אם חיפשתם את הפוסט הטכני הרגיל שלנו, אז הגעתם למקום הלא נכון הפעם, ולא – הפוסט לא מדבר על ניפוץ מיתוסים כאלו ואחרים כמו שאולי ניתן להבין מהכותרת. הקיץ החם והשעות הרבות במזגן ולאחר חודשיים של לחץ אטומי גם בעבודה וגם בחיפוש דירה (שב"ה מצאנו סוף סוף) איפשרו לי לקחת לא מעט זמן ולחשוב בעיקר על דברים הנוגעים להתנהלות העסקית שלי ולדברים שאני יכול וצריך לשפר, ולא חסרים כאלו.

בין הדברים שעלו לי בראש הקשורים להתנהלות היום יומים בתחום עיסוקיי, בלטה לה במיוחד נקודה אחת שהייתה ניכרת בין שלל התובנות המעורפלות שלי על החודשים האחרונים, והיא העובדה שלאט ובזהירות – ולא באופן שאינו תלוי בכל העדכונים שהיו השנה, אפשר לומר שכבר ניתן לזהות תת תרבות ייחודית הנוגעת באנשים העוסקים בתחומי קידום האתרים והשיווק באינטרנט בכלל. ושאותה תרבות במקרים מסויימים נראית כנגזרת מושלמת של תרבויות או או דפוסי התנהגות המוכרים לנו מחיי האוף ליין האמיתיים שכנראה חלחלו אל תחומי העיסוק האינטרנטיים.

בפוסט זה – ננסה לעמוד על כמה מאפיינים במקצוע בו אנו עוסקים שנראים כלקוחים לחלוטין מהסטואציות אותן אנו חווים במציאות,  וכיצד הם באים לידי ביטוי ואיך מתערבב הדמיון של עולם הקידום עם המציאות?



יש לזכור שכל הנאמר פה נרשם בהומור כמובן ויש להתייחס אליו בהתאם


הדמיון הראשון: ברוקרים של קישורים & סוחרי סמים
אלו כמובן נותני השירות האהובים עלי מכולם, ויש ביניהם כאלו איכותיים שלא הייתי מוותר עליהם לרגע אחד אפילו, אך מה לעשות, יש מביניהם גם כאלו אשר דפוסי התנהגותם מזכירה מאוד דפוסים של סוחרי סמים או "פושרים" פשוטים כאלו כמו שניתן לראות בכל סרט אמריקאי:

- שניהם יפילו אתכם בסוף – כמו שמספרים על העולם האמיתי בו סוחרי החומרים הלא חוקיים ימכרו את לקוחותיהם על מנת להציל את עצמם מעונש, כך גם בעולם הקישורים, אמנם שלא במתכוון אבל עם נפילתו של ברוקר כזה או אחר כמו במקרים הידועים של BuildMyRank, ALN, נפילתם של PayPerPost בעבר או כל מיני ברוקרים אחרים כמו Texlinks ודומיו – כשהפינגויין שוחט אותם, האתרים שלהם נשחטים יחד איתם – ולא רק מקבלים Devalue אלא גם כאפה. אז נכון שכאן זה לא ממש יציל אותם מעונש, אבל עדיין הנפילה שלהם, תהיה גם זאת שלכם.

- שניהם מנסים לדחוף לכם זבל – בעוד בעולם האמיתי ברור למה אנחנו מתכוונים – לרצון של הסוחרים להגדיל את רווחיהם על חשבון הבריאות של לקוחותיהם על ידי ערבוב רעלים לתוך מה שרכש חובב המסיבות התמים, בעולם הקישורים, מוכרים לנו את הזבל בעטיפות יפות – PR גבוה, עיצובים מרשימים, מחירים אטרקטיביים, באנרים המציגים שקר כלשהו:



או אפילו ברוב החוצפה, הודעות מרגיעות כדי שלא נחשוב חס ושלום שלינקים יכולים להזיק לנו, על ידי סילוף מידע עדכני:



כאשר בסופו של תהליך מה שתקבלו יראה כמו הצרות שלא חלמתם עליהם והאפקיטביות תהיה בהתאם, וכמו בעקרונות הדילול הכימי – על כל 10000 דומיינים שנמצאים במאגר הקישורים הממוצע של הברוקר המצוי,  אולי 1% יהיה באמת טוב.

- לשניהם יש אינטרס להחזיק אתכם מכורים – בין אם הוא עומד בתחנה המרכזית הישנה או מאחורי פאנל ניהול של מערכת קישורים כזאת או אחרת, בכל מקרה יש לו אינטרס לשמר את הלקוחות שלו בכל מחיר. ולכן ידאגו תמיד שמחיר הקישורים יהיה בריטיינר חודשי – וכך תכנסו למלכוד, ככל שההתקדמות שלכם תהיה גדולה  יותר כך גם הסכנה שביציאה מהשירות תהיה גדולה יותר שכן היא עשויה לגרור נפילה קשה, וכך למעשה נהייתם מכורים אשר מצד אחד נאלצים להגדיל את המינון, ומצד שני מפחדים להגמל כדי שלא ליפול חזרה למציאות – או למיקום הריאלי שלכם. אפילו קרה לי פעם אחד מקרה של איום ישיר – שלא כדאי לי להוריד את הקישורים ולהתנתק מהשירות (להפסיק את התשלום אליו) שכן המיקומים שהרווחתי יאבדו מייד ואף הוקצבו לי 24 שעות לסדר זאת, אכן טקטיקות של עולם תחתון, ולא מהסוג המוצלח.

- שניהם תמיד יגידו שזה לא שלהם אלא של מישהו אחר – בניגוד מוחלט לרשתות בלוגים ורשתות פרטיות כאלו ואחרות, הברוקרים לעולם לא יצהירו בפירוש שהקישורים הנמכרים לכם מגיעים מרשת האתרים שהם יצרו אוטומטית עם איזה סקריפט ומילאו אותם בתוכן מועתק ומוספן, עמדתם תמיד תהיה "זה אתרים שהמשתמשים הוסיפו" ולכן הם אמיתיים, אז כדאי לכם! בעוד ישנם כאלו שיהיו דוברי אמת, רובם המוחלט יציעו קישורים מרשתות שלהם המוסוות בצורה מושלמת כדי להראות איכותיות, וזה כמו אותו אחד שטוען "שהוא רק עושה טובה לחבר ואין לו שום קשר לנושא".

- שניהם תמיד ינסו לדחוף לכם מוצרים נלווים – רכשתם משהו אחד? אז שמע רק בינינו… יש לי איזה מבצע מיוחד על משהו פצצה רק בשבילך! שמעתם על סיטואציות כאלו? אז גם כאן – קנית קישורים במחיר מופקע? תמיד תוכל להוסיף עוד קצת כסף ולקבל ביטוח מפני הסרת הקישורים, קישורי שכבה שנייה לקישורים, תגובות לפוסט שפרסמת, Social Shares או עוד קישור בחצי מחיר…. אם תהיו ממש נחמדים גם ניתן לכם לראות מראש היכן הקישורים שלכם אמורים להיות ממוקמים במחיר של 500$ לפוסט אחד (!):



- שניהם יתחילו אתכם חינם ואז יעלו לכם את המחיר – בוא תנסו, הפעם זה עלי, ואחרי שתראו כי טוב… תוכלו להמשיך, בעוד מדובר בשיטת שיווק לגטימית של Free Trial בעקרון, במקרה זה אפילו לא תדעו מאיפה צצו לכם פתאום כל ה Reccuring Payments אחרי שעשיתם רק מנוי חינם אחד קטן…

נסיון חינםאת ההודעות אח"כ על זה שלא כדאי לכם להסיר את הקישורים כבר ציינו?… וכשעושים אחד ועוד אחד עם כל שאר הראיות, נאמר בעדינות שהתמונה הכללית היא די מצחינה. שלא לדבר על אותן מערכות אשר רק בבדיקה אקראית תראו פתאום שמחיר הקישורים שקניתם התנפח ללא הודעה מוקדמת:

מחיר קישורים

- לשניהם הפשיטות של המשטרה הורסות את העסקים (ראו הסעיף הבא) – בדומה לפשיטה משטרתית שסוגרת למישהו את הבאסטה, לנו יש עדכוני אלגוריתם שמחסלים לסוחרי קישורים מסויימים את העסקים, אוי כמה דיו נשפך וכמה שעות מחשבה וכמה רשימות תפוצה שעבדו שעות נוספות רק על מנת לשכנע אתכם שתמשיכו לקנות, שגוגל לא מחק את הרשת, שאין כזה דבר Negative SEO , שהאזהרות על קישורים לא טבעיים לא עושות כלום, שהבנו את המנגנון של הפינגווין ושאנחנו חברים של מאט קאטס… אפילו שאנחנו יודעים שחצי מהלקוחות שלנו כבר קיבלו Deindex.

ברוקר קישורים - שקר כלשהו

הדמיון השני: גוגל & משטרה

- שניהם עוברים על החוקים שהם מנסים לאכוף – מכירים את הסיפורים על השוטר שנוסע באדום אפילו שהוא רק ממהר לעשות על האש עם המשפחה? או זה שחונה בחניית הנכים או את ההוא ששתל ראיות כדי לקבל קידום? מה שאסור לאזרח הפשוט לא בהכרח אסור למי שאמור לפקח עליו,  אז כן נכון שלכם אסור לשים שום קישור בשום מקום אל האתר שלכם כדי שלא יבוא איזה פינגווין ויוריד לכם איזה קרחון על הראש? אבל לגוגל מותר לקנות קישורים אל כרום אהה אופס נתפסנו?… "נעניש את עצמנו עונש מנהלי ל-30 יום", טוב נו אבל נשאיר קישור מהדף הראשי של Google.com,  הסניף שלנו ביפן קנה קישורים?  נחליק את זה הלאה… לכו ספרו למח"ש.

- לשניהם יש מלשינון – אם גוף מסויים לא מספיק מתוחכם כדי לבצע את עבודת המודיעין שלו בעצמו, הוא נאלץ לפנות אל עזרת הציבור ולעודד – "פניות אנונימיות"  מה שנקרא בלשון העם – הלשנות, כך גם גוגל – אשר נותן לציבור הגדול שהפסיד בתחרות קידום האתרים בזירה בה הוא פעיל עוד פתח של תקווה לפחות לדאוג שגם מי שעקף אותו יסומן בתור ספאמר, ועל ידי זה לעודד תרבות של בכיינות וחוסר התמודדות כאשר אותו פונה לא יודע שהעדכון שהוא תרם בעקיפין למימושו, יהיה אותו העדכון שיפיל גם אותו בעתיד, אם מישהו מעוניין לנסות – שילחץ פה

- שניהם עוסקים בענישה – כמו המשטרה אשר עיקר עיסוקה הוא לעצור אנשים ולהביאם לדין, גוגל הוא גם המחוקק, גם השופט וגם המוציא להורג, על שלל העונשים – שלרוב גם מגיעים לנו, אין צורך להרחיב, בקשות "חנינה" מגוגל הפכו לדבר נפוץ, ותמיד יש לנו את אדוורדס כדי להשתחרר בערבות, טוב, אני לא אהיה תמים – אם אנחנו רוצים להתמודד במגרש שלהם, אנחנו צריכים לשחק לפי החוקים שלהם, וכאן כמו במציאות, זה המצב וזהו.

- שניהם ידפקו אתכם גם אם אתה לא אשמים – חתכו אתכם בכביש אבל אתם קיבלתם את הדו"ח? השכן התלונן על הקבלן שלכם אבל אתם שילמתם את הקנס? ברור שזה קרה כמעט לכל אחד בצורה כזאת או אחרת… ובעולם הגוגל… על Negative SEO שמעתם? אני בטוח שאין סיכוי ולו הקלוש ביותר שיצא לכם אי פעם להתקל באתר שפשוט נמחק מתוצאות החיפוש על אף שהוא לא עבר ולו רגע אחד של קידום ולא נוסף לו אפילו קישור אחד שאינו טבעי, בחיים לא קרה ובטוח שגם לא יקרה.

- לשניהם יש דוברים שקרנים – טוב נו לא שקרנים, אבל כאלו שיכופפו את האמת וימרחו קצת את המציאות על מנת להציג את הארגון שלהם באור יפה יותר מול הציבור, או בעלי האתרים \ מקדמים, האם גוגל אוהבים SEO ?  ברור, הרי הוא מסייע ל Web להיות יותר נגיש ו-Crawlable, ומייצר כמויות של תוכן איכותי!

YouTube Preview Image


ואין סיכוי בכלל שמישהו חושב שהוא בעצם באג במערכת של גוגל. וזאת כמובן רק דוגמא. ובכלל מה זה השטות הזאת? מה אתם רציניים?

- בשניהם השחיתות חוגגת – בעוד לגבי הראשון אין צורך להרחיב במילים (הרי אנחנו עדיין חיים בישראל, פשוט צריך לפתוח את העיתון של היום) לגבי השני – אפשר גם אפשר – עדכון פינגווין?  במקרה גדלו משמעותית ההכנסות מאדוורדס ,  חקירות של ה-FTC? הגבלות באירופה? פרצו את דפדפן ספארי כדי לרגל אחרי משתמשים? ואנחנו עוד חשבנו שצריך להזהר מכרום.

- את שניהם אנחנו אוהבים להאשים על טעויות שאנחנו עשינו – טוב כמו במציאות, אנחנו אוהבים לירות בשליח, עזבו את העובדה שנסענו מהר בכביש, שעברנו באדום ושלא צייתנו לאף אחד מהחוקים – כאשר נתפסים, השוטר הוא כ** והשופט ….  , אך צריך גם קצת להודות ולדבר קצת בכנות, שגם כאן, Dont Do the Crime if you can do the time -  הפגזת את האתר עם Xrumer ? ישבת טוב בתוצאות החיפוש בעזרת רשתות בלוגים של 5$ והרווחת כסף לא רע במשך שנים? מצויין, רק ביום הנפילה, לזכור שלא לבוא בטעות לאף אחד, חוץ מלעצמנו אפילו שיותר קל לשנוא את מי שרק עושה את העבודה שלו, ולעיתים עושה אותה יותר טוב מאיתנו.

הדמיון השלישי: מקדמי אתרים (ואני ביניהם) & פחי אשפה

- כשהמיקומים זזים אז השכנים מתלוננים – כמו אותו שכן שמתלונן ובצדק על הפח שנמצא באמצע המדרכה ולא בחדר האשפה, גם כאן, כאשר המיקומים של האתרים שלנו זזים, אז מי שהיה שם קודם נוטה להתלונן – ומעבר לעובדה שהם מנסים להתלונן אל גוגל, כבר יצא לי לא פעם לקבל טלפונים ממתחרה זועם ששואל איך העזתי לקחת לו את המיקום, בין אם זה בביטוי מסחרי או בבראנד כזה או אחר, ומה שנותר כמובן לעשות בסיטואציה מייאשת כזאת הוא להפנות את כבודו אל השופט – שהוא יחליט.

- ההסכמים איתנו לפעמים מסריחים – טוב, עם פחים אין הסכמים, אבל הם תמיד מסריחים, מבלי להוסיף לינקים למקורות רלוונטיים – מי לא מכיר את: "התחייבות למקום הראשון תוך 14 יום" , "קדם את העסק בגוגל רק 99 ש"ח לחודש" , "רק אצלנו מתחייבים למקום הראשון" ועוד שלל אמירות דומות…  אחת הסיבות שאני דואג שלא לחתום עם לקוח על שום הסכם, אם הוא רוצה התחייבות, מעולה! תמיד אהיה מוכן תמורת 900 ש"ח בלבד להבטיח לך את המיקום הראשון במילה לבחירתך – רק כמובן שלא אתחייב שהמיקום גם יחזיק יותר משלוש שעות עד שגוגל יעלה על הקישורים שלי מרוסיה ויעשה להם Devalue. (כמובן שאני צוחק, שאף אחד לא יפנה אלי עם בקשה לשירות כזה). אבל באמת,  מעטים ההסכמים שיצא לי להתקל בהם בתחום שהדיפו ריח של שושנים…

- משאירים אחריהם הרבה לכלוך – אין דבר שמרגיז אותי יותר מלהכנס למעלית של הבניין (תודה לאל עוד שלושה שבועות עובר לבית קרקע) ולמצוא בו שביל של זוהמה כי שכן חסר התחשבות החליט לפנות את הפחים הדולפים שלו בעזרת בנו בן ה-3, כך גם אצלנו מקדמי האתרים, אני חושב שלא יהיה מוגזם לומר ששביל המאמרים ואתרי המאמרים חסרי השימוש, קישורי החתימות בפורומים הלא קשורים, טונות של סימניות שאיש לא יראה ו-Reviews שאיש לא יקרא הם אותו שביל האשפה שמשאיר אחריו מקדם האתרים המצוי. אותו בדרך כלל ניתן לאתר בקלות בפרופיל הקישורים של אתריו, אמנם אין לי דרך למדוד זאת, אך אני מאמין שאפילו חלק ניכר מכל התוכן הקיים ברשת הוא למעשה תוכן אשר מטרתו היחידה היא לקדם תוכן אחר.

- הם אוספים אצלם כמויות של זבל – כמו הפחים אשר מכילים כמויות אדירות של חומרים אורגניים מתכלים, כך גם אנחנו לפעמים מחזיקים כמויות של דברים שמזמן כבר התכלו מהתוצאות האורגניות, ערימות של אתרי לוויין חסרי שימוש שהיו שייכים ללקוחות לפני שנים, חוות קישורים עתיקות שאנחנו עדיין מתכננים לשפץ, אתרי Pligg מקולקלים, דומיינים עם PR פגי תוקף, ערימות של מאמרים מוספנים לשימוש בעת הצורך מהימים שלפני פנדה, רשימות פורומים עתיקים, בלוגים בכל הוסטינג חינמי שיש על פני כדור הארץ, עשרות נכסי Web2 שיצר לנו פעם איזה הודי ועדיין לא החלטנו מה לעשות איתם… ועוד. נכון שהמקום על המחשב הוא לא פיזי, וזה לא ממש תופס מקום אבל מי שגם סובל מהבעיה הזאת, שיקח יזמה ויבין שהגיע הזמן פשוט לרוקן את הכל (או למצוא לו שימוש מועיל…)

- את שניהם שורפים מידי פעם – ולא, אני לא מתכוון לטרנד החדש של שריפה עצמית (גם אותי מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי פשוט השמידו תוך שבועיים) אני מתכוון למנהג שקיים בשכונות מסויימות או בסיטוצאיות מסויימות שמסתכם בלהעלות את הפחים של העיריה באש, ובמקרה שלנו אני מתכוון לדברים בסגנון הזה:

נשרפנו מפינגווין

כנראה ששנת 2012 הייתה השנה בה נשרפו יותר מקדמים מאשר בכל שנה אחרת, ואיתם הפרוייקטים שלהם, זה כמובן קשור גם למספרם הגדל וההולך באוכלוסיה, ואני בטוח, ששנת 2013 תהיה אפילו יותר חמה.

לסיכום

טוב זאת הייתה האמירה שלי להשבוע, בעוד יש דמיונות רבים מעבר לשלושה שציינו בפוסט אני חושב שאלו יהוו התחלה יפה לרשימה עתידית בנושא, נכון שמאז 2011 לא יצא לי לכתוב פוסטים כאלו כמעט, אך זה כמובן לא אומר שהפסקתי להתבונן מסביב, אז אני מקווה שזה לפחות ימלא את החלל הבידורי לשבוע-שבועיים הקרובים שהם מאוד מאוד לחוצים, אם יש לכם רעיונות לעוד דברים דומים הקשורים למקצוע שלנו, תגיבו!

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 8.9/10 (9 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +5 (מתוך 5 הצבעות)

דמיון ומציאות בעולם הקידום, 8.9 out of 10 based on 9 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: