כמה שנרצה – אי אפשר להתעלם מזה, הרבה השתנה בתחום הקידום בשנה האחרונה, תחום הקידום הולך לכוון הכללי של הכלאה בין משהו טכני לגמרי לבין משהו שיווקי לחלוטין, וזה לא רק העדכונים של גוגל, זה גם שיטות העבודה שמביאות טראפיק אורגני וגם הרגלי החיפוש והצריכה של הגולשים שעוברים שינויים, זה כבר לא (תמיד) רק קישורים וגמרנו – וזה גם לא רק "מיקומים טוב בשתי מילים חזקות עם נפחי חיפוש גדולים במקום ראשון וגמרנו", ולשינויים בתחום שלנו ובכל תחום טכנולוגי – כדאי מאוד להסתגל, או פשוט לחפש תחום עיסוק אחר.

בזמן האחרון אני מנסה לחשוב עם עצמי יותר ויותר, איך ייראה גם העתיד שלי בתור עוסק בתחום, ולא, לא נפגעתי בכלל בעדכונים האחרונים,  אבל אני גם לא עיוור לשינויים, ואני מנסה להנחיל לעצמי הרגלים חדשים וגם מתעקש להנחילם ללקוחותי – ולכן כחלק ממדיניות השקיפות שלי ובגלל שאני מרגיש מחויב לפחות לחלק מהדברים שאני כותב – תשפטו אתם.

בקיצור, היום ניגע בנושא "נישתי" ביותר שהוא חשוב מתאים גם למקדמי האתרים וגם ללקוחות – איך למדוד התקדמות ב-2013 בצורה נכונה עבורנו או עבור דוחו"ת?




הנושא מתאים למקדמי האתרים -  גם המסחריים וגם אלו שעובדים על אתרים שלהם – כי זה משהו שצריך להכניס לשיטות העבודה על מנת להתחיל להרגיל את הלקוחות לצורה הנכונה בה מודדים את ההתקדמות של האתרים במנוע החיפוש, וגם כמובן הדרך בה אנחנו רוצים למדוד את התקדמות האתרים שלנו.

הוא מתאים ללקוחות – מכוון שאין ברירה יותר, וצריך להבין שהיום לא תמיד מקום ראשון במילות Exact Match זה מה שחשוב, אלא שגידול בתנועה האורגנית היא דבר הוליסטי ככל שזה נוגע לאתר המקודם, וככל שגוגל "אוהב יותר" את האתר – הוא שולח יותר תנועה כפי שנראה בהמשך, וכמובן שבלי קשר שכאשר אנחנו מדברים על דוחו"ת כאלו מדובר על רמה גבוהה של שקיפות מול הלקוח בתהליכי העבודה והתוצאות מדידות ע"י ידי נתונים אובייקטיביים שלא משתמעים לשתי פנים, דבר שאני מניח שהוא חשוב למי שמוציא את כספו – בעיקר כאשר מדובר באתרים גדולים המשקיעים תקציבים מכובדים.

עוד נקודה היא – תמיד עוד הצורך להעלאת הרף של נותני השירות בתחום הקידום, ועל ידי דיווחים מפורטים שמביאים את הנתונים האמיתיים מגובים בנתונים מוצקים, האמון בתחום הקידום שמעורער עם כל עדכון, יגבר בקרב לקוחות או חברות פוטנציאליות הבוחנות את האפשרות להשקיע משאבים בתחום ה-SEO.

נקדים ונאמר – איך היה נראה דו"ח התקדמות מספק "בעבר"?

לא צריך להרחיב יותר מידי -בגדול בשנים עברו כאשר היינו רוצים לדעת אם התקדמנו היינו בודקים:

  • מיקומים
  • טראפיק אורגני
  • תנועה ממילים שבמעקב

ניר אדר ידידנו כתב על כך פוסט מקצועי ומצויין כמו שרק הוא יודע עוד בשנת 2011 וזה בערך מסכם את הנושא בתוספות Tweaks כאלו ואחרים לכאן או לכאן.

איך ניגש היום לדו"ח \ מדידת התקדמות של אתר?

ההבדל הגדול בגישה שלי היום אל פרוייקט קידום שאינו פרוייקט "סתם ספאם לכיף" היא בעיקר בנקודות הבאות:

  • האתר הוא מבחינתי יחידה הוליסטית המחולקת למספר חלקים שהם או קבוצות מילים או אגפי תוכן שונים באתר, שלחלקם יכולה להיות התנהגות מאוד שונה – נניח איזור מאמרים, וידאו, תמונות, בלוג ופורום שכולם נמצאים תחת אותו דומיין, יראו התנהגות מאוד שונה כאשר נמדוד כל אחד מהם בנפרד, וכל אחד מהם דורש הסתכלות שונה ואסטרטגיה קידומית שונה.
  • אין כזה דבר מיקום קבוע בתוצאות החיפוש – אנשים שונים, בזמנים שונים, ממקורות חיפוש שונים, במיקומים גאוגרפיים שונים וממכשירים שונים רואים מיקומים שונים על אותן השאילתות באותו זמן!
  • קשה היום לזהות מראש מהיכן תגיע רוב התנועה (כלומר לבצע את מה שהיה נקרא בעבר מחקר מילים "מוצק")- וממש לא בהכרח ממילות Exact Match שהוצאנו מכלי מילות המפתח (גם אם ניסינו קמפיין אדוורדס כדי להעריך זאת), שלא לדבר על המרות.
  • כדאי לשים לב להבדלים שבין תנועת חיפוש, מובייל, תמונות וכ'ו שנוטות להתערבב ביחד.

או בקיצור, כאשר אנחנו בונים דו"ח עבור לקוח או כאשר אנחנו בודקים את מצבו של אתר מסויים שלנו, אנו צריכים לתת את הדעת על ההתקדמות בנקודות הבאות:

 

1. שינויי באחוזי ה-Impressions והקליקים בהשוואה לחודש\חודשים קודמים – למי שלא ברור כבר עכשיו אל מה אני מתכוון, אני ממליץ בחום להתחיל מקריאת הפוסט הזה בתור חומר רקע, ובכל מקרה הכוונה היא לזה:

Impression Clicks

כאשר הנקודות שיש לתת עליהן את הדעת הן:

  1. בדיקת השינויים לגבי שאילתות Web, Images,Mobile,Video באופן נפרד ועבור All באופן כמובן שתלוי בסוג האתר בטראפיק שהוא מקבל  (יותר מובייל, יותר תמונות וכו') – לעיתים נרצה להתמקד יותר בסוג תנועה מסויים – וכמובן שנרצה לראות שההתקדמות באה לידי ביטוי בסוג זה של תנועה אורגנית.
  2. מספר השאילתות -  מה שמראה כמובן על גידול בתנועת הלונג טייל לאתר
  3. כמובן מגמת העליה הכללית לאורך זמן אותה יש לתעד שכן גוגל מספקים מבט רטרואקטיבי מוגבל למדי (שלושה חודשים).

זהו כמובן המבט הכללי הראשוני – ככל שיש לנו נתונים יותר מעודדים פה בביטויים החשובים לנו יש לנו פוטנציאל טוב יותר להגדלת התנועה האורגנית – אך נתונים אלו אינם מספיקים בעליל ללא Drilldown על מה שאנחנו רואים פה, אם כי גם הבנת הפוטנציאל היא חשובה.
2. תנועה אורגנית בהשוואה לחודשים קודמים – טוב הסעיף הזה לכאורה ברור לכולם: להכנס לאנליטיקס, Traffic Sources לבחור תנועה אורגנית וזהו,  אז זהו שלא, כדי לקבל תמונה יותר ברור על מה שאנחנו רואים, צריך לבצע עוד כמה סינונים בסיסיים כדי שלא יקרה המצב שנעבוד על עצמנו או על מי שאנו מספקים לו את הנתונים בטעות בקבלת נתונים חלקיים או שגויים:

    1. לבחור כמובן את התקופות ביניהן רוצים להשוות – נניח החודש הזה והחודש הקודם:

חודשים אנליטיקס

    1. במקורות תנועה כמובן לסנן לפי טראפיק אורגני – לשים לב שאנחנו בוחרים ב Source את מנוע החיפוש בו אנחנו מעוניינים – וב-Seonday dimension לבחור במקורות התנועה Keywords ככה שאפשר לראות במבט הראשון לצורך ההדגמה שיש לנו  81.45% טראפיק אורגני בלבד מגוגל החודש לעומת החודש הקודם:
      GoogleTraffic
    2. ובמבט שני לראות את מילות המפתח באופן ספציפי כמובן:

מילות מפתח

 

אך כמובן שגם חתך זה אינו מדוייק, שכן הוא כולל בתוכו כמה בעיות כמו: Not Provided, תנועה של תמונות, ומילות בראנד – וכן כל מיני שגיאות באנליטיקס שהוא מזהה תנועה ממומנת בתור תנועה אורגנית, לכן מומלץ גם להוסיף פילטר שמוריד לפחות את מילות הבראנד כדי לקבל משהו קצת יותר ברור:

brand

עדיין הייתי לוקח את הנתונים האלו בחצי עירבון מוגבל – אבל בהחלט אפשר לקבל פה תמונה די טובה על המילים המסחריות אותן אנחנו רוצים לקדם ועל כמות התנועה שהן הביאו + ההתקדמות שלהן.

 

3. מיקומים – הנקודה החשובה והנחשקת ביותר שבעצם משפיעה על שאר הנקודות, קודם כל צריך להבין את הבעיה  שציינו קודם:

"אין כזה דבר מיקום קבוע בתוצאות החיפוש – אנשים שונים, בזמנים שונים, ממקורות חיפוש שונים, במיקומים גאוגרפיים שונים וממכשירים שונים רואים מיקומים שונים על אותן השאילתות!"

ותמונה אחת של בדיקת מיקומים של אותה מילה באותו יום, שווה אלף מילים: איפה המיקום?

אז אנחנו במקום 5 , 6 , 8 , 2 באותו יום על אותה מילה – הבדלים מהותיים בלי ספק. ויש גם גרועים יותר. לכן ההבנה שמיקום היום הוא דבר ממוצע היא הכרחית – ולכן נאלץ לדבוק במדידה בעזרת ה-WMT בתור המדידה האמינה שלנו, ואותה נבצע בשתי דרכים שונות כדי לראות איך התקדמנו במילים המסחריות שלנו:

הדרך הראשונה -

- בחירת התאריכים המתאימים לבדיקה

- בחירת המדיה המתאימה (Web, תמונות וכו')

- איזורים גאוגרפיים מתאימים

- מילת מפתח מתאימה – ללא מרכאות

- With Change

ranking2

 

מה שנקבל פה בעצם הוא – המיקומים הממוצעים של כל ביטויי ה-Phrase שמכילים את מילת המפתח שלנו + השינויים בה, כאשר כמובן יש לנו עניין לראות את הצבע הירוק שולט, כאן גם ניתן לעשות עוד Drill-down למה שדובר בשלב הראשון – כלומר, לגבי שינוי Impressions וקליקים לגבי ביטויים ספציפיים, או עמודי נחיתה ספציפיים למי שרוצה להעמיק. את כל העניין הזה כמובן שאפשר לייצא לטבלת מיקומים מצויה.

אגב ראיתי איזה פוסט מצויין ששותף בגוגל פלוס לגבי הטמעת קוד באתר שמוסיף את המיקומים הממוצעים לתוך האנליטיקס – כדאי להעיף מבט כאן.

הדרך השנייה לבדיקה – למעשה אותו דבר רק עם מילת המפתח ב"מרכאות", כי תמיד מעניין לראות את השינויים בביטוי המדוייק.

הבדיקה האחרונה שאני דואג לבצע או יותר נכון הניטור -  הוא בדיקת מיקומים יומית באחד מהכלי הניטור המצויים, פשוט כי זה עדיין עובד, זה מהיר ולא דורש זמן, ונותן את התמונה שלא עבור דו"ח מפורט ממש..

אז בגדול רק כאשר אני רואה את כל הנקודות לעיל במגמת עליה, אני יכול לומר שהצלחתי להביא תוצאות לאתר המקודם, דו"ח אשר אינו מספק את המבט העדכני לגבי הנתונים הנ"ל הוא לדעתי דו"ח חסר ולעיתים בעל אינטרס להסתיר מידע, וחבל.

דברים נוספים שאפשר לעשות עבור דוחו"ת:

כמובן יש מי שמוסיף נושאים של קישורים או באופן כללי "על מה לעזאזל הוצאתם את ה-3000$ ריטיינר שלכם"  ומי שעושה זאת – בקרה על כמות לידים (בכוונה אני לא כולל זאת בדו"ח הכללי כי יש פה הרבה נתונים כידוע שלא ממש קשורים להגדלת הטראפיק, כמו Funnel נכון, מוצר טוב במחיר טוב, מוניטין, עונתיות ועוד שלל גורמים שפחות רלוונטיים לענייננו)

לסיכום

מדידת התקדמות שכוללת רק מיקומים או רק טראפיק כבר אינה משקפת היום את התמונה המלאה  – כאשר אינה כוללת גם IMPRESSIONS, CLICK , CTR , צמיחה בהם לאורך זמן – כמו גם בדיקת ממוצעי מילים, הכל תלוי עד כמה אתם רוצים להכנס לעובי הקורה ולהבין כמה שווה לכם באמת להשקיע בערוץ ה SEO של האתר.

עבור מי שרוצה לבצע בדיקת התקדמות נקייה מפניות, ומדוייקת, בין אם זה עבור עצמו או בין אם זה עבור לקוח שלו, כנראה שצפוייה עבודה פחות קלה בשנת 2013 שכן יש לא מעט נתונים שיש לקחת בחשבון וחלקם קשורים בכלים של גוגל שלא ניתנים לייצוא בצורה מסודרת ולא לאורך זמן (מי יודע למה…) אך מובטח למי שישים את את עיקר ניתוחים בנתונים אלו שלא יטעה בדרך ובשגיאות כמו מחקרי מילים מוטעים.

 

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 8.7/10 (7 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +3 (מתוך 3 הצבעות)

דוחות ומדידת התקדמות גרסת 2013, 8.7 out of 10 based on 7 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: