישורי הספאם ל-Layer2 של קישורים, זה אמנם לא עסק שמתאים לכל אחד אבל מובטח למי שיעשה את זה שהפגיעה בו תתרחק לזמן מסויים (אם לא תתבטל לחלוטין) ויתפנה לו זמן אותו הוא יוכל לנצל להשגת קישורים טובים ואיכותיים שיסייעו לחפות על קישורי הנזק.
ובמקרה הטוב – זה אפילו יסייע לקידום האתר בצורה כלשהי אם ייעשה בצורה נכונה. כאמור אבל זה רק במקרה שהנפילה עדיין לא קרתה. חכמה שלאחר המעשה היא הרבה יותר טראגית במקרים האלה. כמובן שעל ה-Layer 2 הנ"ל אפשר ליצור גם Layer 3 וכו' ומי שיעשה עבודה מקצועית בנושא לא רק שלא ייפגע אלא גם יכול להרוויח!

לסיכום: עדיף לעקוב אחרי קישורים כדי לגלות את הבעיה לפני, לחפות עם קישורים טובים, לא תמיד לפחד – ואם אתם אמיצים במובן של "תמות נפשי עם פלישתים" אפשר גם לנצל את הספאם לטובתכם. אך הבעיה עדיין קיימת שכאמור בסעיף הראשון – שאין יותר מידי מה לעשות נגד התופעה באופן כללי ולכן גם אם ניצלתם, אפשר לעשות לכם את הנזק שוב.

לנקום במתחרים?

אחת הבקשות שאני מקבל באופן חוזר ונשנה היא "אני רוצה לנקום במתחרה שעשה לי את זה ולהספים לו גם את האתר עד שייפול!" אז כל אחד שיעשה את הטוב בעיניו, אם שואלים אותי אישית – איני משתף פעולה עם בקשות כאלו לעולם. בלי יוצאים מן הכלל. – וגם ממליץ למי שנפגע לא להתחיל עם זה, ואני אסביר למה:

א) את הזמן והמשאבים שמקדישים לגרימת נזק למישהו אחר אפשר להקדיש לשיקום הנזק שכבר נעשה. או ליצירת נכס חדש.
ב) נזק למישהו אחר לא יחזיר את האתר שלכם אם הוא נפגע אלא רק יועיל למתחרים אחרים שלכם.
ג) אתם לא יכולים להיות בטוחים בשום אופן שהאדם לו אתם מנסים להזיק הוא זה שהזיק לכם – יכול להיות שזה מתחרה אחר ממי שאתם חושבים, יכול להיות שזה שחקן חדש ומנסה להכנס לנישה ויכול להיות שזה סתם ילד שעוש ניסוי על כלים שהוא קנה, זה פשוט עד כדי כך.
ד) להכנס למלחמה עם מישהו זה אף פעם לא משהו בריא ולא יוליד משהו טוב.
ה) Karma Is a Bitch ומה שתיתנו הוא גם מה שתקבלו וזה יגיע לכם, אז למה להתחיל עם זה בכלל?

 

ורק לומר מילה אחרונה, למרות שהנושא הזה הוא די מייאש ומעצבן – וכן, לפעמים המלחמות הן מלוכלכות, תמיד תזכרו שזה רק Sandbox וגם עונשים עוברים בסוף ועם השקעה וקישורים טובים (שוב – לעולם לא להפסיק להביא קישורים!) האתר הפגוע יחזור לעצמו כעבור זמן מה וזה בדוק – לא מאתר אחד ולא שניים, בסוף חוזרים אם משקיעים.

אז עד לעדכון האלגוריתם הבא, מה דעתכם על הנושא?

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 10.0/10 (4 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +1 (מתוך 1 הצבעה)

מתקפת קישורי ספאם? כך תוכלו (לנסות) ולשרוד!, 10.0 out of 10 based on 4 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: