טוב הגיע הזמן לפוסט חזרה שלי אחרי כמה שבועות בהם המשכתי להיות מושבת וגם אחרי ניתוח שבכלל השאיר אותי במיטה ולא מתפקד, ואין שמחה כמו לחזור ישר לאיזה פוסט לא מתוכנן במקום רשימת הרעיונות שהיו לי לכתוב עליהם שכללו כל מיני תוכנות או דברים כאלה, תודות לגוגל ולקהילת הבלוגרים העולמית של תחום קידום האתרים יש נושא שאני חייב לציין כדי שיהיה ברקורד שלפחות מישהו אמר את זה כי מבחינתי הפליאה היא רבה מאוד שאף אחד עדיין לא ניסה לפחות להעמיד את הדברים על דיוקם – ובמקום זאת כולם מעדיפים להתפס לשמועות, מגוחכות במקרה הטוב ומטופשות ויהירות במקרה הרע.

אז ככה – מי מאיתנו לא נתקל בפוסט המרגש שגוגל פרסמו במהלך השבוע (הקודם, רשמתי את הפוסט בשבוע הקודם אבל פרסמתי רק היום) שמודיע על 40 שינויים שגוגל הכניסו החודש באלגוריתם שלהם (אפשר לקרוא אותו כאן),  שהיה מלא בנקודות כמו "שיפור החיפוש בתורכית" אינדקס תמונות חדש יותר ועוד כמה הודעות מרגשות שגרמו לי להזיל דמעת התרגשות למקרא הדברים, אך כאן לא מסתכם הריגוש – בעולם הקידום המורגל ברסיסי מידע חלקיים ומעורפלים והמון מסתורין ורומנטיקה שקיימים בתחום, אין ידיעה שגורמת לנו מקדמי האתרים להרטיב את החיתול יותר מאשר הצהרות של גוגל בנושא קישורים, בהיותן נדירות ובדרך כלל מאוד מעורפלות ולא ממש מובנות.


והנה, למרבה ההתרגשות גם באותו פוסט מונומנטלי של גוגל – היה סעיף אחד שדיבר על שינויים שנערכו בצורה בה גוגל "מעריך את הקישורים" – כך לפחות נרמז מכותרת הסעיף – Link evaluation,  והרשת הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום – ורוחו של מאט קאטס מרחפת על פני המים. וכאן למעשה ניתן האות להתחיל את החגיגת השמועות בה מעולם לא רצינו להשתתף:

פוסטים התחילו לצוץ ברחבי הרשת כמו פטריות אחר הגשם כאשר מטרת כולם הייתה להעריך – מה הוא אותו פרמטר מסתורי שגוגל החליטו לכבות אחרי כמה שנים, וההשערות היו רבות:
- אולי עכשיו ה PR לא משנה?  (כפי שרשמתי בפוסט מבודח לעמנואל בפורום של אקטיביטק)
- אולי מעכשיו תכונות הדף המקשר לא חשובות יותר?
- טוב נו, כנראה מעכשיו רק תנועת גולשים זה מה שחשוב….
- לא צריך להשתמש בתג Href כדי לקשר יותר!
- או או או – רגע וזה הכי טוב -  האנקור טקסט מת!!! לא פחות ולא יותר  הכריזו פוסטים רבים בידענות מופגנת, בארץ ובחו"ל. (בטוח לא תמצאו פה קישור לפוסטים האלה, זה פשוט לא מגיע להם, עמכם הסליחה)

אז קולגות יקרות, מקדמי אתרים נכבדים, קחו לכם כדור ואליום או משהו בסגנון וחכו דקה לפני שתפטרו את כל מחליפי הקישורים שלכם ותציעו למכירה את כל אתרי הלווין שלכם ב-Flippa,  כי אנחנו רוצים לעשות קצת סדר בדברים לפני ההיסטריה שתיתן יתרון תחרותי ענק למתחרים שלכם שאינם טורחים לקרוא את הפרסומים של גוגל.

דבר ראשון – גוגל משנים את האלגוריתם שלהם מעל 500 פעמים בשנה: כלומר, החידוש הגדול היחיד שהיה החודש, הוא הפוסט של גוגל בנושא, לא השינויים מרחיקי הלכת שנעשו באלגוריתם או בחיפוש בכלל, כי הרי 500 לחלק ל-12 יוצא….. 41.666666  כולמר, הפוסט גם מסתיר מאיתנו עוד שינוי אחד נעשה החודש בממוצע או בכל מקרה יתכן שבחודש הקודם או הבא ייעשו 42 שינויים במקום 40, זה בכל מקרה לעניין המספרים והרושם הגדול שנוצר. למי שעדיין לא בטוח, תהנו, יש עוד כמה הצהרות בנושא, זאת סתם דוגמא:

YouTube Preview Image


דבר שני חברים: נכון שאת מבחני הבגרות שלנו רובנו כבר סיימנו מזמן (אני לא, דרך אגב, נכשלתי בחלק) אבל למרות שכולנו אוהבים לתת לדמיון שלנו להשתולל אין סיבה לזנוח כך את הבנת הנקרא הפשוטה של הדברים,  וננסה להסביר את הדברים לאשורם ולתת את הפרשנות המילולית של הדברים ואת המסקנה המתבקשת.

בפוסט של גוגל נכתב כך לעניין אותם קישורים:

Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable.

יופי, לאחר שבדקתם שזהו הציטוט המדויק ולא המצאתי שום דבר מעצמי, בואו נתרגם את ארבעת המשפטים האלה לשפת בני אדם:

We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page = שלום, אנחנו בגוגל משתמשים במאפיינים של קישורים -אותם אנחנו למדים מהדף המקשר, על מנת שנוכל להבין מה הנושא בו עוסק הדף אליו יוצא הקישור.  עד כאן ברור נכון? אין לי מה להוסיף, המשפט הזה הוא פשוט עובדה קיימת וידועה ולא ממש מלמד אותנו שום דבר חדש ומעניין.

We have changed the way in which we evaluate links = שינינו את הדרך בה אנחנו מודדים את ערך\משמעות הקישורים – אמירה קצת סתומה לא? שינינו? מה הייתה הדרך הקודמת? שיניתם היום או שיניתם באופן כללי מאיך שהייתם מודדים בשנת 1999? שיניתם משהו קטן או עשיתם שינוי גורף? שיניתם הדרגתית או מיידית? שיניתם זמנית או קבוע?, עד כאן מקובל,  ידוע שדברים השתנו בשנים האחרונות,  TR, PR , רלוונטיות, טראפיק בתוך הטקסט, בצד וכו' וכו', מקובל, בכל מקרה מדובר באמירה סתומה לגמרי שלא ניתן ללמוד ממנה שום דבר חדש ומעניין.

והנה המשפט שמילא את בתי החולים במקדמי אתרים הסובלים מאי ספיקת לב:

in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years = ואם להיות ספציפיים לגבי השינוי שלנו היום, כיבינו את אחד הפרמטרים המשמשים אותנו לניתוח קישורים בו אנו עושים שימוש כבר כמה שנים.  על המשפט הזה – קמו ונפלו אימפריות, וראשים של בלוגרים התפוצצו כמו פיניאטות בחתונה מקסיקנית. אך למעשה מה זה אומר? מי יודע בכלל? יש לנו רשימה של מתודות ניתוח הקישורים של גוגל? מהם הפרמטרים בדף מקשר המשפיעים על הבנת הנושא של הדף המקושר? מכאן ועד להסיק מזה משהו, ועוד להספיד פרמטרים כאלה ואחרים.
כלומר מהמשפט הזה למדנו דבר חדש – פרמטר כלשהו, לא ידוע, ששימש להערכת קישורים – עבר כיבוי.

והנה בא השוס הגדול ממנו כולם פשוט מעדיפים להתעלם:

We often rearchitect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable = כן! למרות מה שרשמנו לכם במשפט הקודם – שכיבינו איזה פרמטר של הקישורים, דעו לכם מקדמי אתרים יקרים, אשר בשבילנו אתם לא יותר מאשר באג במערכת שלנו, זהו דבר שאנחנו עושים לעיתים קרובות – כל שני וחמישי אנחנו מכבים או מדליקים פרמטרים כאלה ואחרים בעזרתם אנחנו מעריכים את הקישורים (שימו לב לשימוש במילה Scoring – ממש יודע צדיק את נפש בהמתו), פשוט כי זה נוח לנו מתוך שיקולי מערכת כאלו ואחרים שלנו. כך -  שאם החלטתם לקפוץ למסקנות בגלל המשפט הקודם, דעו לכם, אנשי תעשיית ה-SEO, שפשוט אכלתם אותם בלוחמה פסיכולוגית זולה ביותר שהפעלנו עליכם. הכל טוב, הכל כרגיל, כלום לא השתנה – וזה שהחלטנו לרשום פוסט על שינויים לא צריך לרגש אתכם,

אז נשאלת השאלה – למה?

כי כל חודש, וכל יום אנחנו מכבים או מדליקים כל מיני פרמטרים הקשורים לקישורים או תוכן כחלק משיפור המערכת שלנו – היום זה פרמטר א' , מחר זה פרמטר ב' (אתם רואים לפעמים את המיקומים שלכם ושל המתחרים שלכם זזים בלי סיבה ליום יומיים או כמה שעות לא?) – אנחנו גם משנים את כמות הערך אותו אנחנו נותנים לפרמטרים מסויימים – אפילו כמה פעמים ביום (עיינו בוידאו למעלה),
ולכן בינתיים – תמשיכו לכתוב תוכן טוב ולהביא קישורים (וכמובן לפרסם באדוורדס) כי עולם כמנהגו נוהג – ואלו שבגלל הפוסט הזה יפסיקו להשתמש באנקור טקסט או בכל פרמטר אחר של קישורים שהיה עובד עד היום – אין לנו מה להגיד לו אלא זבש"ך, חייך אכלת אותה, אתה במקצוע הלא נכון. ובינתיים אנחנו בגוגל נמשיך לשחק עם האלגוריתם שלנו – ולשחרר פוסטים שיפילו אתכם מהרגליים בעוד אנחנו בקליפורניה, פשוט נופלים על הרצפה מצחוק מלקרוא את התגובות והפוסטים שלכם.

אז למה בעצם כל כך הרבה אנשים נתנו כל כך הרבה פרשנויות מרחיקות לכת לפסקה "סתומה" שאינה מוסיפה לנו שום אינפורמציה קונקרטית?
כמה סיבות לדבר:

1) כשזה נוגע לשמועות, האינטרנט הוא כמו שדה קוצים – לאחר שאיזה "מומחה SEO" מחו"ל משחרר את הגיגיו – כולם נוטים ללכת אחריו ולתרגם את האמור לכל השפות, בלי לחשוב יותר מידי אם האמור הגיוני או לא.

2) אנשים נוטים להניח שמשפט מספר 3 בפסקה הוא המשך ישיר של משפט מספר 1 – שכאמור, עם מאמץ פשוט להבנת הנקרא ברור שזה לא המצב, אלא שמשפט 1 מציין עובדה מסויימת לגבי הדרך בה גוגל פועל ופעל תמיד, ואילו משפט מס 3 מציין עובדה לגבי שינוי לא ידוע בפרמטר לא ידוע שקשור לקישורים שנעשה החודש.

3) נטייה להתעלם ממשפט מספר 4 – שהוא בעצם האמירה של גוגל על כל הפסקה, היי, אם חשבתם להסיק איזה מסקנה מהאמור לעיל, תחשבו שוב, סה"כ רשמנו שעשינו שינוי כמו שאנחנו עושים כל חודש.

והמסקנה

ועכשיו ברצינות, נכון שזה רומנטי, ונכון שבמקצוע שלנו אנו מתבססים הרבה על השערות וניסויים – אבל עדיין אין שום סיבה "לקפוץ למסקנות" ועוד סתמיות כל כך – ויותר מזה, עוד ללכת ולפרסם אותן ברחבי הרשת כאילו הן אמת וזה עוד לפני בדיקה כלשהי, קצת אחריות מקצועית ופחות ידענות ויוהרה עוד לא הזיקו לאף אחד – לעומת קצת קריאה מילולית של הדברים שדווקא הועילה לאנשים רבים.

סתם בשביל להמחיש את הסיטואציה, בואו נניח שאחד מתוך מכלול הפרמטרים בעזרתו גוגל מודדים את רלוונטיות הקישור ב-5 השנים האחרונות הוא תיאור המטא של הדף המקשר – האם לא יתכן שזהו הפרמטר שעבר כיבוי?, ונאמר יותר מזה – האם לאור הדברים האמורים למעלה לא יתכן גם שהפרמטר שעבר כיבוי היום יופעל שוב מחר או מחרתיים ואחר יעבור כיבוי במקומו וחוזר חלילה?  או אפילו לא כיבוי? אולי הפחתת ערך לעומת העלאת ערך של פרמטר אחר?…
וכדי לרכך את הלחץ שכל המקדמים היו נתונים בו מאז הפרסום האחרון, נסיים עם קליפ של Daler Mehndi:

YouTube Preview Image


 

ואחרי זה, האם מישהו עדיין מוכן להסביר לי איך הוא מבין מתוך הודעת גוגל לעיל שהאנקור טקסט מת\לא תקף יותר?!

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 9.0/10 (2 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +1 (מתוך 1 הצבעה)

קשקוש נולד: סוף האנקור טקסט או הבנת הנקרא בקידום אתרים?, 9.0 out of 10 based on 2 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: