טוב אקדים ואומר שזה אחד הפוסטים העוסק באחד הנושאים הכי חשובים שיצא לנו לעסוק בהם עד כה – ולא רק שזה אחד הנושאים הכי חשובים אלא זה גם אחד הנושאים הכי עמומים שקיימים שקשה מאוד לענות עליהם בצורה מוחלטת או להוכיח אותם בניסויים מבוקרים שכן הם נופלים בתחום "החישובים של גוגל שאנחנו לא באמת יודעים איך הם עובדים" ואני מקווה שנצליח להקיף את כל הנושא, מקסימום נעשה איזה פוסט המשך – מה שבטוח הוא שהפוסט הזה עשה לי כאב ראש רציני, וכבר התייאשתי פעמיים באמצע וכמעט מחקתי אותו… אבל בסוף סיימתי אותו!

והפוסט בעצם עוסק (בעקיפין) בשאלה הידועה ששאלו אותי לא מעט פעמים וגם אני שאלתי לא מעט פעמים – כיצד אני יודע כמה קישורים זה יותר מידי?  או בצורה יותר ברורה – איך עובד החישוב שבעזרתו אני יודע לעזאזל כמה קישורים אני אמור לבנות לאתר שלי בלי לגרום לו לעוף לקיבינימט לארגז החול לכמה חודשים? בעיקר אם מדובר באתר חדש – או אם התחלתי לעבוד על אתר ותיק עם קישורים – היכן אני מוצא את נקודת האיזון הזאת לפני שאני מתפרע?…

בכנס קידום האתרים האחרון ציינתי שלושה מדדים שכדאי לתת עליהם את הדעת כאשר בונים קישורים – כאשר אם מקפידים על "עמידה בתקן" של שלושתם, אני מעיז להגיד שמובטח לכם (נכון לאלגוריתם של גוגל שקיים היום בתאריך 13.11.11) שהאתר שלכם לא יעוף לארגז החול.

שלושת הפרמטרים היו: Diversity , Pattern ו-Velocity. מטבע הדברים מה שציינתי אז היה בנושא מצומצם ורק בשביל לסבר את האוזן  אז פה אני אקדים ואומר – שלושת הפרמטרים האלה בהסתכלות עומק בעצם מסתכמים אל אותו הפרמטר!…  שהוא ה-Velocity בעצם.

נאמר כך – מי שמצליח להבין את העקרון האמיתי שמאחורי המושג-Link Velocity, ולנפות את כל הטעויות שסובבות אותו יוכל לענות לעצמו בקלות על השאלות הללו – כמובן שכאשר נסתכל על אתרים שונים, ייתכן והתשובה תהיה שונה:

* כמה קישורים אני צריך \ יכול להביא אל אתר חדש?
* כמה קישורים זה יותר מידי?
* כמה קישורים זה מעט מידי?
גם אם לא במדויק, המקדם המוצלח יוכל לפתח מתודה ואינטואיציה מספיקה כדי לא לטעות.

ונתחיל:

רבות כבר דובר במקורות שונים באינטרנט ורבים מכם אני בטוח שכבר התנסו בעיקרון מאוד פשוט – יותר מידי קישורים יכולים להזיק לאתר, ובמיוחד לאתר חדש, וכשאני אומר להזיק אני מתכוון כל מיני תופעות של ארגזי חול למיניהם לא נדבר יותר מידי על המנגנון הזה כי כבר מספיק אנשים דיברו עליו לפני אלא יותר על העקרון שצריך להנחות את מהלך בניית הקישורים הבריא לאתרים שלנו, וכדי להבין את העקרון הזה, אנחנו צריכים להסביר שלושה עיקרים:
מה פירוש של – Velocity באופן כללי?
מה פירוש של Link Velocity?
ולסיום – ננסה להסביר את הטעות שנפוצה בגישה של רוב מקדמי האתרים לנושא הזה.

חלק א: מה פירוש של – Velocity ?

והנה לכם העתקה מויקיפדיה:

בפיזיקה, מהירות היא מידה לתיאור קצב תנועתו של גוף במרחב – המרחק שהוא עובר ביחידת זמן. נהוג לסמן ערך זה באות v.

  • משמעות של גודל בלבד – במקרה זה המהירות היא גודל סקלרי שמידותיו הן מרחק/זמן. באנגלית מכונה מהירות כזו Speed.
  • משמעות של גודל וכיוון – במקרה זה המהירות היא וקטור. באנגלית מכונה מהירות כזו Velocity.

נהוג להבדיל בין שני סוגים עיקריים של מהירות – מהירות ממוצעת ומהירות רגעית.

הבנתם? יופי.  לא הבנתם?  גם אני לא, אז נסביר את זה ככה.

כלומר – Velocity = מסה חלקי מהירות  -  אל תברחו עדיין, תזכרו שאני לא עשיתי אפילו שלוש יחידות במתמטיקה!

דוגמא:
אם מכונית שוקלת 2K ק"ג ונוסעת במהירות של 50 קמ"ש אז ה-Velocity שלה = 2000 \ 50.
כלומר – למכונית ששוקלת 2000 ק"ג ונוסעת במהירות של 50 קמ"ש יש יותר Velocity מאשר למכונית שנוסעת 20 קמ"ש.
ולמכונית ששוקלת 5000 ק"ג ונוסעת במהירות של 50 קמ"ש יש יותר Velocity מאשר לשתי הדוגמאות הקודמות… וכו' הבנו את הרעיון.

אני את הכאב ראש שלי קיבלתי כבר בנקודה הזאת אבל ננסה להמשיך לסבול את זה עד שנגיע לפסים שמעניינים אותנו.

מכוון שהנושא שלנו הוא בניית קישורים ולא מכוניות, נתעלם מכמה מהמרכיבים שנוגעים לנושא ה-Velocity ונתעסק רק עם כמה מהם והם להלן:

מסה: נגיד משהו כזה כללי שהמסה של הקישורים שלכם  נמדדת בעזרת איזשהו שקלול של העמודים אליהם נבנים הקישורים, המקורות והאיכות של הקישורים האלה.

משקל: המשקל מוגדר על ידי כמות הקישורים ועל ידי ערך הקישורים. אין צורך להסביר כאן שישנם קישורים שלהם יש ערך גדול יותר מקישורים אחרים, ולכן הם מוסיפים יותר משקל למשוואה שלנו, כמובן שהמסה נכללת גם בתוך פרמטר זה.

הכוון: כשמדברים על הכוון – הכוונה היא למקום ממנו מגיעים הקישורים, כלומר – תגובות, בלוגים, פורומים, פרופילים, סימניות, מאמרים, אתרי PR, אינדקסים, החלפות קישורים, רשתות בלוגים וכו' וכו'…. כמובן שהכוון זה עוד פרמטר שמרכיב את המשקל שכן מקורות קישורים סמכותיים יוסיפו לקישורים שלנו "משקל", לעומת קישורים מאתרי FFA למיניהם (קישורים שהם Free For All) שכמובן יהיו שווים פחות או קישורי ספאם שיהיו שווים עוד יותר פחות או בעלי תרומה שלילית אפילו.

הכוון של הקישורים הוא חשוב מאוד להערכת המשקל שיוסיפו לנו הקישורים, אך עדיין לא נוכל לענות על שאלה פשוטה – מה יהיו קישורים בטוחים יותר  – כמות של 10 קישורים מדפי PR2 (סתם כדוגמא, אין פה כדי לרמז שהPR באמת חשוב…) תוך 10 ימים או מספר גדול יותר של קישורים ממגוון של מקורות? לא ברור.

מהירות: עכשיו הגענו לנקודה העיקרית שמטרידה את רוב מקדמי האתרים (אלו שלא מסתכלים על התמונה הכוללת של נושא ה-Velocity לפחות) כבר ראינו מקרים רבים של אנשים שהרגו את האתרים שלהם עם הפגזות קישורים למיניהן בין אם זה מאמרים, פורומים, הפגזות של נכסי WEB2 שהם שכבה שנייה (כן שכבה שנייה!) או בנייה מהירה מידי של גלגלי קישורים המכוונים לאתר הראשי. את הקונספט שעומד מאחורי המהירות קל מאוד להבין ולהפנים – אך צריך לזכור שהמהירות כפרמטר יחיד לא תזיק לאתר שלכם אם מכלול הפרמטרים שמרכיבים את ה-Velocity נשמרים כהלכה.

חלק ב: אז מה לעזאזל הפירוש של Link Velocity?!

יופי עכשיו נעביר את זה למישור הקישורים, אני בכוונה נמנע מלהשתמש במושגים כמו פרופיל קישורים כי המושג הזה פשוט מעצבן אותי. אז החישוב הוא בערך כזה. ההבדל הגדול של ה-Velocity בתחום הקישורים מ-Velocity מתחום הרכב למשל הוא – שאנחנו מעוניינים שהוא תמיד יהיה במגמת עלייה מתונה.

כלומר אם ניקח אתר דמיוני שמעולם לא בנה קישורים:  משקל הקישורים (שמורכב ממקורות הקישורים, איכותם,וכמותם) חלקי הזמן שלקח לבנות אותם = ה-Link velocity של האתר בכל זמן נתון.

ככה שנקודת ההתחלה של האתר שלנו – אם נסתכל על גרף הקישורים שלו הוא יראה משהו כזה:

עכשיו כל בר דעת יכול לבוא ולהגיד שבעצם המטרה שלנו לאורך זמן היא שגרף הקישורים שלנו יראה בצורה כזאת:

 נכון?  נכון. אבל כמובן כל עוד התנאים הנכונים מתקיימים. לצורך כך, נציב את אותו הגרף עם שתי נקודות, אחת בנקודת ההתחלה ואחת בנקודה אקראית בהמשך:

עכשיו נציב "ערכים" תאורטיים בשתי הנקודות כדי לייצר מצב תקין (מכוון שאיננו יודעים באמת למדוד איכות של קישור נתייחס לקישור איכות בתור משהו "שנחשב" איכותי):

נקודה א: משקל הקישורים (מספר כלשהו של קישורים מהחלפות איכותית ממספר מקורות עם גיוון כתובות IP) חלקי הזמן (עכשיו התחלנו) = נניח LV 10 (סתם ערך מומצא לייצג את ה Link Velocity) נקודה ב: משקל הקישורים X4000(קישורים מהחלפות איכותית ממספר מקורות עם גיוון כתובות IP) חלקי הזמן (כעבור חודש וחצי) = נניח LV 100

כלומר, ה-LV שלנו נשמר לאורך זמן בצורה מדוייקת והיה במגמת עלייה איטית עם הזמן וכנראה שגם שראינו התקדמות של האתר הזה.

עכשיו נציב שוב את אותו הגרף ונציב בשתי הנקודות ערכים למצב שאינו תקין:

נקודה א: משקל הקישורים (כמות כלשהי של קישורים מהחלפות איכותית ממספר מקורות עם גיוון כתובות IP) חלקי הזמן (עכשיו התחלנו) = נניח LV 10 (סתם ערך מומצא לייצג את ה Link Velocity)
נקודה ב: משקל הקישורים X100(שנוצרו בעזרת 4000 קישורי ספאם של Xrumer) חלקי הזמן (כעבור חודש וחצי) = נניח LV 5


כלומר, למרות שמספר הקישורים לאורך זמן גדל בהתאמה ובהדרגה ה-LV שלנו לא נשמר מהסיבה הפשוטה – שאחד מהמרכיבים שלו – שהיא איכות הקישורים, לא נשמר, ואף ירד.

אז עכשיו נוכל לשאול את השאלה – האם זה גרף שאינו תקין?

בכלל לא בטוח! מכוון שמה שהגרף הזה מייצג הוא את כמות הקישורים, ואת אורך הזמן בהם הם נבנו, הגרף אינו מייצג את הפרמטרים של:
- גוון מקורות הקישורים (סוגי קישורים ומקורות IP , מקורות TLD)
- איכות הקישורים
או את השקלול של שניהם: משקל הקישורים.

ייתכן בהחלט שמדובר באתר שהתחיל את בניית הקישורים שלו במכה של ספאם – ולאחר כמה זמן הפסיק, והתחיל לקנות קישורים איכותיים בצורה בררנית.
מה שקרה כמובן הוא שקישורי הספאם נעלמו עם הזמן וגרף הקישורים נראה כמו "תאונת רכבת", אך למעשה ה-Link Velocity של האתר נשמר, ואף השתפר מנקודת ההתחלה!
מדוע? כי משקל הקישורים לאורך זמן חיפה על כמות הקישורים שהוכנסה לאתר בהתחלה!

* וכן אנחנו עדיין זוכרים את העובדה שהיום ברוב הנישות והמקרים – מספיק להקפיד על הכמות והזמן כדי להשיג את התוצאה הרצויה, 90% מהעוסקים בתעשייה שלנו מתבססים על העקרון הזה.

מסקנות

כמה מסקנות,המסקנה הראשונה שעולה לי בראש היא שהנושא הזה לא פשוט בכלל! ומדוע? כי יש לנו פה פרמטר שאנחנו לא יכולים ולא יודעים למדוד באמת – אלא רק לשער והוא:
- משקל הקישורים.
בבניית קישורים אנחנו יכולים למדוד את הפרמטרים האחרים:
- כמות
- טווח של זמן
- גוון מקורות, IP , TLD.

אז מה השיטה הכי טובה לשמור על איזון, לא להענש – לא להגזים וכו'?

1) מבחינת כמות: לבנות קישורים בצורה מתונה בהתחלה ולהגביר את הקצב בהמשך.
2) טווח של זמן: כמה שצריך :)
3) גוון מקורות וכו': ככל שמגדילים את הכמות אפשר להרגיש חופשיים להגדיל את המקורות (אגב יש עוד סיבה טובה לכך והיא העובדה שגוגל מידי פעם משנים את המשקל של מקורות קישורים שונים ואף על חלקם עושים Devalue מוחלט ולכן מפרים את האיזון שלכם במידה וכל הקישורים שלכם מתבססים על מקור אחד).
4) משקל: אנחנו לא יודעים,  אבל אנחנו כן יודעים שאם יש אתר מסויים שבנינו אליו קישורים במתודה מסויימת לא להפתיע אותו עם כמויות גדולות מידי של קישורים מסוגים אחרים נניח שתמיד בנינו לאתר קישורים של החלפות, לא להפגיז אותו פתאום עם 10K של קישורי פורומים, זה יכול להזיק, אלא אם – נמשיך להפגיז אותו כל שבוע עם עוד 10K של קישורי פורומים בקצב עולה (יש כמובן לקחת בחשבון את ה-Stick Rate ואת כמות הקישורים שבאמת נשארים בסוף ואלו שנעלמים וכו').
מצד שני, אם התחלנו לקדם אתר רק עם קישורי ספאם – אז לא לתת בלאסט וגמרנו אלא להעלות בהדרגה את הכמות \ או להוריד ולהעלות את האיכות (שיטה מאוד מוכרת לשימור אתרים שקודמו עם שיטות ספאם רצח בהתחלה)

האם צריך לחשוב על כל העסק הזה בכל אתר שמקדמים?!

נו מה אנחנו צוחקים? ברור שלא! רק שאנחנו כמובן בתור אנשי מקצוע מבקשים לנו ידע והבנה, ורצוי מאוד להבין את המנגנון הזה בתהליך בניית הקישורים שלנו – וכמובן שלא לחשוב שאם גרף הקישורים שלנו באחד מהכלים של בדיקת הקישורים נראה טוב (בעלייה) זהו מדד שבהכרח ייבטח את האתר שלנו או את ההצלחה שלו  – ומצד שני – שגרף מקרטע כמו זה שהצגנו קודם, מסמל כישלון, כי התמונה הכללית היא הרבה יותר מורכבת מזה וצריך קצת יותר להתעמק כדי להסיק מסקנות. תודה למי שהחזיק ראש עד כאן.

תגובות יתקבלו בשמחה – וגם הוספנו טופס להרשמה לעדכונים במייל מהבלוג כדי לחסוך זמן, עקב העובדה שבקרוב הבלוג הולך לעבור מתיחת פנים והוא לא יפורסם יותר בשום מקום חיצוני. ולכן כל הקודם יזכה במידע ראשוני ואיכותי במיוחד. ומקביל, איכות התוכן השימושי הולכת לקבל כוון חדש במיוחד! עדכונים בהמשך.

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 10.0/10 (1 הצבעה )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +1 (מתוך 1 הצבעה)

כאב ראש מצררי: Link Velocity, 10.0 out of 10 based on 1 rating


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: