והפעם נעשה פוסט באווירה קצת אחרת – והרבה יותר טכני כמו שמזמן לא היה לנו, או אפילו אנליטי – שנראה לי שמעולם לא היה לנו, ולעניין – אחד מאגפי הנתונים שלכאורה נראים הכי סתומים בין שלל הכלים של מקדמי האתרים הוא הכלי שנמצא בתוך ה-Webmaster Tools ונקרא Search Queries,  משום מה מדובר בכלי שאני כמעט ולא מכיר מקדם אחד שמשתמש בו ומפיק ממנו את המידע שימושי, עד כדי קריטי שניתן להפיק ממנו – ויותר מזה, עד היום לא יצא לי להכיר אפילו מקדם אחד שבכלל יודע איך להשתמש בנתונים המופיעים שם ולהוציא מהם את מה שאפשר.

אם לומר את האמת גם אני לא חף מהשאננות הזאת כלל וכלל, ומי שגילה לי את תובנת השימוש בנתונים האלו בשנה האחרונה היה בכלל לקוח שהבין את זה הרבה יותר טוב ממני וגם השכיל לפתח כלי שיודע לנתח את כל הנתונים מתוך נתוני ה-Search Queries , למיטב ידיעתי, זהו גם הכלי היחיד היום שיודע באמת לנתח את הנתונים האלו, כשהוא עושה זאת על ידי ייצוא כל הנתונים שם דרך ה API והמרתם לטבלאות SQL (קרדיט לאלון) אם תשאלו אותי,  זה עניין תמוה ביותר מדוע אף אחד ממערכת ניהול הפרוייקטים (המצוינות) של ה-SEO שמסתובבות בשוק לא טרחו עד כה להוציא כלי כזה – שאני אף אגזים ואומר שבניתוח נכון הוא כמעט ומייתר לחלוטין את השימוש בגוגל אנליטיקס – שכן המידע שהוא מציג מדוייק יותר בשיעור ניכר, ועוד יותר מזה – הוא מנגיש לנו מידע שלא ניתן להשיג בשום דרך אחרת אשר חייבים להבינו.



בפוסט הזה ננסה לסקור את הדברים שמקדם אתרים צריך לדעת להפיק מנתוני ה-Search Queries

ובקיצור נמרץ איך לעשות זאת – לפחות עד כמה שאצליח להרחיב בנושא הזה.

אבל קודם כל נתחיל בנקודה העקרונית שעליה מתבסס כל השאר, מדוע דווקא נתונים אלו חשובים?

למי שזוכר את ההרצאה \ הפוסט שנכתב לאחר ההרצאה ב-VisionCamp דיברנו בדיוק על הנקודה הזאת, שהרי כל פרוייקט קידום \ שיווק מורכב מכמה שלבי פעילות אשר ביחד מכונים-"Funnel",  כאשר ניהול נכון של שרשרת פעולות אלו חייב להניב תוצאה של תהליך ברור ומדיד, כאשר הפאנל של קידום אורגני נראה בערך כך (ואני מצטט מהמצגת):

Funnel SEO - VisionCamp

כמות ה-Impressions של האתר בגוגל – כלומר כמה "Google Love" יש לאתר, ובכמה שאילתות חיפוש גוגל מוצא לנכון להציג את האתר שלנו, כאשר המסקנה הברורה היא שככל שיש לאתר יותר Impressions כך פוטנציאל הטראפיק הלא מנוצל (או המנוצל) שלו הוא יותר גדול, על ידי השפעה על החלק הזה ב-Funnel נוכל להגדיל את הפוטנציאל של האתר לקבלת תנועה אורגנית גדולה יותר, מספר Impressionים גבוה במיוחד אין בו כדי להצביע במדויק על הגדלה יחסית של כמות הטראפיק האורגני אל האתר שכן ישנם עוד גורמים המשפיעים על כך:

ה-CTR על האתר שלנו בתוצאות החיפוש – נגזרת של כמה גורמים בהם: כמות ה Impressions, אופטימיזציה של תיאורים, טייטלים ו-Snippets, אך המרכיב העיקרי שמשפיע על גובה אחוזי ה-CTR לעומת כמות ה-Impressions הוא המיקום בתוצאות, באופן חד משמעי נראה שכאשר התוצאה שלנו ממוקמת גבוה יותר בשאילתה הנתונה כך כמות ההקלקות עליה תהיה גדולה יותר, ולא משנה כמה הטייטל שרשמנו היה מושך רלוונטי. ניתן לראות במקרים רבים חוסר תאימות מושלמת בין קצב גדילת ה-Impressions לבין עליית התנועה האורגנית (שאינה גדלה), שכן אנחנו רואים עליה בפוטנציאל בעוד מיקומים נמוכים בתוצאות החיפוש לשאילתות הנתונות – לא מאפשרים את מימוש הפוטנציאל והפיכתו לטראפיק אורגני, וזאת הסיבה העיקרית בגללה עלינו להתמקד בכל חלקי ה-Funnel על מנת שנוכל למקסם את כל אחד מחלקיו ובסופו של דבר להגיע אל:

הגדלת הטראפיק האורגני – כמובן, כמה שיותר אנשים שישלחו אלינו דרך מנוע החיפוש, רצוי בקצב עולה לאורך זמן… ומשם:

Funnel המרה כלשהו בתוך האתר – והמרת הטראפיק הזה למה שאנחנו מעוניינים שהוא יומר, ובסוף התהליך זה יהיה בדרך כלל משהו בעל ערך כספי, אלא אם האתר שלנו עוסק בנושאי צדקה וגמילות חסדים.

כלומר בשני משפטים: ראשית וראשיתו של סיכוי האתר שלנו לקבל טראפיק כלשהו מגוגל הוא ה-Impression  העובדה שהוא מציג את האתר שלנו איפשהו, למישהו, באיזשהו מיקום, מכאן ישנה עוד חלוקה של מספר שלבים אשר מזכים את התוצאה המופיעה באחוזי ההקלקה עליה (ה-CTR), ובכך מגדילים את הטראפיק האורגנישלנו (כאשר כאן נגמר הרומן שלנו עם גוגל ושאר העבודה תעשה בתוך האתר) אבל:

הנקודה החשובה ביותר שצריך להבין היום, היא שרמת ה-CTR משפיעה משמעותית על המיקום <—–> והמיקום הוא הגורם המשפיע ביותר על רמת ה-CTR לכן חלקי ה-Funnel החשובים ביותר תלויים זה בזה.

CTR מיקום - מיקום CTR

עכשיו כשהסברנו מדוע הנתונים הנ"ל הם חלק מאוד חשוב ב-Funnel פעולות הקידום שאנו מבצעים ברורה לנו למעשה הנקודה השנייה בחשיבותה לנו מאוד לשים אליה לב והיא:

ביצועי  CTR - ההסבר המצוטט למעלה מהמצגת בערך ממצה את ההסבר על עניין זה, והנה עוד פוסט של איתי ברנר שמדבר על הנקודה הזאת, נקודה אחת שיש לשים אליה לב לדעתי היא שהדבר שהכי משפיע באופן אירוני למדי על ה-CTR (שמשפיע על המיקומים) הוא כפי שציינו קודם – המיקומים – ולכן הדרך הבטוחה ביותר להגדיל את ה-CTR היא להעלות את מיקום הביטוי הרצוי שלנו בעזרת קישורים כמובן, ולאורך הדרך לבצע אופטימיזציה תמידית של נתוני המטא היבשים כמו תיאור, טייטל וכמובן Snippetים שמשפיעים משמעותית על אחוזי ההקלקה כפי שאפשר לקרוא פה או פוסט מאוד מעניין שמראה כיצד ביצוע A\B על כמה אני נראה יפה בתמונת ה-Author שלי – משפיעה על ה-CTR.  כלל אצבע לנושא הזה, אני תמיד טוען, לחשוב על תוצאת החיפוש כמו מודעת אדוורס, ולהתייחס אליה בהתאם מבחינת הכתיבה השיווקית – אפילו יותר מזה – אפשר לבצע ניסוי בעזרת אדוורדס על יעילות התיאורים \ טייטלים שלנו רק כדי לקבל אינדיקציה לכך שפעלנו נכון – עוד כשאנחנו בדף 5, ואז נדע שבדף ראשון, יהיה לנו CTR טוב.

ולאחר שהסברנו מדוע הבנה וניתוח של הנתונים חשובים עבור הבנת ואופטימיזציית ה-Funnel  של הפרוייקטים שלנו, נעבור לעוד כמה סיבות תפעוליות שבגללן חשוב מאוד להקדיש זמן וללמוד איך להבין את הנתונים המופיעים בממשק ה-Search Queries,  לצערי הרב ביותר – הנושא שצריך לכתוב עליו הוא פחות "מדוע זה חשוב" אלא "איך עושים את זה נכון", אבל נשאיר את זה לפוסט המשך שיבוא עלינו לטובה עבור מה שלא נספיק כאן:

ניתוח של התקדמות מילים ספציפיות \ עמודים ספציפיים לאורך זמן – אם רוצים לראות כיצד מילה מסויימת התקדמה לאורך זמן,  ועד כמה גדל פוטנציאל הטראפיק  האורגני שלה (קרי: Impressions) – וגם מימוש הפוטנציאל (קרי: ה-CTR) כל מה שצריך לעשות הוא לרשום את המילה עם שימוש בפילטר של-Web על מנת לחסום "רעשי רקע" של שאילתות תמונות או ניידים (בהנחה שהאתר לא מתבסס על טראפיק של תמונות) – וכמובן לסמן את האיזור הגאוגרפי אשר לגביו אנחנו רוצים לראות את ההתקדמות (אם נסמן ישראל – אז ההתיחסות בתוצאות תהיה לגוגל ישראל), בצורה כזאת:

התקדמות מילות מפתח

יש לשים לב שחיפוש מילת המפתח מתבצע ב-Broad  – כלומר, תמצא התאמה לכל הנגזרות של מילת המפתח שמחפשים.

כאשר מדובר בעמודים ספציפיים – התועלת אפילו יותר גדולה – משום – שכאשר אנו עושים את הבדיקה לפי טראפיק שקיבלו דפים מסויימים "שאנו חפצים ביקרם", ולאו דווקא לפי מילות המפתח, נראה שכאשר מדובר בדפים שיש להם מעל 10 הקלקות – מתגלה לנו האפשרות לפתוח את הדף ולראות את כל מילות המפתח שהביאו קליקים מעשיים אל הדף – מילים שלא בהכרח יופיעו באנליטיקס -ולמה לא?  כי יופיעו גם מילים שלא הביאו בכלל קליקים אל הדף – או הביאו מעט קליקים, ומשום מה אנליטיקס לא מחשיב אותם, לדוגמא:

ביטוי CTR נמוך

בעוד האנליטיקס יראה לנו יוק:

אין מידע באנליטיקס

כלומר אנליטיקס גורם לנו לאבד מידע על שאילתות חיפוש – פוטנציאליות עבור דפי נחיתה שלנו,  קלות מאוד לדירוג, ולעיתים בעלות נפחי חיפוש גבוהים! , חלומו של כל מקדם\משווק.

על המשמעות צריך להרחיב יותר מידי? לא נראה לי. כאן בעצם מדובר במכרה זהב אמיתי – מכוון שחיפוש בשאילתות יוכל כמעט תמיד להניב עבור דפי הנחיתה שלנו, מילים קלות לדירוג, בעלות נפחי חיפושים יחסית גבוהים – בהן כבר יש לנו מספר מסויים של Impressions אותם נוכל למנף לדירוג משמעותי:

התקדמות דפים ספציפיים

ומדוע אנחנו רואים נתונים שונים בין מספר הקליקים הכניסות המופיעות באנליטיקס לבין מספר הקליקים על מילים מסויימות?

הבדל בין קליקים WMT לאנליטיקס

הבדל בין קליקים WMT לאנליטיקס לאותה תקופת זמן?! שיט, הכלי לא מדוייק, גוגל שוב דפקו אותנו.


הם לא כל כך שונים – כאשר מסתכלים מקרוב עם ניקוי "רעשי רקע" וידוע לנו לא מהיום שבאנליטיקס לא חסרים רעשי רקע גם  או פספוסים בספירות (ברמה של עשרות אחוזים אפילו) – לכן מי כאן צודק?

מי צודק בנתוני הכניסה?

אז של מי הנתון היותר נכון – בהסתכל על אותה תקופה, ללא שום פילטרים בשני הכלים, עם ניקוי רעשי רקע של מנועי חיפוש אחרים, ההימור שלי על ה-Wmt , מה שלכם?

- צריך לזכור שאלו שתי שיטות מדידה שונות  (JS אצלנו באתר – ונתונים של גוגל)
- שני הכלים עושים ניקוי רעשי רקע, קליקים לא אמינים, לא נטען כל הדף ולכן לא הופיע באנליטיקס.
- זיופים כלליים, או סתם שטויות, באגים או לוחמה פסיכולוגית של גוגל, מי יודע.
- צריך גם לזכור עוד נקודה כללית – שאנליטיקס זהו המידע כפי שגוגל נותן לנו לאסוף על עצמנו, ואילו WMT הוא הנגשה של המידע של גוגל כפי שהוא רואה אותנו.

מיקומים ממוצעים – ומיקומים בכלל

אחד הדברים שכמעט כולם נוטים לזלזל בו ללא בדיקה רצינית של הנושא הוא נושא המיקומים המופיעים בממשק ה-Search Queries, אני יכול לספור על 3 אצבעות את מספר האנשים שפגשתי בחיי שהבינו מדוע נתוני המיקומים המופיעים שם הם המיקומים המדוייקים ביותר – ומדוע נתוני מיקומים שיש לנו המופקים מכלים שונים, הם ירייה באפילו במקרה הטוב, או ניחוש פרוע במקרה הרע.

והנימוקים לכך שאלו הנתונים המדוייקים ביותר הם:

  • המיקומים הללו מבוססים על נתונים תמידיים – ולא על בדיקה מקומית עם IP כלשהו פעם אחת ביום.
  • הנתונים משקפים את כלל המיקומים שלנו מכל מקום גאוגרפי
  • המיקומים משקפים את המיקום כפי שנצפה ע"י כל משתמש באשר הוא בחיפוש רגיל, נייד וידאו או תמונות.
  • המיקומים הם ממוצע אמיתי של המיקומים שלנו לכלל ה-Impression גם בהעדפות שונות של משתמשים.

אז מדוע בעצם אנו רואים הבדל כל כך משמעותי בין מה שמופיע שם לבין המיקום "האמיתי" (כלומר זה שבדקנו בחיפוש ידני או בעזרת בלי כזה או אחר) ואיך מצמצמים את ההבדל הזה?

כאשר רוצים לראות את המיקום האורגני הנכון ביותר לתאריך מסויים, מה שצריך לעשות הוא:

  1. יש להוסיף פילטר של Web – כך שנעיף את התמונות, הוידאו ואת הכאוס של הניידים.
  2. יש לבחור את המיקום הגאוגרפי הרצוי לנו.
  3. יש לבחור רק Queries with +10 impression/Clicks -  מהסיבה הפשוטה – מילים שלהן יש פחות מ-10 Impression הן בבחינת נתון לא מוגמר אשר נמצא עדיין בשדה "הניסויים" של גוגל שעדיין לא החליט מה לעשות איתן – סוג של רעש רקע חסר מיקום – ואפילו אם יש לו מיקום, הוא עדיין חסר משמעות מבחינת טראפיק (על אף שאם יש הרבה כאלו – יוצג לנו הסכום הכולל המוערך של השאילתות הנמוכות מ-10, שיכול להיות הרבה, בקלות)
  4. יש לזכור גם שאנשים שונים רואים מיקומים שונים בשל העדפות שמורות, +1 , קרבה גאוגרפית וכדומה.

ועדיין הפלא ופלא שימו לב שברוב המקרים כאשר ננטרל את רעשי הרקע, המיקום המעשי שנקבל בחיפוש רגיל ונטול Cookies יהיה זהה למיקום הממוצע אותו נראה ב-Search Queries, ככל שלמילה יש CTR יותר גבוה – כך נצפה בהתאמה גבוהה יותר (חשיבות ה-CTR כבר אמרנו?).

מיקום עם CTR

מיקום – בפילטר WEB + מיקום ישראל

מיקום בגוגל

המיקום בתוצאות החיפוש שתואם את הממוצע – זכרו שהחיפוש עכשיו בגוגל הוא חדש יותר ב-4 ימים מאשר הנתון העדכני ביותר ב-Search Queries

אותם נתונים הקשורים בשאילתות החיפוש יכולים גם לספק לנו עוד תובנות משמעותיות לגבי נושאים אחרים ברגע שלמדנו להסתכל עליהן:

מדידת השפעה ישירה של עבודת קישורים או תוכןבניתוח הנתונים לגבי מילים ספציפיות או דפים ספציפיים שעבדנו עליהם, נוכל לראות בקלות את ההשפעה המצטברת של עבודתנו לטובה או לרעה – על לרמת של הגדלת ה-Impressions על אנקורים שהרבנו להוסיף לעמוד מסויים, או Devalue של קישורים באנקורים אחרים ואפילו אגפי אתר שלמים, וע"י ניטור ושיפור ה-CTR נוכל לראות בקלות כיצד מילים שומרות על מיקומן וגם עולות עוד,  בעוד מילים זנוחות שלא מקבלות CTR נמצאות במרדף מתמיד אחר הזנב – הוספת קישורים — עליה — ירידה עקב CTR נמוך  (כמובן שיש לזכור שמן הסתם מדידת ה-CTR הוא בהשוואה למתחרים שלנו עבור אותו ביטוי החיפוש)

או לחילופין – במידה ולא הוספנו קישורים, אבל הוספנו תוכן, נוכל לראות איך גוגל מתייחס להוספת התוכן על ידי צמיחת ה-Impressions על ידי התווספות לונג טייטלים – וכמובן זיהוי הזדמנויות חדשות בעזרתם, לדוגמא – מי שיש לו אתר מוענש, תמיד יראה שה-Impressions שלו על לונג טיילים לא גדל למרות שהוסיף תוכן – וזה משום שביטויי "השורש" נמצאים במעין מצב "השהיה".

תשומת לב מיידית לתקלות \ עונשיםירידה ב-Impressions יכולה להצביע על דברים רבים, אך לפני שקופצים למסקנות יש לוודא שנוטרלו כל רעשי הרקע שיגרמו לכם להתמקד בכל הדברים הלא נכונים:

  • בדיקה שלא מדובר בדף אחד שהיו לו הרבה Impression מה שהשפיע על מאזן האתר הכללי
  • נטרול ירידות בתחומי התמונות ווידאו \ במיקום גאוגרפי מסויים
  • זיהוי האיזור באתר בו קרתה הירידה – איבוד Impressions על ביטויי Broad באתר ישפיעו ישירות גם כל נגזרות הביטויים בד"כ.
  • בדיקה שהירידה לא קרתה בדף \ תיקיה \ קטגוריה בעייתית.

ובכל מקרה: כאשר נזהה שמדובר בירידה רוחבית ב-Impressions,  טוב על זה לא צריך להרחיב הרבה,  תחפשו 24th april search queries drop ,  זה בערך יסביר את הנקודה, וכנ"ל לגבי כל עונש \ פילטר אחר או תקלה טכנית כזאת או אחרת:

deindex

אתר שחלקו קיבל DEINDEX בגלל בעיה טכנית שחסמה את גוגל

או להיפך:

תיקון תקלה

אתר שזוהתה בו תקלה טכנית שתוקנה – שהשפיעה משמעותית על הנראות הכללית של האתר בגוגל


למרות שאפשר למנות גם כמה חסרונות כמו:

- אפשר לראות בשאילתות החיפוש רק שלושה חודשים אחורה (גם טווח זמן שגוגל הגדילו ונקווה שיעשו זאת שוב בהמשך)
- הוא מעודכן רק נכון ל-4 ימים אחרוה ולא בזמן אמת – וניתן לראות גם שלפני עדכונים גדולים ישנם שיבושים בעדכוני הנתונים השוטפים.
- אפשר לראות נתונים ברורים רק עבור IMP \ CLICK  שגדולים מ-10 – מה שהופך כל מה שפחות מזה "לרעש רקע" שמשפיע על האפשרות שלנו לבצע מדידה מדוייקת
- אין כלים שיודעים לנתח את כמות המידע הזאת לאורך זמן ממושך למעט מי שפיתח לעצמו כלי כזה.

למרות זה, ולמרות שהפוסט הזה נראה כאילו החלטתי לעשות פרסומת לגוגל (על זה נאמר – שמאל דוחה וימין מקרבת) אני בהחלט חושב שאי אפשר להפריז בחשיבות היכולת של כל מקדם מקצועי להשתמש בכלי הנ"ל בצורה מועילה, ואני בהחלט מקווה שנראה מתישהו פיתוחים של כלים שיודעים להאכיל אותנו במידע הזה ביתר קלות בלי שנצטרך לשבור את השיניים עם חיפושים ידניים, אקסלים ו-SQLים למי שהגדיל לעשות, והייתי אפילו אומר שמדובר במחדל של קהילת הקידום העולמית שעדיין לא נעשה כזה דבר – מישהו רוצה להרים את הכפפה?

חג שמח לכל עם ישראל!

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 10.0/10 (16 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +8 (מתוך 8 הצבעות)

מכרה הזהב של גוגל: ה-Search Queries, 10.0 out of 10 based on 16 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: