אז השנה היה לי את העונג להשתתף גם בכנס ה-SMX השנתי שנערך בירושלים (האמת שללא השתתפותי כמרצה אני מניח שהיה סיכוי נמוך למדי שהייתי נוכח שם),  לצער גם השנה לא נכחתי בהרצאות למעט בפאנל בו השתתפתי  שהיה נקרא "SEO אגרסיבי" ועסק בטכניקות שחורות כאלו ואחרות ולאחריו הסשן הרגיל של השאלות והתשובות. ובקיצור, כמיטב המסורת של הכנסים בהם יצא לי להשתתף – גם הפעם אשתף פה את המצגת שלי מהכנס בתוספת הפירוט וההסברים שלא יכלתי להכניס ב-10 דקות ההרצאה שהיו לכל אחד בפאנל.



מצגת SMX

ונושא המצגת הפעם הוא -  האם ייתכן שקניית קישורים בעלי אנקור טקסט מדוייק המקשרים מאתרים באיכות נמוכה מאוד, בשפות זרות עדיין בעצם עובדים לאחר פינגווין?!  אז טוב, אני מניח שמי מכם שהם מהקוראים הקבועים של הבלוג הזה, יודעים את התשובה – שהיא כן. ולכן נמשיך פשוט לפרטי מקרי המבחן הרלוונטיים.

 

מקרי המבחן - מצגת SMX

החלק הזה מצריך קצת רקע מקדים: לאחר עדכון הפינגווין הראשון שהיה בתאריך ה-24 באפריל בשנת 2012, וכל הרעש שנוצר לאחריו, התחלתי בסדרת מקרי מבחן ארוכה למדי כדי לראות "מה בעצם השתנה פה?"  ומה כן עובד ומה לא עובד,  סדרת מקרי המבחן שחלקה נעשתה סתם תוך כדי עבודה שוטפת וחלקה במטרה תחילה של בדיקת הנושא – למעשה נמשכת עד היום (בעיקר בשל ההצלחה המרשימה שנצפתה במקרי המבחן) ומקרי המבחן כללו את הנבדקים הבאים (פחות או יותר – שכן בגלל מספר המבחנים הרב לא נכנס לפרטים):

  •  בערך 50 מילות מפתח שונות.
  • רוב ביטויי המפתח היו מפוזרים על פני אתרים שונים.
  • ביטויי המפתח נועדו לקידום חלקם בישראל,  חלקם בארה"ב.
  • הנישות בהם נמצאו ביטויי המפתח:  בריאות, פיננסים, משפטים, בעלי מקצועי (ולאחרונה גם טכנולוגיה אם זכרוני אינו מטעה אותי)
  • תחרותיות המילים נעה בין תחרות בינונית נמוכה – עד לגבוהה מאוד,  כאשר אני מודד את התחרותיות בעיקר לפי מספר החיפושים (הפוטנציאל הכלכלי של הנישה) כמות המתחרים הפעילים בנישה, הותק שלהם ובראנדים חזקים הפעילים בנישה.
  • האתרים שנבדו היו בהתפלגות של בערך 40% אתרים חדשים (במצגת כתוב בטעות Old) ו-60% אתרים קיימים או מבוססים – כשאשר את הבדיקה עושים על דפים חדשים שלהם שלהם שרוצים לקדם או על מילים שלהם שמעולם לא קודמו בצורה פעילה.
  • כאשר נסתכל בצורה פרטנית על העמודים שקיבלו את הקישורים נוכל לראות שב-70% מהעמודים (או דפי הבית) הקישורים היחידים שהתקבלו הם אותם קישורים ירודים וב-30% היו מעורבים גם קישורים אחרים שמן הסתם היו קצת יותר טובים, אך עדיין מלאכותיים, קנויים וכו'  לא משהו סמכותי במיוחד, זה בטוח.

סוגי הקישורים - מצגת SMX

סוגי הקישורים או מאפיינים הקישורים שהתקבלו היו להלן:

  • ברוב המקרים המוחלט היה מדובר בקישורים שהם Cross Language – כלומר משפה אחת לשפה שנייה, כלומר ללא רלוונטיות תוכנים או גאוגרפית בין הקישורים (מיותר לציין שגם קישורים אלו לא העבירו שום טראפיק כמו שנראה בדוגמאות בהמשך).
  • מדובר בקישורים מהשפה הרוסית לעברית (בטח זוכרים את הפוסט שלי בנושא)
  • רוסית לשפה האנגלית
  • אנגלית לשפה העברית
  • וגם חלק אנגלית לאנגלית (שוב ללא רלוונטית תוכנית מכוונת לפחות ברוב המקרים המוחלט)
  • כמות האנקור טקסט המדוייק בה השתמשנו ביצירת הקישורים נעה בין 30% – 70% אנקורים מדוייקים, גם כאשר לא השתמשנו באנקורים מדוייקים השתמשנו בוריאציות די שקופות של שינויי אנקור טקסט ומידי פעם בכתובות ה-URL של הדפים המקושרים.
  • ואני מוסיף עוד כמה נתונים ששכחתי: כל הקישורים הגיעו מעמודי בית של אתרים
  • PR2 מינימום
  • לפחות 10 עמודים מאונדקסים בגוגל
  • רק מדומיינים ייחודים (כלומר לא יהיו שני קישורים שלי לאתרים שלי על אותו דומיין)

אתר דוגמא לקישורים מצגת SMX

הנה אתר לדוגמא ממנו הגיעו הקישורים – ניתן לראות כמה השקענו בברירת אתרים איכותיים ביותר, בעלי תוכן ייחודי שנכתב על ידי "כותבים מליגת העל" שמועיל לגולשים,  כמו כן שכונת הקישורים היוצאים בדף גם מדברת בעד עצמה שכן בלי ספק מדובר באתר אוטוריטה בתחומו המדורג במיקומים גבוהים בכל מילות המפתח בהן הוא מתחרה (ואני משוכנע שלא נוכל למצוא לפחות עוד 1000 שנראים בדיוק כמוהו)

עוד אתר דוגמא - מצגת SMX

למי שלא שוכנע מהדוגמא הקודמת הנה עוד דוגמא לאתר בעל UI פשוט ומנצח שאין ספק שתרם רבות לערך הקישורים היוצאים ממנו, שאם לא כן אני לא יכול לראות סיבה מדוע יש כל כך הרבה כאלו? מייד החלטתי שברור שזהו מקום שאני רוצה להיות בו ולהצטרף לצוות המנצח של הביטויים המקושרים מהעמוד הזה.

מחירי קישורים - מצגת SMX

כידוע לכל דבר בעולם יש מחיר – במקרה של הקישורים שאיתם עבדנו פה המחיר לא היה ממש גבוה,  כאשר היה מדובר בקישור הריטיינר – עבור כמות של כמעט 400 קישורים שילמנו קצת יותר מ-70$ לחודש, ועבור הקישורים הקבועים (בצד ימין) שגם הגיעו מאתרים באנגלית – שילמנו קצת יותר מזה, אך באופן חד פעמי. כך שאפשר לומר שבעלות של 100 – 200$ ניתן להביא כמות של קישורים שתספיק לקידום שלא לא מעט דפים – גם בנישות לא קלות.

תוצאות - מצגת SMX

התוצאות שהתקבלו לאורך חודשי מקרי המבחן היו מענייניות למדי:

  • כאשר היה מדובר במילים שקודמו בישראל – כמעט 100% ממקרי המבחן הגיעו לעמוד הראשון.
  • כאשר היה מדובר במילים שקודמו בגוגל ארה"ב – מילים בתחרותיות בינונית\נמוכה – הגיעו בקלות לעמוד הראשון, מילים בתחרות גבוהה יותר דשדשו קצת יותר בעמוד 2 – 3 ומילים בתחרות גבוהה לא ממש התרוממו למעט מקרים בודדים.
  • באופן כללי 80% מהמילים שכן הצליחו להגיע לעמוד הראשון – הצליחו גם להתברג לחמישיה הראשונה של התוצאות ולא נשארו בתחתית העמוד.
  • 0% מהמילים נפגעו בעדכוני פנדה שבאו (למרות שהקישורים הגיעו מאתרים שבהכרח היו אמורים להפגע מעדכוני הפנדה, תוכן משוכפל, מתורגם זול וכדומה)
  • בעדכון הפינגווין 2 – 3 נפגעו סה"כ  2 או 3 מילים מתוך סך מקרי המבחן שנעשו – לא יודע למה, כנראה שזה גם היה כרוך בהסרת קישורים.
  • נקודה מעניינת וחשובה: במקרי מבחן מסויימים בהם המילים שהגיעו למיקומים גבוהים והראו אחוזי CTR ב-WMT שהיו גבוהים מ-1% ,  מיקום המילים נשמר – גם לאחר הסרת הקישורים, בצורה עקבית (ממליץ לעיין בפוסט שלי הקודם בנושא ה-Search queries שמרחיב על הנושא)

פינגויין? - מצגת SMX

כאן ניתן לראות מדדים לדוגמא של כמה אתרים שקיבלו קישורים מסוג זה, ניתן לראות את העליה העקבית לאורך תקופת זמן ארוכה – גם בקפיצות מאוד מהירות למעלה, ומה שנראה באופן מיוחד במדדים האלו היא העובדה שניתן לראות שגם לאחר ה-Penguin Refresh השלישי עדיין נמשכה מגמת העליה העקבית ללא שום שינוי מהותי, למעשה במקרים אלו, העלייה נמשכת עד היום בזמן פרסום פוסט זה.

קישורים טבעיים - מצגת SMX

לעומת זאת, כפי שדיברנו בפוסט הקודם על הקישורים הטבעיים מלפני שבוע שבועיים – ניתן לראות פה את אותה דוגמא של אתר בקרה שקיבל רק קישורים טבעיים, או ללא בניית קישורים בכלל – ואת היחס שהוא קיבל מפינגווין,  מה שמראה עד כמה מדובר באלגוריתם איכותי שיודע לזהות קישורים אמיתיים ואתרים מושקעים.

סיכום - מצגת SMX

ולהלן המסקנות מכל מקרי המבחן (לפחות חלקן המהיר והמתבקש):

  • קישורי ספאם מאיכותי ירודה המגיעים מאתרים לא קשורים עדיין בהחלט מקבלים ערך חיובי – נתון שאני בספק ישתנה גם בשנה הקרובה.
  • עדכון פינגויין עדיין עושה עבודה גרועה ביותר באיתור ואבחנה בין קישורים כאלו לבין אתרים שקיבלו קישורים טבעיים או לא קיבלו קישורים בכלל.
  • למרות כל האמור – אני מאמין שהשימוש בקישורים כאלו הוא כנראה רעיון גרוע מאוד לטווח הארוך ולא מומלץ לאתרי הכסף שלכם זה בטוח, אך לצורך המחקר הכל הולך!
  • כמובן שכמו תמיד – נשארה המסקנה שעדיין קל מאוד לדרג מילים בתחרות שהיא "לא הכי גבוהה בעולם" גם אז לטווחי זמן קצרים שלכל הפחות יהיו משתלמים – ובכל מקרה נראה שגם לטווחי זמן ארוכים יותר מזה.
  • וכמובן – לכל מי שעדיין שואל "האם קישורים משפות זרות עובדים  -  אז התשובה הייתה ונשארה עדיין כן גדול -  האם זה חכם? תחליטו בעצמכם, אבל עובד.

לסיכום

נהניתי מאוד מהפאנל ומהמצגת ומסשן השאלות והתשובות שבא לאחריו, גם השכלתי משאר המרצים – שגיא (Black Jack ידידי היקר), ארי נחמני,  וזיו דסקלו, כל אחד תותח מוכר בזכות עצמו. וכמובן תודה רבה למארגנים ולגלעד ששון שהזמין אותי להשתתף.

אם כי כאמור אני מניח שהמצגת לא תפיל מהרגליים את מי שעוקב אחרי הבלוג, עדיין מקווה שיעניין מישהו – וכרגיל, הניסויים לא על אחריותי…

 

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 9.9/10 (10 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +3 (מתוך 3 הצבעות)

המצגת שלי מכנס ה-SMX ב-6.1.13, 9.9 out of 10 based on 10 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: