טוב נו בסדר לפני שאתם קופצים עלי אז נאמר לפחות שממש אין לי את היומרה לאמר "ניסויים מוצלחים" במובן המדעי של המילה, אבל לפחות אחד כזה שיהיה מתקבל על הדעת ויוכל לפחות להניח את דעתנו שעשינו כל מה שיכלנו פחות או יותר כדי לייצר מצב שניתן לשכפל את התנאים ואת התוצאות גם בבדיקה חוזרת של אותם המשתנים.

ומדוע ניסויי SEO חשובים לנו בכלל?

כידוע לכולנו מאגר הידע של עולם ה-SEO עומד על כמה עמודי עמודי תווך רצוצים ביותר:

  • הנחות
  • השערות
  • אמונות
  • ניסוי וטעייה
  • נסיון מצטבר
  • מיתוסים
  • צירופי מקרים
  • הצהרות של גוגל
  • התבססות על בלוגרים (מזכיר שוב שלא להקשיב למה שאני רושם בלי שניסיתם בצורה מסודרת)
  • מידע מוצק ~ 1%  ("אם האתר שלי מחזיר 404 אז הוא ירד בדירוג של גוגל", "קישורים מהווים פרמטר",  וכדומה)



ניסויי קידום

בתור התחלה, חסכתי את חלוקת האחוזים של שאר המדדים שכן היא אינה רלוונטית, אך השורה התחתונה היא שבמציאות כזאת של חוסר ודאות המשתלבת עם סביבת עבודה המשתנה באופן תדיר – אין לנו דרכים אמיתיות לדעת מה הוא הדבר הנכון לעשות בעיקר כאשר מדובר ב:

  • משהו שעדיין לא עשינו מעולם
  • משהו שלא עשינו מעולם עבור פרויקט ספציפי
  • מתדה שאנחנו רוצים לשנות
  • הצורך שלנו להגדיל את ארסנל כלי הקידום שלנו לרגע שבו יהיו כלים שתוקפם פג

ולכן למעשה מוטלת עלינו החובה כחלק ממערך הפיתוח הטכנולוגי של העסק שלנו, לבדוק כמה שיותר "הנחות עבודה" בצורה כמה שיותר נקייה (עד כמה שאפשר בתנאים החסרים שלנו) – ובדיוק עבור זה למעשה בניתי לעצמי מעין מתודולוגיה המבוססת על נקודות שאני מנסה לתת עליהן את הדעת כאשר אני ניגש לבדוק שיטת פעולה כזאת או אחרת שאני רוצה להבין האם היא ראויה לשימוש באופן גורף, פרטני, קבוע, זמני – או בכלל לא.

לפני הכול – צריך לעשות אבחנה קטנה בין מה שמכונה "מקרה מבחן – Case Study" לבין מה שנקרא "ניסוי – Experiment"  ולבין "מחקר SEO – Research"

מקרה מבחן – Case Study -  מעין מיני ניסוי בתנאים לא בהכרח סטרלייים אשר מטרתו העיקרית היא הסבת תשומת הלב אל המשתנה הנבדק (ואני מצטט פה את יורם שהגדיר זאת יפה בדיון בפורום אקטיביטק בעבר), בד"כ על ידי שימוש דומיננטי בפרמטר מסויים שאמור להעפיל על האחרים, כדוגמת: הפגזת האתר בקישורים מסוג X ,  תוספת מאוד גדולה של תוכן או ריבוי \ המעטה של כל פרמטר אחר שאמור להטות את התוצאה לכוון הרצוי. תוצאותיו של מקרה מבחן יכולות לבסס כוון לגבי נכונותה או אי נכונותה של ההנחה הנבדקת אך זה רק בהתחשב בסיטואציה הנוכחית ללא שום ערבון שביצוע הבדיקה על נשוא בדיקה אחר תשחזר את אותן התוצאות.  דוגמא למקרה מבחן הוא עם הקישורים מרוסיה.

ניסוי – Experiment – ביצוע בדיקה של פרמטרים על נשוא בדיקה מסויים כאשר ישנה סבירות מאוד גבוהה, עד כדי מוחלטת שנוכל לשחזר את תוצאות הבדיקה גם על נשואי בדיקה אחרים, לכן כדי להגדיר ניסוי SEO כניסוי מוצלח – יש לשמור על סביבה סטרילית (עד כמה שניתן) ויותר נכון מדוייקת עד כמה שניתן. בשל תנאי חוסר הודאות הקשים של המקצוע בו אנחנו עוסקים – מבחינתי ניסוי מוצלח הוא:  בדיקה שאני מוכן לנסות ולשחזר את תוצאותיה ללא חשש גדול מידי של בזבוז משאבים לחינם או גרימת נזק בלתי הפיך לפרוייקט.
דוגמאות למשהו שנגדיר כניסויים שניתן לשחזר בקלות ותמיד יהיו את אותן התוצאות (כל עוד סביבת העבודה – גוגל לא השתנתה מהותית): "האם ניתן לדרג דף נטול אופטימיזציה רק בעזרת קישורים נכנסים"?  "האם גוגל יאנדקס עמוד צף רק בשל העובדה ש-Citation שלו מופיע איפשהו?" ,  "האם ניתן ניתן לחסום קישורים נכנסים ברמת השרת"? (ניסוי כושל שערכתי מתישהו השנה)

מחקר SEO – Research – טוב זה משהו שונה קצת האמת, פה בכלל מדובר פשוט על דליית מידע בנושא אותו אנחנו רוצים לבדוק והוא בהתבסס על מקורות קיימים, מדוע אני מציין זאת? מהסיבה הפשוטה שלפעמים מספיק בשלב זה כדי להסיק מסקנות אופרטיביות – ואז פשוט יישום ההנחות המבוססות על ידי ביצוע Case Study שאמור לאשש אותן או לדחותן. בכל מקרה מחקר כזה אמור להיות שלב מקדים לביצוע של ניסוי או מקרה מבחן.

השלבים אותם אני מגדיר על מנת להשלים ניסוי SEO

1. רעיון והנחה ראשונית – השלב הברור שצריך להקדים כל ניסוי, שמתחיל ב: "נראה לי שאם אני אעשה X אז אקבל את תוצאה Y"… ששואל את השאלות:

  • מה אני רוצה לבדוק?
  • מדוע אני רוצה לבדוק זאת?
  • מה המסקנה האופרטיבית לעבודה השוטפת שלי שאני יכול להניב מהצלחת הניסוי?
  • מה זה יכול לחסוך לי \ לסייע לי להרוויח?

חשוב למצוא בשלב זה את ההגיון כדי שלא ליפול לבזבוזי זמן מיותרים או לניסויים שלא יניבו לנו שום דבר, אלא כן אנחנו מבצעים אותם לצורך הנאתנו האישית, שזה גם מקובל בהחלט.

2. מחקר מקדים שלא ביצעו את זה קודם – השלב השני והחשוב לא פחות הוא הבדיקה שלא ביצעו את הניסוי הזה כבר עשרות פעמים לפנינו, כמובן שחיפוש בגוגל יעזור מאוד, קצת נבירה בפורומים הרלוונטיים בחו"ל יכולה לחסוך לנו לא מעט טרחה, זמן וכסף ברגע שנראה שאותו דבר שאנחנו רוצים לבדוק לא יכול לעבוד בשום אופן או לחילופין – עובד מצויין וכל מה שצריך לעשות הוא לקפוץ ישר אל שלב היישום ולייצר מקרה מבחן.

3. הערכת סיכויים – שלב חשוב מאוד בהערכות לקראת הניסוי הוא ההערכה שלצערנו כנראה תהיה מבוססת לא מעט על אינטואיציות או על המידע שאספנו במחקר המקדים, האם הניסוי יכול להצליח? האם זה לא משהו מסובך מידי? התחכמות מרחיקת לכת? האם גוגל בכלל יסרוק את זה?  האם ברמה הטכנית זה הגיוני? לפעמים בשלב זה רצוי להתייעץ עם איש מקצוע מתאים אם נניח מדובר במשהו שקשור בשרתים או תכנות וכדומה או לדבר עם מישהו שניסה כבר לעשות משהו בסגנון כדי לקבל אינדיקציה (שלרוב תהיה מבוססת על דעה \ התנסות חד פעמית מאשר על עובדה)

4. קביעת מדדי הצלחה וכישלון – לאחר שהחלטנו שהניסוי הוא בר סיכוי הצלחה, צריך להגדיר בעצמנו מה בעצם ייחשב להצלחה בניסוי:

  • להגיע לדף ראשון?
  • עליה של שני מיקומים?
  • אינדקוס של לינק כזה או אחר?
  • שינוי במדדי האנליטיקס \ WMT ב-% מוגדר מראש?

זה אחד השלבים שצריך להקפיד עליהם כמה שיותר על מנת שנוכל לדעת אם מה שעשינו היה שווה את ההשקעה ויותר חשוב – אם נוכל למדוד זאת שוב כשניישם את אותה הפעולה בצורה עתידית, רצוי מאוד שמדד ההצלחה יהיה מדד כזה שיהפוך את הצלחת הניסוי למשהו שכדאי ליישמו באופן שוטף ברמה הכלכלית, ושיהיה מספיק רחב כדי שנוכל לשייכו בבירור לניסוי ולא ל-Fluctuation הרגילים של גוגל בשל שינויים או תחרותיות.

5. הגדרת תקציב בר ביצוע – כמו כל דבר שניגשים אליו, אז השלב הבא הוא הגדרת התקציב שמוכנים להשקיע בבדיקה, כמובן ששלב הגדרת התקציב הוא גורם משפיע מאוד על שלב הערכת הסיכויים של הניסוי, שכן תקציב שיהיה נמוך מידי – יוביל בהכרח לכשלון,  ובמקרים אחרים תקציב שיהיה גבוה מידי יכול אולי להניב הצלחה בשלב הניסוי, אך בשלבי העבודה השוטפת לא יהיה משהו שנרצה ליישם באופן קבוע, ולכן התוצאה תהיה חסרת משמעות אופרטיבית (שזאת השורה התחתונה החשובה ביותר), לכן התקציב הריאלי לניסוי אמור להיות גם תקציב ריאלי לעבודה הרגילה -  שוב כאמור, אלא אם הניסוי מתבצע רק לצורך העניין האקדמי שלנו ולא הפרקטי.

6. קביעת לוח זמנים – אחת השאלות שצריכות להשאל, שקשורה לשלב של קביעת מדדי ההצלחה והכשלון: כמה זמן אני מוכן לחכות עד שאוכל להכריז על תוצאות הניסוי? לדוגמא:

  • תוך חודש?
  • עד עדכון פנדה הבא?
  • עד עדכון הנתונים הבא ב-WMT?
  • עד שהדף ייסרק פעמיים לפחות?

וזאת כמובן על מנת שלא לבזבז זמן יקר על המתנה שלא לצורך מצד אחד – ומצד שני, להיות מספיק סבלניים כדי לתת לכל האלמנטים לפעול את פעולתם, בעיקר בסביבה שאין לנו יותר מידי שליטה על הגלים שמניעים אותה.

7. קבוצות בקרה – הגדרת קבוצת אתרים שדומה מאוד לנשוא הבדיקה (עד כמה שאנחנו יכולים לבדוק עם נתונים אובייקטיביים שיש בידנו) עליהם לא מופעלת הבדיקה אותה אנחנו מבצעים, על מנת שנוכל לצפות בשינויים שקרו שם שאולי הושפעו מדברים אחרים כמו שינויי אלגוריתם רגילים, עבודה מתחרים, עונשים וכדומה, קבוצות בקרה יכולות להיות:

  • דפים אחרים באתר
  • אתרים של מתחרים מאותה הנישה
  • אתרים אחרים שיש לנו
  • שאילתות חיפוש אחרות עליהן לא מתבצעת שום מניפולציה
  • אנקורים אחרים
  • נתונים מפולחים כלשהם מתוך כלי אנליטיקס

קבוצת הבקרה כמובן תלויה במאוד בפרמטר אותו אנחנו רוצים לבדוק וצריכה להיות מתאימה אליו כמה שיותר.

8. הערכת סיכונים – Worst Case Scenario – בלי ספק השלב החביב עלי בכל תכנון ניסוי, מה הסיכונים שכרוכים בניסוי הזה?

  • האם יכול להגרם נזק לאתר?
  • האם אולי נקבל תלונות?
  • ייתכן שייסגר לנו חשבון כזה או אחר?
  • האם ישנה סכנת ענישה מגוגל בעקבות הניסוי?

וכדומה.  והשאלה הכי חשובה שצריכה להשאל בהקשר זה היא:  האם אני מוכן לקחת את הסיכון הזה על נשוא הבדיקה הזה?  אם התשובה היא לא, דלגו לשלב הבא:

ניסוי

שזה לא יקרה לאתרים שלנו…

9. סביבה בטוחה – כדי שנוכל לבצע את הניסוי ללא חשש כמובן שיש לייצר עבורו סביבה שלא תגרום לנו לחשוש שמא נכסים שלנו יינזקו בשלב זה או בעתיד, לכן בדרך כלל יהיה מומלץ לבצע את הניסוי תוך כדי הקפדה על הדברים האלו:

  • על שרת נפרד \ IP \ אחסון נפרד
  • על אתר לא נצרך \ לא חשוב \ שאין מה להפסיד בו
  • על מילים לא תחרותיות \ לא מקודמות במיוחד
  • לא על אתרים של לקוחות בשום אופן!
  • ניתן לבצע על אתרי לוויין \ בלוגים חינמיים \ דומיינים שנקנו במיוחד למטרה זאת
  • חשבונות ג'ימייל \ יו טיוב \ פייסבוק \ אנליטיקס נפרדים  (בתור מי שחווה זאת, אני יכול להגיד בבטחה שאין דבר יותר מרגיז מאשר שגוגל מחליטים לסגור לכם חשבון ג'ימייל או יו טיוב)
  • זהירות משמעותית בביצוע ניסויים של טראפיק \ ספאם על אתרים שמכילים אדסנס

אין צורך להכביר במילים על חשיבות הסביבה הבטוחה – איננו רוצים שכשלון ניסוי יבוא על חשבון נכסים קיימים במשהו כמו: "בוא נראה מה קורה אם אני עושה Disavow על כל הקישורים של האתר הכי חזק שלי כדי לראות אם הוא יישאר מדורג רק בעזרת התוכן המעולה שלו".

10. מישהו לדון איתו וקבלת פידבקים \ תיקונים – אומרים שטובים השניים מן האחד, ופה אני מסכים, תמיד מומלץ לדון עם עוד מישהו במהלך, תוצאות הניסוי, כמובן שרצוי שזה יהיה מישהו שמבין את העניין ובעל תחומי ידע רלוונטיים לניסוי, אני יכול לחשוב על יותר מדוגמא אחד שפידבק חיצוני גרם לי לשנות את כל הלך המחשבה שלי לכוון השיפור או מצד שני להבין שאני טועה לחלוטין ובכלל אין טעם להמשיך עם הבדיקה, כמובן שאפשר לעשות זאת לפני, אחרי או במהלך הניסוי.

11. תקפות סטטיסטית (להראות שזה ישתכפל בכל מצב) -טוב ברור שאין באמת תקפות סטטיסטית לניסויי SEO כל אין לנו גישה לאזור ה-Sandbox של גוגל, אבל יש לנו את היכולת לבצע את הניסוי על מספר גדול של נשואי בדיקה במקביל על מנת שנוכל לחזק את ההנחה שלנו שאם נחזור שוב על ביצוע הניסוי נוכל לקבל תוצאות זהות.

גם אם נשואי הבדיקה יהיו קצת שונים אחד מהשני זה עדיין טוב – ואפילו מעודד שאם נצליח לקבל את אותן התוצאות כאשר הן נבדקות על גורמים בעלי נתונים שונים נוכל להניח שהרעיון שלנו נוטה יותר לכוון ההנחה הנכונה.

12. תיעוד הדברים – וכמובן לסיום, על מנת שכל עבודתנו לא תהיה לשווא, רצוי מאוד לתעד את הדברים בצורה מסודרת (גם אם זה אצלנו בראש, או במסמך) כדי שנוכל לחזור על הבדיקה בהמשך או פשוט להעביר את המסקנה לפרילאנסר האהוב עלינו ליישום בעבודה השוטפת.

לסיכום

אמנם השתדלתי שלא לגעת פה בנושאים כמו -  "הגדרת זמן חודשי המוקצב לניסויים" או "הכנת רשימת ניסויים שרוצים לבצעם", מהסיבה שאלו נקודות כואבות אצלי שלצערי אינני מממש יותר מידי היום, אך אני מקווה שברמה האופרטיבית של ביצוע ניסויים בעלי מסקנות מעשיות לעבודה השוטפת – הצלחתי לגעת ברוב הנקודות שחשוב לשמור עליהן כאשר רוצים לבדוק מתודת עבודה חדשה או איזה רעיון מבריק שהחלטנו לנסות, מקווה שלא הורגש יותר מידי שהפוסט הזה נכתב תחת לחץ גדול מאוד של זמן והרצון להספיק כמה שיותר אפילו שהתחלתי לכתוב אותו לפני חודשים כבר…

אז למישהו יש רעיון לאיזה ניסוי מגניב שנוכל להריץ לפי השלבים המתוארים ולפרסם את מהלכו?

VN:F [1.9.18_1163]

מה דעתכם על הפוסט?

דירוג: 10.0/10 (9 הצבעות )

VN:F [1.9.18_1163]

דירוג: +4 (מתוך 4 הצבעות)

איך נתכנן ניסויי SEO מוצלחים?, 10.0 out of 10 based on 9 ratings


שתפו אותנו בפייסבוק גוגל ובטוויטר!
אהבתם את מה שקראתם? הכניסו את כתובת המייל שלכם
והרשמו לעדכונים כדי שתהיו הראשונים לקבל את המידע שאף אחד לא מספר לכם: