הערה מקדימה של טל:  תודה רבה לעידו שהצטרף לשניים האחרים בלבד שאי פעם פרסמו פה פוסט אורח שיכול לסייע לקהל קוראינו במקרה מבחן של איך הוא הוציא אתר מעונש, מסוג מקרי המבחן שחשוב לפרסם כמה שיותר כאלו, עידו הבמה שלך:

ראשית, אני שמח להתארח כאן בבלוג לראשונה, את הפוסט הזה אני מקדיש לטל, כי בעצם הכותרת היתה אמורה להיות "איך טל יכול להגיע לטופ 10 תחת הביטוי קידום אתרים".

למה אני מקדיש לו? כי הוא אחד משלושת הבלוגים היחידים השווים (השניים האחרים זה פבל והפיג'מיסט שלצערי הפסיק לכתוב).

אז מי אני? עידו סלע, בעל, ילדים, יזם, פעיל חברתי, מושב, ספורט.

ומה הסיפור בקצרה? שנה שלמה, ממש שנה שלמה עבדנו כדי לחלץ לקוח מעונש ידני קשה של Unnatural Links אשר התקבל מגוגל.

ולמה אני מקדיש אותו לטל? כי אם הבלוג הזה לא היה עושה ניסויים כמו שהבעלים שלו אוהב, הוא לפחות היה בעשירייה הפותחת בביטוי קידום אתרים. ועכשיו למקרה המבחן על חילוץ האתר מעונש.

באופן כללי, חילצנו כבר הרבה אתרים מעונשים של גוגל, כמה פעולות פשוטות, בקשת Reconsideration אחת וזהו. "באק טו ביזנס" אבל הפעם, העונש היה עצום וגוגל היו עקשנים ופשוט עשו לנו חיים מאד קשים ולכן זה קייס סטאדי קצת יותר מורכב.

נכון שלא תמיד יהיה ניתן ללמוד מכל הפעולות כי חלקן הן לא גנריות ולא בהכרח יתאימו לכל מצב, אבל תמיד יהיה ניתן ללמוד מהקו המנחה של דרך החשיבה אותו צריך לאמץ כאשר מתמודדים עם עונשים של גוגל.

הסיפור מתחיל מירושה שקיבלנו, אתר מוענש השייך ללקוח גדול וממותג מאד בישראל בתחום מסויים ותחרותי, עבד עם אחת מחברות הקידום המוכרות והוותיקות בישראל וכמובן… נענש.

וזו הייתה הודעת העונש שהתקבלה מגוגל:

 

 

עונש מגוגל 

קיבלנו את האתר כשהוא בעונש ברור ובעמוד השני בגוגל.

מצב האתר לפני העונש היה כזה שהוא החזיק במשך הרבה מאד שנים את המקום הראשון בביטוי מסויים, ולאחר העונש הוא עף לעמוד השני, לפרקים גם היה בעמוד הראשון אך בסוף העמוד, מה שהצביע, וגם בהתאם להודעה של גוגל על כך שמדובר בעיקר ב-Devalue של קישורים ולאו דווקא בעונש כולל של האתר.

כשניגשנו לטפל בנושא, הלך המחשבה שלנו היה כמו זה שניגשים לתקלה במחשב, קודם נעבור על הדברים היותר ברורים אשר צפים על פני השטח ואחרי זה (אם צריך) נצלול פנימה.

וכך עשינו בהתחלה. דבר ראשון ניגשנו לוובמסטר לבדוק שגיאות, מצאנו כמה דברים מאד בולטים והחלטנו לגשת ישר אליהם.

שגיאה בולטת היתה ב- Site Map, אני יודע שיש דיון עמוק ואינסופי בעניין הזה האם בכלל לשים אותו. אני אגיד את דעתי כאן, אם יש לכם אתר שיש בו כמה עשרות עמודים והוא תדמיתי ובנוי בצורה פשוטה על וורדפרס, אין כלל טעם ל- Site Map (תרשו לי לרשום SM מעכשיו) מה שכן, אם יש לי אתר קמעונאות אשר מעדכן פריטים כל יום, הייתי רוצה כל יום לעדכן את ה- SM, כך שיהיה מסונכרן מול גוגל, וכידוע יש פלאגינים אשר עושים בדיוק את זה, כל יום הם שולחים ומוחקים נתונים בשעה מוגדרת וכך ה- SM מעודכן.

מה שקרה אצל הלקוח שלנו, בחיפוש אחר הסריקה של גוגל (site:www.mydomain.com)  היו מעל 3000 דפים סרוקים מצד אחד, מצד שני השתמשו ב- SM חינמי אשר סורק עד 500 עמודים ואינו מתעדכן באופן אוטומטי, מצד שלישי לאתר עצמו בכלל היה פחות מאלף אבל יותר מ- 500. בקיצור, שקשוקה.

למה היו יותר מ- 3000 דפים בתוצאות החיפוש? איך זה יכול להיות? לצערי זה קורה הרבה, זה לא בגלל מניפולציה או זלזול של החברה הבונה, זה פשוט חוסר תשומת לב לשיווק באינטרנט. זה בדיוק כמו שאני שומע עדיין בכלל את המילה פלאש.

בכל מקרה לכל דף היה שותף או שניים נניח לראשי היה גם www.mydomain.com  וגם www.mydomain.com/index  וגם www.mydomian.com/index.php/

אני יודע שגוגל אמורים להיות מספיק חכמים כדי לפצח את זה, אז למה הם סורקים את הדפים האלו? למה מציגים שני עמודים בתוצאות? האם יכולים להיחשד במניפולציה?

 

והרי בדיוק בשביל זה נוצרו תגיות הקנוניקל לא?

תרשו לי פה גם בעניין הקנוניקל לציין מה שאני אומר לצוות וויזי, כל התגיות האלו הן סתם פלסטרים לארכיטקטורה לא נכונה, למה בכלל שיהיה לי שני דפים? דבר ראשון בונים לא נכון ואחרי זה לשים תגית מיהו הדף המרכזי? ממש עקום. אם בונים נכון על מערכת נכונה לא צריך שום תגית כדי להגיד מי אתה וגם אגב, לא צריך SM.

בהמשך החקירה שלנו ראינו שהדבר הבולט ביותר היה (וכפי שציון בהודעת העונש \ Devalue) קיומם קישורים חיצוניים בעיתיים, כשאני אומר בעייתיים אני לא מדבר על Social Bookmarking, אני מדבר על אתרי פורנו מרוסיה ועוד מטעמים.

כשדיברנו עם חברת הקידום הקודמת, הם התחייבו שלא קנו שום קישור והאמת, אני מכיר את הבעלים וגם יודע שהוא לא מתעסק בשטויות האלו. ולכן המסקנה המתבקשת היא מתחרים.

כאן, יש לי תלונה פרטית אל גוגל, זה עצוב מאד, שכל פופטיץ עם 50$ יכול ללכת לפייבר ולהפיל בית עסק ממותג. הרי זה לא הגיוני, מה גוגל חושבים שם שבית עסק מרכזי בישראל ירכוש קישורים מאתרי פורנו וגיימימנג מפוקפקים?

סיימתי לבכות.

 

השלב הבא – Disavow Links

באותה תקופה יצא לשוק הכלי השנוי במחלוקת של Disavow Links, אני יודע שהכלי הזה שנוי במחלוקת וישנן סביבו לא מעט שמועות ודעות.

שתי הדעות המרכזיות: דעה אחת אומרת, בחיים אל תיתן לגוגל מידע, זה כלי מניפולטיבי שלהם כדי להבין היכן אתרי הספאם ואתה בעצם שם עצמך מול כיתת היורים ומודה לפני היורים על האישום שלך – שכן על ידי עצם השימוש בו אתה כבר מודה שעברת על החוקים.

דעה שנייה (אשר אני מחזיק בה): אז מה אם גוגל מקבלים מידע מוצלב על אתרי ספאם, מה הבעיה בזה? ואם עשיתי קישורים בעבר, אסור לי לחזור בי ולעבוד לפי הנחיות גוגל? ומה אם מתחרה עשה לי קישורים כמו במקרה הזה? ומה אם עברתי עם חברת קידום מפוקפקת? האם אין דרך, שום דרך לנקות את זה?

יש כמובן עוד דעות, השאלה המרכזית האם הכלי הזה עובד, לדעתי (מתוך נסיון של כמה אתרים), הוא עובד חלקית ולא עומד לבדו, ז"א שהכלי  בשימוש עצמאי לא מספיק, הוא סוג של מבחן רצינות לגוגל. כך בקייס סטאדי הזה השתמשנו חמש פעמים ב Disavow ובכל פעם התלווה אליו גם Reconsider מרשים. מה עבד מתוך כל הפעולות? אין לי מושג, תכל'ס הכל ביחד עבד.

במקרה הזה ממש ניקינו הרבה מאד קישורים, להגיד שרק ה-Disavow הוציא אותנו? לא. הכל ביחד, כולל הכל הוציא אותנו.

 

מה שעשינו בשלב הראשוני הוא -

להגיש Site Map חדש.

עברנו בגסות על קישורים ממש ממש ברורים שהם ספאם, והגשנו את קובץ ה-Disavow.

 

שלב מכתב ה-Reconsideration:

המכתב הוא קריטי. התייחסנו למכתב הזה בשיא הרצינות כאילו כתבנו ללארי פייג' בעצמו. עברנו עשר פעמים על כל שורה, עם אנגלית מושלמת (לא שלי…) וכמובן הסברנו את שנקטנו עם דוגמאות וקבצים מצורפים.

כל מכתב שהגשנו ממש עמדנו וערכנו אותו והקדשנו לו שעות וכל מכתב הוא לא היה סתם בכיינות של השוק, מתחרים וכו', אלא מה הפעולות המדוייקות שעשינו כדי לצאת מהמצב הזה כולל דוגמאות, הפניות לקבצים, הפניות לנקיון קישורים, דוגמאות של מכתבים לאתרים וכו'.

וכך הגשנו את הבקשה הראשונה.

ולצערנו, גוגל לאחר כמה ימים חזרו ואמרו שאנו עדיין מפרים את הכללים.

ולצערנו הרב כך היה גם בבקשה השניה והשלישית הרביעית והחמישית.

כן, היו חמישה שלבים שבהם כל פעם מחדש ניסינו לעלות דרגה ולהוסיף בפעולות התיקון. לא אכנס לכל שלב, אבל אציין את הפעולות המרכזיות שעשינו בשנה הזו.

התשובה היתה זהה וכיוונה אותנו לכך שיש קישורים חיצוניים אשר מפרים את הכללים.

שימו לב (וזו רק דעתנו), למרות שגוגל רשמו שיש קישורים חיצוניים, פעלנו בכל המישורים כדי לנקות ולטפל בעונש ולא רק במישור אחד של הקישורים. זאת בכוונה של לבודד שכבות של בעיות.

 

מידע על העונש

סדר הפעולות שנקטנו:

1. בניית קישורים -

בנינו קישורים טובים מאד, כלומר לא רק הסרנו קישורים גרועים אלא דאגנו להוסיף קישורים איכותיים.

מה זה בעצם קישורים טובים מאד? לדעתי, כמו שאנו ניגשים לקידום, אנו, אני מתכוון לוויזי, אנו שואלים את עצמנו אילו פעולות היינו עושים אם לא היה גוגל. כך גם לגבי הקישורים, אילו קישורים הייתי רוצה אם בכלל לא היתה קיימת גוגל. האם הייתי רוצה קישור מדפי זהב? כן. האם הייתי רוצה קישור מ Easy? כן. וכו'.ובנינו להם קישורים במשך תקופה ארוכה כדי שיחזקו את הקישורים הרעים.

זה המקום לציין את רשימת האינדקסים המלאה שפרסמנו. אני לא ממליץ לרשום את עצמכם לכל האתרים שם ממש לא. תהיו זהירים ודייקנים ובחרו לכם רק את אלו בתחום שלכם.

2. שדרוג האתר -

פעולה ממשית שעשינו והיא כאבה לנו כל כך שאומרים דם יזע ודמעות מתכוונים לדמעות ממש.

יונתן מנהל התשתיות שלנו שהוא ג'ומלאי במקור (אני לא סובל את ג'ומלה) הצביע על קשיים גדולים מאד באתר בכל היבט אפשרי, הן בהיבט של הקישורים, הן בהיבט של דפים כפולים, הן בהיבט של מהירות ומה לא. השדרוג היה סיוט לאתר כזה גדול, ממש סיוט, שדרגנו אותו מג'ומלה 1.5 ל- 2.5, בתקופה ההיא 3 עדיין לא היה יציב, אבל השדרוג מ- 2.5 ל- 3 הוא "הליכה בפארק" לעומת השדרוג של 1.5 ל- 2.5.

הדרמה לאחר השדרוג היתה עצומה. ראשית, נקיון הקישורים, חסל סדר כפילויות, שנית SM כמו שצריך. כל דף הוא דף אמיתי לא כפול, לא כאילו כפול ולא שצריך לעשות עליו שום מניפולציה או לספק לו תגיות. המהירות עלתה פלאים ופשוט סידרנו את האתר. יש אגב עוד מה לסדר, כי אתם יודעים שאתרים גדולים ממש, לפעמים זה בא להם כרועץ, כי גוגל לא רואים מאותם דפים תנועה (על כך בפוסט אחר) אבל בשורה, מה שצריך לעשות הוא לארגן את התוכן כך שיהיה נגיש לפחות.

3. החלפת שרת -

ליתר בטחון, שרת בישראל, מהירות מעולה ותחזוקה מעולה.

4. שיפור מהירות -

שיפרנו את המהירות בצורה דרמטית.

5. זמן שהייה -

טיפלנו בזמן השהייה (עד כמה שאפשר), ניסינו שגולשים לא יגיעו לדפים סתומים ולא כאלו שהמוצא שלהם הוא טופס והביתה. לדעתי לזמן הממוצע בתוך האתר יש חשיבות גדולה מאד בקידום אתרים. כמובן שזה נושא אינסופי, אבל אני ממליץ להשקיע שם המון זמן ומשאבים.

הסתייגות בזמן שהייה זה עמידה במטרות, כך לדוגמא, אם אני אתר Download והגולש סה"כ צריך להוריד תוכנה וכל פעם הוא מוריד תוכנה, וכל פעם מגיע לדף thank-you פשוט וקל, זה אתר אשר עומד במטרותיו ואז זמן השהייה לא מזיק. כך גם אתר קמעונאות.

אבל, אם יש אתר תוכן ובו הגולש אמור לעשות פעולות והוא שוהה פחות מדקה באתר ולא עושה כלום ויש Bounce גבוה, לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שהאתר לא עומד במטרותיו.

6. קישורי רוחב וכו' -

הסרנו קישורים מתוך האתר, כל הפוטר שונה לגמרי, וכל קישורי הרוחב אשר מקשרים ללא תועלת הוסרו.

מה זה קישור ללא ערך מהפוטר? זה קישור שתכל'ס נועד לקידום אתרים ואף אחד לא לוחץ עליו בחיים. כך סתם לדוגמא לצורך המאמר הזה חיפשתי NYC Locksmith (שוק תחרותי יותר מפורקס) ואלו הפוטרים שלהם:

 

פוטר מוגזם קצת

 

אלו סתם דפים דפים ועוד דפים, אשר אין להם שום תכלית בעולם חוץ מקידום אתרים.

ראו לדוגמא את הפוטר של דרופבוקס:

פוטר של דרופבוקס

כל כפתור רלוונטי, כל כפתור ברור וכמובן פועל יוצא הוא שילחצו עליו.

היום, מה שהייתי עושה לאתרים של הלוקסמיטים וכו' זה פשוט לעשות להם סדר פסח שלם הן בפוטר והן בכל הדפים (ההודים) שהם פתחו.

7. ארכיטקטורה של אתר -

כאן ואת זה ציינתי לגבי אתרים גדולים, לפעמים הגודל מפריע וצריך לאפיין טוב טוב את האתר כך שהוא יהיה נגיש ונעים עם דפים נצפים רבים.

8. ניקוי Onpage SEO כללי -

עברנו על הכל ולא ברמה הטכנית, גוגל כבר לא אוהב את הטייטלים "צימר | צימר בצפון | צימרים | זימרים זולים | צימרים יפים בצפון"

9. נקיון שגיאות 404 -

ב- Webmaster, התחלנו בעבודה של קישור קישור מתוך שגיאה והפניית 301, כל קישור ניקנו ידנית והפננו לדף שלו. לצערי עד היום, לא מצאנו שום כלי אשר מסוגל לטפל בזה כמו שצריך וזה פשוט עבודה ידנית סיזיפית אם רוצים לעשות זאת נכון, אחרת לשלוח כל שגיאה לדף הבית זה לא מעניין וסתם מזיק.

10. נקיון קישורים -

התהליך הזה כאמור התחיל באופן אנושי, כך שממש פנינו לבעלי אתרים אחרי זה התייאשנו ודילגנו על השלב הזה והשתמשנו בכלי ה-Disavow.

בהתייעצות עם אופיר מאומדיה הוא דחק בנו – כמו שהמליץ מאט קאטס באחד מהסרטונים האחרונים שלו – למחוק דומיינים שלמים לגמרי גם אם הקישור נראה לנו נקי (לפני זה הגשנו לינק עמוק ולא דומיין). עלתה כאן כל הזמן השאלה האם אנו לא מוחקים קישורים טובים, אבל עדיף כמו בשח להקריב חיילים גם טובים לטובת הנצחון הכללי.

הכי חשוב – נחישות:

בכל התהליך הזה לא וויתרנו, כל פעם תקפנו את זה ממקום אחר גם שהלקוח במקרה הזה כבר כאמור הרים ידיים. זה גם הדיון על הכלי של Disavow, הוא מעיד על רצינות של הלקוח לנקות עצמו, הרי מי שיש לו אתר לוויין והוא נפסל, פשוט שורף אותו בחלל, במקרה הזה, גוגל רואים פעם אחר פעם שיש מישהו אשר מתייחס ברצינות, הן לגיידליינס שלהם, הן לכלים שלהם והן בכלל. לא יודע להצביע בדיוק מה עבד כאן אבל זה עבד.

לסיכום:

שבוע שעבר, לשמחתנו לאחר שנה שלמה של עבודה קשה מאד, הגיע המייל, לאחר ה- Reconsideration החמישי שגוגל הסירו את העונש הידני אשר הוטל על האתר.

הרבה זמן לא ריגש אותי מייל מגוגל.

הסרת העונש

אז מה אפשר ללמוד מהמקרה הזה?

מה שכדאי ללמוד הוא לא פעולה כזו או אחרת, אלא את החשיבה, את ה- State of mind, אתם לא תאמינו אבל הלקוח אפילו התייאש ואנו לא התייאשנו, כי היה ברור שיש כאן עונש אשר מצריח חשיבה ופיתוח ובסוף מי שאיתן, נחוש וכמובן פועל נכון, גם יינצח.

כלומר – נחישות, ראייה הוליסטית של האתרים והבעיות – כלומר, למרות שלכאורה הענישה היא על קישורים, טיפול כולל יכול לסייע בפתרון הבעיה שנראית נקודתית.

ומה אני רוצה מכם?

מה זאת אומרת? לייק, Share או תגובה (חשבתי להשקיע שעה והשקעתי שעתיים) אז לפחות בלייק.

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 6.7/10 (28 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +8 (מתוך 8 הצבעות)

מקרה מבחן: איך הצלנו אתר מעונש של גוגל, 6.7 out of 10 based on 28 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: